Officeproblem

Diskutera annan mjukvara. Ställ en fråga om ett visst program eller svara på frågor.

Moderator: Imposter10

guuhhh
Inlägg: 66
Blev medlem: 2009-jun-09, 14:53

Officeproblem

Inlägg av guuhhh » 2010-mar-16, 18:43

Min fru har en bärbar dator med Vista SP 2 i, förut hade hon Microsoft Office 2003, men hon kunde inte öppna tex Wordfiler från Microsoft Office 2007, eftersom Microsoft ändrade filerna från doc. till docx, så det blev inte bakåtkompatibelt, om man inte tänker på det när man sparar i Office 2007 att det ska kunna läsas av äldre Officeversioner, jag har XP Home Edition i min dator med Service Pack 3, och Open Office, så jag hade inga som helst problem att öppna även tex docx.-fiiler, så jag installerade Open Office i frugans dator också, men nu är det lögn i helvete att öppna tex docx,.filer, har jag månne fått fel version av Open Office? Eller är det Vista som spökar? Hjälp, vad ska jag göra? Frugan är vansinnig på att hon inte kan öppna sina jobbmailfiler hemifrån, funkar bra på hennes jobb och hennes fackförbundsavdelning, vet inte vad de har där, tror de har XP, men vet ej vad de har för Officeversion, antagligen 2007, eftersom hon kan öppna filerna där!
Tacksam för svar

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-mar-16, 20:30

På frugans dator, har du senaste OpenOffice 3.2.0 ska den passa utmärkt för Vista, ladda ner det från http://sv.openoffice.org/get

Kommer det upp nåt felmeddelande när hon försöker öppna office docx filer, är det endast dessa som inte går att öppna? Var säker att du har avinstallerat Microsoft Office så att du lugnt kan köra OpenOffice.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

guuhhh
Inlägg: 66
Blev medlem: 2009-jun-09, 14:53

Inlägg av guuhhh » 2010-mar-17, 08:54

Hon får ju mestadels doc-filer, så jag vet inte hur det är med tex Excelfiler, när hon försöker öppna en docfil så ser hon bara rubriken, resten är ett tomt vitt ark, förstår om hon blir nipprig på det, senast igår laddade jag hem uppdateringen till Open Office 3.2, men det funkar inte, förutom Microsoft Officeprogrammen är det något mer man ska avinstallera kanske som jag inte tänkt på, typ Microsoft någonting, finns ju massor av Microsoftgrejor i datorerna

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-mar-26, 11:32

Här har vi ett liknande problem och lösningen var lite oväntad. http://www.fixadindator.se/f4/kan-ej-oppna-power-point-1507/
Kolla runt där i programmet för små knappar som kan ha stor betydelse, bu behöver kanske trycka någonting för att visa dokumentet. I det här problemet som jag länkade till behövde användaren bara trycka på knappen ”Bildskärmspresentation” för att få igång sin Power Point.

Om du inte får upp något fel meddelande är det riktigt svårt att veta vad felet kan vara om man inte ser det heller.

Kolla in det här också http://www.microsoft.com/office/2010/en/default.aspx där du kan ladda ner kostnadsfri betaversion av Microsoft Office.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar