skärmen blir röd/grön/vit/rosa och hela datorn fryser sig..

Allt om Windows XP. Lös problem och ge tips.

Moderator: Imposter10

Cursed85
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-maj-02, 13:54

skärmen blir röd/grön/vit/rosa och hela datorn fryser sig..

Inlägg av Cursed85 » 2010-maj-02, 14:01

Har ett problem som utspelar sig så att skärmen blir röd/vit/rosa/grå(eller annan valfri färg.) och sen så låser hela datorn sig, musiken slutar och så. Det är lite som en bluescreen fast utan någe text och i olika färger hela tiden. Det uppenbara vore ju att det nått knas med grafikkortet, men har skickat det till återköparen(komplett.se) och dom kunde inte hitta något fel på det. Nu har jag kollat allt jag kan kolla och uppdaterat allt jag kan uppdatera, tog bort och installerade om drivrutinerna ett antal gånger, men kommer ändå tillbaka lite då och då(jävligt slumpmässigt).... har kollat fläkt och temp, och verkar helt normala! Så nu undrar, nån aning om vad det kanske är, eller finns det nått sätt att kolla det?

Har för övrigt:
Windows XP pro
Intel Dualcore
GeForce 260 GTX

mvh C

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-maj-02, 23:24

Det första jag tänkte på var trasig grafikkort, sen drivrutiner men eftersom du har testat allt det där så kan det hända att din nätagg är svag eller skadad, pröva med en annan. kan vara brännskadad och det är väldigt svårt att upptäcka i vissa fall. Det kan inte vara fel med skärmen eller kablar då datorn inte skulle frysa.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Cursed85
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-maj-02, 13:54

Inlägg av Cursed85 » 2010-maj-03, 10:02

Grafikkortet är testat av komplett(.se), dom sa att det var felfritt. Har självklart uppdaterat till dom senaste drivrutinerna... hmm nätagg? har funkat bra dom senaste 11 månaderna iaf... men kan man kolla att det är trasigt på nått sätt?

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-maj-03, 16:49

Det är svårt, du kan undersöka alla sladdar separat och se att de inte är brännskadade men tänk på en kabel kan vara skadad endast till en viss del och fortfarande fungera men inte optimalt, därför är det svårt att upptäcka. För att vara helt säker bör du köra nåt sort belastningsprogram för datorn eller testa köra med ett annat nätagg.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Cursed85
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-maj-02, 13:54

Inlägg av Cursed85 » 2010-maj-03, 20:45

Får pröva med nått belastningsprogram... att köpa ett nytt nätagg är lite väl overkill...

Skriv svar