trådlösa uppkopplingen funkar ej

Allt om Windows XP. Lös problem och ge tips.

Moderator: Imposter10

backo
Inlägg: 4
Blev medlem: 2011-sep-14, 09:08

trådlösa uppkopplingen funkar ej

Inlägg av backo » 2011-sep-14, 09:37

Har en laptop m windows xp som funkar bra att hitta o koppla upp sig på trådlösa nätverk utom just det vi har installerat hemma nu (router=Netgear, Tele2 EVG200). Med nätverkskabeln i så funkar internet och som sagt har datorn inga problem att hitta trådlösa nätverk på andra platser. Inte heller har de andra datorerna i hemmet problem att hitta vårat trådlösa.
Det är bara jag som har windows xp o på suppporten på Tele2 sa de att det hade med nätverkskortet o windows xp att göra. Mer hjälp fick jag inte och jag är inte så datakunnnig.
I nätverksanslutningar står det att jag är ansluten men internet funka inte o klickar jag på Visa tillgängliga trådlösa nätverk kommer det bara upp en lång text som börjar med att "Det går inte att konfigurera den här trådlösa anslutningen".
Tacksam för tips (på ett inte allt för svårt dataspråk :)

Användarvisningsbild
Imposter10
Inlägg: 1051
Blev medlem: 2008-nov-17, 22:56
Kontakt:

Inlägg av Imposter10 » 2011-sep-14, 10:44

Gå in i Kontrollpanelen > Nätverksanslutningar och högerklicka på den trådlösa anslutningen, välj Egenskaper. Sen väljer du trådlöst och bocka för "Låt windows hantera trådlösa anslutningar"

Se till att uppdatera nätverkskortet, du kan även gå in i routern på http://192.168.0.1
för att kolla så du har senaste mjukvaran.
Senast redigerad av 1 Imposter10, redigerad totalt 2011 gånger.
  • Windows 10 Pro Insider Preview EC, Build 11082 , 64bit / IE11+Edge
  • Gigabyte B75M-D3H Moderkort
  • Intel® Core™ i5-3570K Processor Quad Core, 3.4Ghz
  • Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 16GB
  • Intel HD 4000
  • Realtek GbE LAN chip (1000 Mbit): Fiber 30/30
  • HD1 (Kingston SSD), 120GB, C:Windows 10 Pro (60GB) D :P rogram (60GB)
  • HD2, WD Elements USB3 portabel F:Temp (1TB)
  • HD3, 500GB, H:Backup (500GB)
  • Realtek ALC887 HDA 7.1
[sigpic][/sigpic]
https://www.facebook.com/NationSweden/?ref=bookmarks/

backo
Inlägg: 4
Blev medlem: 2011-sep-14, 09:08

Inlägg av backo » 2011-sep-14, 13:32

tack för snabbt svar. Hittar dock inte var man väljer att windows aka hantera trådlösa nätverk. Finns liksom ingen inget alternativ för trådlöst i under nätverksanslutningar där man kan välja det. Försökt söka efter det i datorn men utan framgång.
Gick istället ut på nätet för att laddade hem drivrutiner till att uppdatera mitt trådlösa nätverkskort (Atheros AR5007EG Wireless Network Adapter). Tog det nyaste och uppdaterade och det enda som hände va att nu står det på ikonen för det trådlösa nätverket "Anslutning till lokalt nätverk 4". Lokalt nätverk?? Känns inte helt rätt :confused: Kanske lika bra att återställa den där lilla drivrutinsändringen?

Användarvisningsbild
Imposter10
Inlägg: 1051
Blev medlem: 2008-nov-17, 22:56
Kontakt:

Inlägg av Imposter10 » 2011-sep-14, 13:43

Hm, kolla i enhetshanteraren om du ser trådlösa där...
  • Windows 10 Pro Insider Preview EC, Build 11082 , 64bit / IE11+Edge
  • Gigabyte B75M-D3H Moderkort
  • Intel® Core™ i5-3570K Processor Quad Core, 3.4Ghz
  • Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 16GB
  • Intel HD 4000
  • Realtek GbE LAN chip (1000 Mbit): Fiber 30/30
  • HD1 (Kingston SSD), 120GB, C:Windows 10 Pro (60GB) D :P rogram (60GB)
  • HD2, WD Elements USB3 portabel F:Temp (1TB)
  • HD3, 500GB, H:Backup (500GB)
  • Realtek ALC887 HDA 7.1
[sigpic][/sigpic]
https://www.facebook.com/NationSweden/?ref=bookmarks/

backo
Inlägg: 4
Blev medlem: 2011-sep-14, 09:08

Inlägg av backo » 2011-sep-14, 14:26

alltså..ja hittar ju mitt trådlösa men om ja högerklicka på det o väljer egenskaper så finns det ingenstans att välja att windows ska hantera de trådlösa anslutningarna. Efter att ha läst runt en hel del nu i olika forum så verkar det som många haft just detta problemet och att det lösts av att ändra just den instlällningen(och funktionen ska vara där du sa den skulle va ..men tydligen inte på min dator). Därför är d ju extra störigt att ja inte kan hitta var ja ändrar det.
Jag har windows xp home edition version 2002 om det nu e det som gör att det inte ser riktigt likadant ut

kanske måste ja ha kontakt m nåt trådlöst nätverk för att det alternativet ska komma upp??
Senast redigerad av 1 backo, redigerad totalt 2011 gånger.

backo
Inlägg: 4
Blev medlem: 2011-sep-14, 09:08

Inlägg av backo » 2011-sep-15, 16:32

Ok nu är det löst o mkt tack vare ditt råd som fick in mig på rätt bana.
Såhär gjorde jag:
Eftersom inte fliken för trådlösa nätverk fanns när jag gick in på egenskaper för mitt trådlösa nätverkskort så gick ja in på kontrollpanel>administrationsverktyg>tjänster och scrolla ner till Wireless Zero Configuration som jag högerklicka på o väljer egenskaper. Där ska Startmetod vara inställd på Automatisk. Under Tjänstestatus klicka ja sedan på Starta och sen på Ok. Då löste sig allt och flicken dök upp i nätverkskortets inställningar. Visserligen fanns det fortfarande inte nå box att klicka i som hette Låt windows hantera trådlösa anslutningar. Fanns en box som redan va ikryssad som hette Konfigurera trådlöst nätverk :confused: Hur som, så hittade datorn nu iaf alla trådlösa nätverk i omgivningen inkl. mit eget :)
Vet inte om det också löste sig tack vare uppdaterade drivrutiner eller om det hade funkat ändå.
tack för hjälpen

Skriv svar