Ikonerna på skrivbordet borta

Allt om Windows XP. Lös problem och ge tips.

Moderator: Imposter10

hp6730b
Inlägg: 4
Blev medlem: 2011-okt-24, 23:08

Ikonerna på skrivbordet borta

Inlägg av hp6730b » 2011-okt-24, 23:22

Skrivbordet har blivit helt tomt på ikoner.
Det går inte att högerklicka på skrivbordet, men i fältet upptill och nertill går det bra.
Start-knappen finns längst ner till vänster, men när man trycker på den finns bara alternativen "Alla program", och senaste besökta.
Under "Alla program" finns de flesta programgrupper, men de flesta går inte att starta därifrån. Där startikonen brukar vara står det "tomt" istället.
Om man går in via C:\dok and settings\Skrivbord så finns alla startikoner och fungerar.
Datorn verkar fungera som den ska annars. Har kontakt med internet osv.
Har kört windows update, men ingen update verkar behövas.

Nån som har några tips?

Användarvisningsbild
annafixarallt93
Inlägg: 152
Blev medlem: 2011-mar-30, 19:18

prova att köra virus scan på datorn

Inlägg av annafixarallt93 » 2011-okt-26, 10:00

Hej :)
Har du prövat att köra virusscan??

hp6730b
Inlägg: 4
Blev medlem: 2011-okt-24, 23:08

Inlägg av hp6730b » 2011-okt-26, 12:38

Ja, jag har Eset virusprogram, och har kört en scan utan resultat. När problemet kom varnade Eset för nåt lite innan, så det är väl nåt virus ändå som ställt till med nåt.

Användarvisningsbild
annafixarallt93
Inlägg: 152
Blev medlem: 2011-mar-30, 19:18

pröva med nått annat antivírusprogram

Inlägg av annafixarallt93 » 2011-okt-26, 13:03

du kan ju pröva med nått annat antivirus program? :)

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2011-okt-27, 21:28

Du har nog drabbats av en s.k. scareware, svåra att få bort och om du inte har jätte viktig data (filer&docs) på datorn så rekommenderar jag att du installerar om hela Windows istället för att felsöka och rensa viruset.

En enkel sak du kan pröva med är systemåterställning, http://www.fixadindator.se/f24/system-r ... ista-1538/
Återställ datorn till en tidpunkt innan problemet uppkom och starta om datorn. Lycka till =)
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

hp6730b
Inlägg: 4
Blev medlem: 2011-okt-24, 23:08

Inlägg av hp6730b » 2011-okt-28, 10:27

Jag har tyvärr lite problem att köra en återställning eftersom jag inte kommer åt verktygsfältet t.ex.
I Startmenym finns ju bara "alla program" och tidigare använda program.
Och en del program måste jag gå till C:\program och hitta exe-filen för att starta eftersom "alla program" inte är komplett längre.
Finns det nåt sånt sätt att hitta återställningen i mappen Windows under C :?
Och jag körde ett till virusprogram, men det hittade inget.
ESET hittade ett hot. en variant av Win32/Kryptik.UKQ trojan står det i loggen

Lagge
Inlägg: 284
Blev medlem: 2011-jul-05, 19:57

Inlägg av Lagge » 2011-okt-28, 16:31

högerklicka på knappen "Start" och välj "utforska".
Högerklicka sen på "Den här datorn" och välj "egenskaper".
Under fliken avancerat har du systemåterställning.
MVH

Lagge

PS. Google is your friend DS.

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2011-nov-03, 21:55

Det är exakt vad scareware gör, omöjliggör att användaren öppnar program eller mappar i datorn så att användaren blir förvirrad. Starta om datorn i felsäkert läge och gör systemåterställning därifrån istället, felsäkert läge når du genom att hålla ned tangentknappen F8 vid datorns uppstart.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

hp6730b
Inlägg: 4
Blev medlem: 2011-okt-24, 23:08

Inlägg av hp6730b » 2011-nov-14, 00:11

Nu har jag äntligen lyckats försöka med systemåterställning.
Eftersom det inte finns några normala vägar till det programmet i min dator nu så hittade jag det via: windows\system32\Restore\rstrui.exe
Då går det att köra programmet, och jag hade punkter tillbaka till 17 aug.
Det var systemkontrollpunkter. Tyvärr har ingen av de punkter jag försökt fungerat. Efter att Windows återstartat skriver den i en ruta att återställningen misslyckats och att inget ändrats.
Har även provat att stoppa i en CD med operativsystemet XP. En som följde med från HP vid köpet. CD:n är SP2. I datorn är SP3.
När jag försöker göra nåt med CD:n säger den att filen D:\i386\WINNTUPG\NETUPPGRD.DLL inte finns att ladda upp.
Finns det fler tips eller är enda möjligheten att formatera och börja om? (hemska tanke, det är ju så jobbigt)

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2011-nov-18, 22:41

Den värsta scareware låter användaren inte ens slutföra återställningen från Windows oberoende om det är normalstart eller i felsäkertläge, du behöver göra det i reparationsläge, dvs. du startar från skiva eller recovery partition på hårddisken och därefter väljer du systemåterställning.

Du har en recovery partition på D: disken och det saknas visst en fil så se till att ersätta den eller ominstallera allt. Prova det här, kör felsäkert läge med endast kommandotolk och skriv "sfc /scannow".

Prova också med Spybot - Search & Destroy.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

ceddefredde
Inlägg: 2
Blev medlem: 2012-jan-09, 13:02

Inlägg av ceddefredde » 2012-jan-15, 14:25

Jag har samma problem men kan inte öppna start menyn ,aktivitets hanteraren eller högerklicka vad ska jag göra

Skriv svar