Dataexekveringsskydd vid utskrift från Adobe Reader

Allt om Windows XP. Lös problem och ge tips.

Moderator: Imposter10

Ulfjon
Inlägg: 4
Blev medlem: 2010-sep-02, 19:46

Dataexekveringsskydd vid utskrift från Adobe Reader

Inlägg av Ulfjon » 2010-sep-02, 19:55

XP sp3 - har sedan någon vecka fått problem vid utskrifter från Adobe Reader- dataexekveringsskydd vilket omöjliggör utskrifter. Har samma problem på laptop och stationär dator.
Har vidtagit en mängd åtgärder:
Ställt om i Kontrollpanelen - utan resultat
Avinstallerat uppdaterad Adobe och installerat äldre version (8.2) - utan resultat
Har sökt på Adobes hemsida (.se) med begreppet DEP och hamnat på en sida där de erkänner ett fel.
Har inte haft detta problem tidigare - men det uppstod vid uppdatering.
Vad kan jag göra? Någon som har bra tips?
Har en annan laptop med Vista sp1 och där jag kör 8.2 utan problem

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-sep-04, 18:05

Vad är det du har ställt om i kontrollpanelen?

Tryck på ”startknappen” och i körfältet skriver du ”msconfig”. Under fliken ”Tools”. Blädra nu ner till ”Disable UAC” och kör den (dubbelklicka eller markera och launch), starta om datorn så borde allt vara okej nu.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Ulfjon
Inlägg: 4
Blev medlem: 2010-sep-02, 19:46

Inlägg av Ulfjon » 2010-sep-07, 22:10

[quote=""PC Doktor i Stockholm""]Vad är det du har ställt om i kontrollpanelen?

Tryck på ”startknappen” och i körfältet skriver du ”msconfig”. Under fliken ”Tools”. Blädra nu ner till ”Disable UAC” och kör den (dubbelklicka eller markera och launch), starta om datorn så borde allt vara okej nu.[/quote]

Jag har ställt om dataexekveringsskyddet att inte gälla adobe (System, avancerat, prestanda, dataexekvering)
I min xp kan jag inte hitta någon möjlighet till disable uac. Finns UAC i XP? Hur som helst så hittade jag inte något som liknade detta via msconfig. :confused:
Tacksam för svar//Ulf

Användarvisningsbild
Imposter10
Inlägg: 1051
Blev medlem: 2008-nov-17, 22:56
Kontakt:

Inlägg av Imposter10 » 2010-sep-08, 03:05

Har du testat att avinstallera Adobe och installera Foxit Reader istället!?.

Foxit Reader 4.1.1.0805
Foxit Software - 6.69MB (Freeware)
  • Windows 10 Pro Insider Preview EC, Build 11082 , 64bit / IE11+Edge
  • Gigabyte B75M-D3H Moderkort
  • Intel® Core™ i5-3570K Processor Quad Core, 3.4Ghz
  • Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 16GB
  • Intel HD 4000
  • Realtek GbE LAN chip (1000 Mbit): Fiber 30/30
  • HD1 (Kingston SSD), 120GB, C:Windows 10 Pro (60GB) D :P rogram (60GB)
  • HD2, WD Elements USB3 portabel F:Temp (1TB)
  • HD3, 500GB, H:Backup (500GB)
  • Realtek ALC887 HDA 7.1
[sigpic][/sigpic]
https://www.facebook.com/NationSweden/?ref=bookmarks/

Ulfjon
Inlägg: 4
Blev medlem: 2010-sep-02, 19:46

Inlägg av Ulfjon » 2010-sep-09, 17:40

[quote=""Imposter10""]Har du testat att avinstallera Adobe och installera Foxit Reader istället!?.

Foxit Reader 4.1.1.0805
Foxit Software - 6.69MB (Freeware)
[/quote]
Hej - ja det har jag testat - och tyvärr samma resultat vid utskriften :(

Användarvisningsbild
Imposter10
Inlägg: 1051
Blev medlem: 2008-nov-17, 22:56
Kontakt:

Inlägg av Imposter10 » 2010-sep-09, 23:17

Det kan vara ett skitprogram eller ett virus som orsakar detta. Kan du öppna loggboken och exportera de felmedelanden du har? Du kan även behöva ta bort alla återställningspunkter och sedan kör du Malwarebytes' Anti-Malware version 1.46, kör uppdatering och sedan en full scan.

Kolla också:
Klicka på Start, Kör, skriv sysdm.cpl och klicka på OK.
Klicka på fliken Avancerat, Prestanda och Inställningar.
Klicka på fliken Dataexekveringsskydd i Prestandaalternativ och klicka sedan i det översta alternativet "Aktivera bara dataexekveringsskydd för nödvändiga Windows-program och -tjänster"
Klicka OK och OK när du uppmanas att starta om datorn.
  • Windows 10 Pro Insider Preview EC, Build 11082 , 64bit / IE11+Edge
  • Gigabyte B75M-D3H Moderkort
  • Intel® Core™ i5-3570K Processor Quad Core, 3.4Ghz
  • Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 16GB
  • Intel HD 4000
  • Realtek GbE LAN chip (1000 Mbit): Fiber 30/30
  • HD1 (Kingston SSD), 120GB, C:Windows 10 Pro (60GB) D :P rogram (60GB)
  • HD2, WD Elements USB3 portabel F:Temp (1TB)
  • HD3, 500GB, H:Backup (500GB)
  • Realtek ALC887 HDA 7.1
[sigpic][/sigpic]
https://www.facebook.com/NationSweden/?ref=bookmarks/

Ulfjon
Inlägg: 4
Blev medlem: 2010-sep-02, 19:46

Inlägg av Ulfjon » 2010-okt-03, 15:30

Har kunnat lösa problemet. Testade en annan printer och då funkar utskrifterna. Förmodligen något "skit" som hamnat i någon fil vid utskrifterna. Tack alla för hjälpen i a f.//Ulf

Agerberg
Inlägg: 5
Blev medlem: 2014-okt-20, 21:38

Inlägg av Agerberg » 2014-okt-22, 10:25

Jag har också haft samma problem och gått igenom samma procedurer. I mitt fall var det en extra "fix" som saknades i drivrutinen till Canonskrivaren. För min skrivare fanns den på http://www.canon-europe.com/Support/Con ... os=Windows XP. Gissar att detta kan vara ett allmänt problem för Canon, och att samma "fix" finns även för andra skrivare. Kan vara svår att hitta eftersom den inte finns bland drivrutinerna på svenska utan bara på engelska. I vilket fall fungerar min PC och skrivare som dom ska nu.

Skriv svar