Långsamt XP

Allt om Windows XP. Lös problem och ge tips.

Moderator: Imposter10

Alyllyra
Inlägg: 2
Blev medlem: 2010-maj-15, 19:13

Långsamt XP

Inlägg av Alyllyra » 2010-maj-15, 19:26

Min dator har länge kört stabilt och säkert med XP Home, förutom en kort period då jag installerade och sedan avinstallerade SP3 eftersom det saktade ner hela mitt system.
Sen fick jag för mig att installera Windows 7, men efter ett antal misslyckade försök gav jag upp och återgick till Windows XP, denna gång Professional. Till en början gick det ganska bra, men snart började datorn sakta ner igen (innan SP3 ens var tillagt). Det främsta problemet är en långsam, "flimrig", scroll av webbsidor samt att videos som körs i VLC hackar och krånglar.

Är det någon som vet vad felet kan bero på? Kan det till exempel vara så att jag har för lite minne (1GB)?

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-maj-15, 20:39

SP3 brukar förbättra Windows prestandan men enstaka fall dyker alltid upp.
Tips för användare som tänker uppdatera till Windows 7. Win7 är ännu mer krävande än vad XP är så att det är ingen idé att uppdatera om systemet inte klarar av ens äldre Windows version.
Det finns dessutom program från Microsoft som söker igenom datorn och kollar om den uppfyller kraven för att köra Windows 7. Programmet finns att hämta på http://www.microsoft.com/windows/window ... visor.aspx

Nu finns det många orsaker till varför datorn kan bli långsam men utifrån din post är jag ganska så säker på att du saknar drivrutiner för grafikkortet och möjligen en hel del annat nödvändigt för systemet. Vet du vilken moderkort du har, modell?

Klicka start och i "Run", körfältet, skriver du "dxdiag", "ok", låt programmet göra klart sökningen. Moderkortet är betecknad som "System modell", nu har du namn på din moderkort och så kan du besöka tillverkarens hemsida för att ladda ner senaste drivrutiner för din system. Om du inte lyckas hitta till tillverkarens hemsida så kan du posta modellnamn på din moderkort så får du säkert hjälp av någon på forumet.

Bild
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Alyllyra
Inlägg: 2
Blev medlem: 2010-maj-15, 19:13

Inlägg av Alyllyra » 2010-maj-16, 17:07

Det löste sig genom att stoppa i skivan till grafikkortet! Tack för hjälpen!

Skriv svar