nv4_disp.dll error

Allt om Windows XP. Lös problem och ge tips.

Moderator: Imposter10

steohm
Inlägg: 5
Blev medlem: 2012-okt-23, 09:56

nv4_disp.dll error

Inlägg av steohm » 2012-okt-23, 10:06

Har en Dell Dimension 8300 med ett Nivida Geforce 7600, 256 MB grafikkort.
Nu har det börjat att komma upp en blå skärm dump där det står att nv4_disp.dll har orsakat att grafikkortet kommit i nån slags loop. Har ominstallerat dom nyaste drivrutinerna för grafikkortet, funkar då och då ett tag. Har installerat dom gamla drivrutinerna, funkar då och då ett tag. Har kört dells dianostiskt test och allt funkar. Har kört virustest, inga virusar. Har läst en del på internet men hittar inget som funkar, är grafikkortet trasigt?

Användarvisningsbild
Imposter10
Inlägg: 1051
Blev medlem: 2008-nov-17, 22:56
Kontakt:

Inlägg av Imposter10 » 2012-okt-23, 10:21

Se till att avinstallera grafikkortet ordentligt! ladda ner och kör CCleaner Portabel, installera sen grafiken igen.
  • Windows 10 Pro Insider Preview EC, Build 11082 , 64bit / IE11+Edge
  • Gigabyte B75M-D3H Moderkort
  • Intel® Core™ i5-3570K Processor Quad Core, 3.4Ghz
  • Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 16GB
  • Intel HD 4000
  • Realtek GbE LAN chip (1000 Mbit): Fiber 30/30
  • HD1 (Kingston SSD), 120GB, C:Windows 10 Pro (60GB) D :P rogram (60GB)
  • HD2, WD Elements USB3 portabel F:Temp (1TB)
  • HD3, 500GB, H:Backup (500GB)
  • Realtek ALC887 HDA 7.1
[sigpic][/sigpic]
https://www.facebook.com/NationSweden/?ref=bookmarks/

steohm
Inlägg: 5
Blev medlem: 2012-okt-23, 09:56

Inlägg av steohm » 2012-okt-23, 10:35

Tack för ett snabbt svar. Är CCleaner gratis eller?

steohm
Inlägg: 5
Blev medlem: 2012-okt-23, 09:56

Inlägg av steohm » 2012-okt-23, 12:14

Har varit hemma nu på lunchen och gjort allt du skrev. Det såg bra ut nu men så efter nån minut eller timmar så brukar det återkomma. Jag hör av mej hur det gick imorgon.

DellCare
Inlägg: 11
Blev medlem: 2012-maj-01, 11:22
Kontakt:

Inlägg av DellCare » 2012-okt-23, 12:20

Hej

Det er næsten 100% sikkert en driver fejl. Slet alle drivere, og kør CCleaner som foreslået i #2. Og ja, CCleaner er gratis.

Hent derefter de seneste drivere til dit system: http://www.dell.com/support/drivers/se/ ... Drivers_PS

Indtast blot servicetag, og systemet finder automatisk de relevante drivers.

Håber dette løser problemet.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar

Användarvisningsbild
Imposter10
Inlägg: 1051
Blev medlem: 2008-nov-17, 22:56
Kontakt:

Inlägg av Imposter10 » 2012-okt-23, 13:21

[quote=""steohm""]Tack för ett snabbt svar. Är CCleaner gratis eller?[/quote]

Gratis och bäst! :D
  • Windows 10 Pro Insider Preview EC, Build 11082 , 64bit / IE11+Edge
  • Gigabyte B75M-D3H Moderkort
  • Intel® Core™ i5-3570K Processor Quad Core, 3.4Ghz
  • Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 16GB
  • Intel HD 4000
  • Realtek GbE LAN chip (1000 Mbit): Fiber 30/30
  • HD1 (Kingston SSD), 120GB, C:Windows 10 Pro (60GB) D :P rogram (60GB)
  • HD2, WD Elements USB3 portabel F:Temp (1TB)
  • HD3, 500GB, H:Backup (500GB)
  • Realtek ALC887 HDA 7.1
[sigpic][/sigpic]
https://www.facebook.com/NationSweden/?ref=bookmarks/

steohm
Inlägg: 5
Blev medlem: 2012-okt-23, 09:56

Inlägg av steohm » 2012-okt-24, 08:05

Nej det gick inte. Ändå gjorde jag allt ni skrev, plus att jag rensa med kommandot regedit. Först såg det bra ut men sen börja skärmen blinka. Sen fick jag upp följande ruta där det stod : Grafikrutinen nv4_disp har slutat fungera normalt, spara alla filer och starta om datorn för att återställa alla grafikfunktioner. Kan det vara grafikkort som är trasigt?

DellCare
Inlägg: 11
Blev medlem: 2012-maj-01, 11:22
Kontakt:

Inlägg av DellCare » 2012-okt-24, 12:06

Hej igen

Det kan ikke udelukkes, at der kan være en fejl på grafik-kortet, men jeg tror det nu ikke.

Har fundet denne guide: http://www.personalcomputerfixes.com/ge ... dll-error/

Prøv at se, om den ikke kan hjælpe. Ser ud som om, at filen skal slettes, manuelt.

Du kan også prøve at køre en PSA, for at checke for hardwarefejl. Dette gøres ved, at trykke F12 ved opstart (Dell Logo), og vælge Diagnostics.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar

steohm
Inlägg: 5
Blev medlem: 2012-okt-23, 09:56

Inlägg av steohm » 2013-jan-14, 18:30

Hallå igen, nu funkar det. Jag beställde ett nytt grafikkort från INET (http://www.inet.se), bytte ut det mot det gamla och nu funkar det hur bra som helst! Jag körde CCleaner också. Jag köpte det för ungefär 440 kr med frakt och allt, Nivida Geforce FX 5500. Kanon. Tack ändå för alla svar och tips!!! Ha de!

Skriv svar