Problem med XP

Allt om Windows XP. Lös problem och ge tips.

Moderator: Imposter10

Cannonball
Inlägg: 3
Blev medlem: 2009-mar-29, 20:21

Problem med XP

Inlägg av Cannonball » 2009-mar-29, 20:33

Hej!

Jag har ett problem med mitt Winows XP. När jag startar datorn får jag ett felmedelande där det står att Windows inte kunde startas. Jag får då alternativen att starta i "felsäkert läge", "senaste fungerande inställningar" och "stara Winows normalt". När jag vid tidigare tillfällen fått detta medelande har jag kunnat välja "stara Winows normalt" och Windows startar. När jag nu väljer detta alternativ kommer Windows-rutan fram, går några varv och sedan stängs datorn av. Sedan börjar allt om igen. Inget av de andra alternativen fungerar heller.

Vet någon vad det är för fel? Har jag fått ett virus, är det fel på hårddiskarna, eller något annat? Vad ska jag göra åt det? Är det enda alternativet att "boota" om datorn, eller går det att lösa på något annat sätt?

Tack på förhand!

//Andreas

Användarvisningsbild
artheus
Inlägg: 188
Blev medlem: 2009-maj-15, 13:25

Inlägg av artheus » 2009-maj-15, 14:14

Det kan vara många fel det där.. Jag kan minnas att jag har fått samma fel många gånger, och typ varje gång har det varit en annan lösning på detta problemet än alla tidigare gånger.

Är det laptop eller DPC du har?

Om det är längesen du har installerat om OSet på din dator så är det kanske en bra idé att göra det igen. Men om du har många saker på din windowspartition som du vill spara så kan du försöka sätta in din Hårddisk i en annan dator som en Slave, och kolla om du kan öppna den där. Om det inte går att öppna din hårddisk i en annan dator är det antagligen ett hårdvaruproblem med din hårddisk (vilket är ganska sällsynt). Du kan också testa att ta bort BIOS batteriet från ditt moderkort, och låta det vara av ett bra tag (typ 30 minuter) och sedan sätta i den och starta upp igen..

Som du kanske märkt så finns det många saker som kan vara fel på, och många olika lösningar på saker. Så det är väl mest bara att testa sig fram helt enkelt. Men om inget av det jag skrivit funkar, så kan jag nämna fler sätt!

//Artheus

P.S : Boota om datorn är att starta om en dator, med t.ex restartknappen.

Användarvisningsbild
Imposter10
Inlägg: 1051
Blev medlem: 2008-nov-17, 22:56
Kontakt:

Inlägg av Imposter10 » 2009-maj-17, 11:31

artheus har helt rätt, kan bero på mängder med olika orsaker. Står det nådot mer där? Har du provat "felsäkert läge", "senaste fungerande inställningar"?

Har du orginalskivan?
  • Windows 10 Pro Insider Preview EC, Build 11082 , 64bit / IE11+Edge
  • Gigabyte B75M-D3H Moderkort
  • Intel® Core™ i5-3570K Processor Quad Core, 3.4Ghz
  • Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 16GB
  • Intel HD 4000
  • Realtek GbE LAN chip (1000 Mbit): Fiber 30/30
  • HD1 (Kingston SSD), 120GB, C:Windows 10 Pro (60GB) D :P rogram (60GB)
  • HD2, WD Elements USB3 portabel F:Temp (1TB)
  • HD3, 500GB, H:Backup (500GB)
  • Realtek ALC887 HDA 7.1
[sigpic][/sigpic]
https://www.facebook.com/NationSweden/?ref=bookmarks/

Skriv svar