Dator startar ej, har pipit, nu bara DOS-fönster..

Allt om Windows XP. Lös problem och ge tips.

Moderator: Imposter10

portnoy
Inlägg: 4
Blev medlem: 2011-aug-18, 16:43

Dator startar ej, har pipit, nu bara DOS-fönster..

Inlägg av portnoy » 2011-aug-18, 16:46

Hej..

Har lite panik nu. Sen igår kväll har jag haft problem med burken.. WinXP 32...

Här är lite bakgrund:

För ett tag sedan så höll jag på att manuellt mixtra med DirectX versioner, och efter det så fick jag ett felmeddelande om "except_handler4_common" i "msvcrt.dll" när jag startade vissa program.


Först hittade jag en sida som föreslog att man skulle köra en registry scan medhttp://www.regeasycleaner.com/index_LP.php . Gjorde detta (detta var en gratisversion som bara tog bort en del av de "felaktiga", eller vad det nu är, filerna. Detta löste ej problemet.

efter ett tag fann jag en lösning, genom att helt enkelt döpa om filen "dwmapi.dll" i system32. (en snubbe skrev i annat forum att denna fil tillhörde Vista.)

Då försvann felmeddelandena och allt var frid och fröjd. Kollade lite på TV på kvällen och kommer in i abretsrummet. Då står datorn i "DOS-läge" och längst ner står det "DISK BOOT FAILURE. INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER".


"Skit" tänker jag och startar om datorn manuellt. Då börjar den pipa, vid nya uppstarten, ett antal korta pip, men jag stänger av den (räknar inte pipen, visste ej att de var en kod, men det var fler än 6-7 iaf innan jag slog av)

Pip igen. Drar ut strömsladden ett par minuter, sedan startar datorn normalt... Mysko tänker jag, googlar lite om pipen på webben och drar igång en fullständig system scan med AVAST. (var ett tag sen). Går och lägger mig.

När jag kom upp imorse så var skärmen "igång", men visade bara svart bild. Sedan dess har jag inte lyckats starta datorn alls. Nu kommer den fram till DOS-skärmen, fick första gången meddelandet som jag fick tidigare om DISK BOOT FAILURE. Resterande startförsök har resulterat i DOS-meddelandet "Ett diskfel uppstod. Tryck Ctrl+Alt+Del för omstart"(vilket ej fungerar, kan bara starta om manuellt med strömknappen.

Vill inte starta med Fail Safe eller med den WinXP .iso-skiva jag laddade ner och brände...

Där är vi nu... Diskkrasch?

Snälla hjälp mig!


mvh

p

stenjon
Inlägg: 173
Blev medlem: 2011-aug-09, 11:42

Inlägg av stenjon » 2011-aug-18, 18:57

Prova att hålla ner F8 i starten så du eventuellt kommer in i felsäkert läge. Där letar du rätt på systemåterställning och väljer ett datum bakåt i tiden där du är säker att datorn funkade. Lycka till!

portnoy
Inlägg: 4
Blev medlem: 2011-aug-18, 16:43

Inlägg av portnoy » 2011-aug-19, 11:36

Hej, det hjälper inte att trycka ner F8 när moderkortsbilden kommer upp... Inget händer.. Dock var det så längesen jag startade i felsäkert läge, att jag inte kommer ihåg om det var F8, eller via nåt i BIOS.. Där kommer jag in och där finns valet "Load Fail-Safe Defaults".. men det händer inget heller om jag väljer "Yes" på detta val heller... :(

portnoy
Inlägg: 4
Blev medlem: 2011-aug-18, 16:43

Inlägg av portnoy » 2011-aug-19, 17:50

OK,.. har fått tag på en bra WinXP CD och Bootade med den... Kommer in i Windows Setup (bluescreen) och där står längst ner att jag kan trycka F2 för att starta ASR (Automated System Recovery) men tangentbordet är inte aktivt i detta läge..


Den fortsätter setupen och jag får tre val.

1. Fortsätta Windows Setup
2. Köra en Repair med Recovery Console
3. Avsluta

Jag har provat att köra Recovery Console och då hör man disken arbeta som vanligt när den kör "examining disk configuration" och sedan kommer den ut till vanliga, svarta "DOS-läget".

Där står då: Att jag är inne i Recovery Console och att jag skriver EXIT för att avsluta. Sist står det:
"The path or file specified is not valid."

följt av C:\>_ för mig att skriva efter.


Efter att ha skrivit EXIT och ändrat om i BIOS till att boota från HDD så kvarstår problemet. Windows startar ej. Nu med den lilla skillnaden att det inte längre står "ett diskfel har uppstått".. Nu står den bara och stampar efter "Verifying DMI Pool data..."


Hmmm... Vad händer om jag i CD-setupen istället väljer att fortsätta installera? (jag prövade en bit och fick fråga om jag ville göra partition och hur många byte disken bestod av etc.., sen avslutade jag för att söka vidare råd)

Om jag fortsätter installera... kommer den blåsa C: partitionen, eller hela disken, eller vad? kommer det betyda att Windows installeras om och jag får installera om alla program?
___________

tacksam för vidare hjälp...

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2011-aug-21, 01:33

Om du fortsätter en steg så blåser du Inte hårddisken eller C: partitionen. Välj att installera windows och i nästa steg väljer du att reparera. Ja, jag är säker. Lycka till.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

portnoy
Inlägg: 4
Blev medlem: 2011-aug-18, 16:43

Inlägg av portnoy » 2011-aug-21, 19:02

OK, PCDoktor, tack.

Körde dock nyss "chkdsk" (kände ej till detta kommando ens, noob var namnet..) och den hittade nada. Antar att det är ny disk som gäller. :( Hoppas man kan rädda någonting iaf... :rolleyes:

Skriv svar