Central profil skadad

Allt om Windows XP. Lös problem och ge tips.

Moderator: Imposter10

Frogsinmypocket
Inlägg: 1
Blev medlem: 2012-mar-03, 09:31

Central profil skadad

Inlägg av Frogsinmypocket » 2012-mar-03, 09:40

Idag startade jag datorn helt normalt, och igår hade jag också stängt av den som vanligt (alltså har jag ingen aning om vad som har orsakat problemet). När jag skulle logga in, däremot, kom det upp en ruta där det stod något om att den centrala profilen kunde vara skadad, och att jag loggades in på någon annan, temporär antar jag (för jag har bara en profil), profil. Det stod att om problemet kvarstod skulle jag kontakta... ja, något. Jag startade om datorn, och då gick det att logga in som vanligt (= problemet kvarstår ej?).

Men när jag kom in vara alla skrivbordsikoner (de flesta i alla fall) borta. Jag försökte att söka igenom datorn för att se om word fanns kvar, men den hängde sig båda gångerna. Vad jag vet så finns inte ens programmet kvar, inte några dokument eller någonting. Jag tror att datorn är helt tom, inkl. bilder och andra dokument. Dock finns det ju några "standard"-grejer, så som webbläsare och VLC media player kvar (det är i alla fall de ikoner som finns på skrivbordet), och paint osv. Men inget personligt. Förutom tibia, i och för sig, och några andra tibia-program. Ett annat online-spel är t.ex. borta, så, allt är borta förutom tibia, av det mer personliga.

Det kom också upp att jag borde sätta på brandväggen och automatiskt uppdatering då dessa var avstängda, vilket jag gjorde. När jag kollade virusskyddet stod det att det inte fanns några problem. Vad ska jag göra? Kan det vara så att det är något virus ändå, eller något liknande? Jag har dock bara besökt webbsidor som jag brukar, och det har aldrig hänt något tidigare, t.ex. flashback, youtube och google. Jag är lite orolig då jag hade väldigt mycket dokument liggande i microsoft word 2003, eller vad det heter.

Användarvisningsbild
Imposter10
Inlägg: 1051
Blev medlem: 2008-nov-17, 22:56
Kontakt:

Inlägg av Imposter10 » 2012-mar-03, 22:42

Fungerar systemåterställning?.

Testa att köra denna Microsoft Fix It
http://support.microsoft.com/mats/windo ... gnostic/sv

eller....

Klicka start/kör och skriv cmd tryck OK. I kommandotolken Skriv chkdsk c: /f
Starta sedan om datorn. Du har nu schemalagt en diskkontroll


Obs! Dokumenten kan finnas kvar i mappen C:\Documents and Settings\gammalt användarnamn\Mina dokument, där gammalt användarnamn är namnet som har använts för profilen.

Det här problemet kan uppstå om användarprofilen är skadad. I så fall kan en ny profil skapas automatiskt, men den nya profilen innehåller inte mappen "Mina dokument" som användes av den skadade profilen. I Windows skapas en ny profil i mappen C:\Documents and Settings\nytt användarnamn där nytt användarnamn är namnet som nu används för din profil.

Så här löser du problemet: 1.Leta upp dina dokument och säkerhetskopiera dem. Dokumenten finns i mappen C:\Documents and Settings\gammalt användarnamn\Mina dokument.
2.Leta upp dina Favoriter och säkerhetskopiera dem. Favoriterna finns i mappen C:\Documents and Settings\gammalt användarnamn.
3.Klicka på Start, peka på Alla program, Tillbehör och Systemverktyg samt klicka på Systemåterställning.
4.Klicka på Nästa i dialogrutan Välkommen till Systemåterställning.
5.Välj ett datum i kalendern i dialogrutan Välj en återställningspunkt, och välj sedan en återställningspunkt för att återställa av datorn till ett tidigare tillstånd.
6.Bekräfta återställningspunkten eller återställningen i dialogrutan Bekräfta vald återställningspunkt. När du har bekräftat valet startar återställningsprocessen, datorn startar om och du ombeds logga in.
7. Logga in i din vanliga användarprofil och kontrollera att datorn har återställts på rätt sätt. Om så är fallet utför du inte återstående åtgärder. Om datorn inte har återställts på rätt sätt går du vidare till nästa steg.
8.Logga ut från datorn och logga sedan in med administratörskontot eller ett konto med administratörsbehörighet.

Obs! Administratörskontot skapas automatiskt vid installation av Windows XP. Administratörskontot är kontot som används när en arbetsstation eller medlemsserver konfigureras första gången. Du använder det här kontot innan du skapar ett konto för dig själv. Administratörskontot är medlem av gruppen administratörer på arbetsstationen eller medlemsservern. Administratörskontot kan aldrig tas bort, inaktiveras eller tas bort från den lokala gruppen administratörer, vilket gör att du aldrig kan stänga ute dig själv från datorn genom att ta bort eller inaktivera alla administratörskonton.
9.Klicka på Start och sedan på Kontrollpanelen.
10.Klicka på Prestanda och underhåll, klicka på Administrationsverktyg och dubbelklicka på Datorhantering.
11.Viktigt! Innan du fortsätter måste du säkerhetskopiera dina dokument.

Högerklicka på det skadade användarkontot och klicka sedan på Ta bort.
12.Klicka på Ny användare på Åtgärd-menyn.
13. Ange lämplig information i dialogrutan, och markera eller avmarkera följande kryssrutor: ◦Användaren måste byta lösenord vid nästa inloggning
◦Användaren kan inte byta lösenord
◦Lösenordet upphör aldrig att gälla
◦Kontot är inaktivt

14.Klicka på Skapa och Stäng.
15.Logga ut från datorn och logga sedan in på datorn med det nya kontot.
16. Återställ dina dokument och favoriter från säkerhetskopiorna från följande mappar: ◦C:\Documents and Settings\nytt användarnamn\Mina dokument
◦C:\Documents and Settings\nytt användarnamn\Favoriter
Här är nytt användarnamn namnet som nu används för din profil.
17.Återskapa inställningarna för Outlook, Internet Explorer och .NET Passport.


http://support.microsoft.com/kb/326688/sv
Senast redigerad av 1 Imposter10, redigerad totalt 2012 gånger.
  • Windows 10 Pro Insider Preview EC, Build 11082 , 64bit / IE11+Edge
  • Gigabyte B75M-D3H Moderkort
  • Intel® Core™ i5-3570K Processor Quad Core, 3.4Ghz
  • Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 16GB
  • Intel HD 4000
  • Realtek GbE LAN chip (1000 Mbit): Fiber 30/30
  • HD1 (Kingston SSD), 120GB, C:Windows 10 Pro (60GB) D :P rogram (60GB)
  • HD2, WD Elements USB3 portabel F:Temp (1TB)
  • HD3, 500GB, H:Backup (500GB)
  • Realtek ALC887 HDA 7.1
[sigpic][/sigpic]
https://www.facebook.com/NationSweden/?ref=bookmarks/

Användarvisningsbild
Edzel
Inlägg: 355
Blev medlem: 2010-jun-13, 17:53
Kontakt:

Inlägg av Edzel » 2012-mar-04, 17:47

kör du med domän?
Med vänliga Hälsningar
- Edzel -

Processor
Intel i5-9600KF
Grafikkort
ASUS RTX DUAL 2060 6GB
Minne
HyperX Fury 16GB (2x8GB) / 2666MHz
Hårddisk
Samsung 860 QVO SSD 1TB
Moderkort
ASUS ROG STRIX Z390-F

Skriv svar