Kan inte logga in

Allt om Windows XP. Lös problem och ge tips.

Moderator: Imposter10

Ahlis
Inlägg: 2
Blev medlem: 2011-aug-09, 15:13

Kan inte logga in

Inlägg av Ahlis » 2011-aug-09, 15:16

Hej,

Kör Windows XP Pro.

Normalt har jag datorn på jobbet där den är kopplad mot deras domän. Nu under semestern tog jag hem datorn och skulle koppla den så jag kunde se mina övriga datorers delade filer på min jobbdator.

Efter att jag ändrade domänen till samma som jag har hemma så kunde jag inte logga in efter det.

Kan man ändra nätverksinställningarna i shell?

mvh
ahlis

Lagge
Inlägg: 284
Blev medlem: 2011-jul-05, 19:57

Inlägg av Lagge » 2011-aug-10, 12:42

Har du kollat så att företaget du jobbar för inte ändrat sin säkerhet nu under sommaren? Många större företag brukar "säkra" sina arbetsplatser från okända datorer att använda deras domän.
MVH

Lagge

PS. Google is your friend DS.

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2011-aug-11, 13:32

Om du inte har gjort mer ändringar så borde det fungera med att du ändrar tillbaks till domänen. Eller så kan du köra regedit i cmd och navigera till HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon och leka nu där men du behöver känna till tidigare inställningar.
Kan även kolla in HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon.

Förresten en ny laptop kostar knappt 5000kr och du väljer att äventyra jobbdatorn för privatbruk över sommaren? Gör dig själv en tjänst och lämna in den till supportavdelningen.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Ahlis
Inlägg: 2
Blev medlem: 2011-aug-09, 15:13

Inlägg av Ahlis » 2011-aug-11, 20:43

Dataavdelningen får fixa det åt mig som det verkar. Antar att de kan logga in då de har riktig admin och jag är bara lokal admin eller om otur så kanske jag bara var en vanlig användare.

Trodde inte det skulle bli så här krångligt med att lägga till en extra domän tillfälligt. Kan ju varit så att jag knappat fel lösenord för många ggr också så jag låst mig ute. Vet inte riktigt vad du mena med att äventyra jobbdatorn, då jag normalt kan jobba med den hemma, men då kopplar jag om några inställningar för att komma åt nätet. Nu ville jag komma åt mitt hemmanätverk på ett enkelt sätt men märkte ganska snabbt att det inte var så lätt. :)

Har egna datorer. Problemet var att jag var lat och orkade inte åka hämta min egna bärbara, så när en annan av datorerna pajjade hemma så skulle vi göra en snabblösning, men som sket sig. :)

Aja på måndag är det löst. Tack för förslag i allafall.

mvh / Ahlis

Skriv svar