Min dator slutade funger helt plötsligt

Allt om bärbara datorer.
DavidH
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-mar-10, 08:02

Min dator slutade funger helt plötsligt

Inlägg av DavidH » 2010-mar-10, 08:12

Hej.

Jag har en Asus F7l series laptop som är ca 1.5 år gammal och fungerade utan pronlem fram till för ca en månad sen. Då när jag använde den som vanligt med elsladden och batteri i så stängdes den plötsligt av. satte på den igen och den gick som vanligt och jag fortsatte använda den men sen efter 10-15 minuter så stängdes den av igen alltså bara poff så va den av, ingen utloggning eller nått sånt och sen gick den inte att starta överhuvudtaget igen.

Jag tog ur och satte i batteri och sladd flera ggr men ingen skillnad. märkte att nätdelen inte lös eller va varm längre efter ett tag, när jag slog lite lätt på nätdelen så lös den till 5-10 sekunder varje gång men efter ett tag inte det heller.
Jag skulle testat att bara köpa en ny nätdel om jag trodde det va lösningen men hadde batteriet varit slut hadde jag loggats ut som vanligt och även kunnat starta den fast den hadde stängts av snart igen men så var det ju nu inte.

Behövde en dator så skaffade en annan så länge men nu tänkte jag försöka ta reda på om den bara e och skrota eller om det finns nått jag kan prova.
Så kom med era kloka förslag nu. :)

Mvh David

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-mar-10, 11:54

Det är inte så att du behöver loggas ut när batteriet börjar bli låg, det varierar beroende på inställningar i BIOS och lite annat och också om datorn är belastad för tillfället eller ledig. I vissa såna sammanhang stängs datorn av bara. Ätdelen lyser så är den okej, borde lysa även om den inte är inkopplad i datorn, om den börjar blinka när du kopplar in den i datorn så kan det betyda kortslutning i datorn men om den släcks helt då kan det betyda att någonting är bränd i datorn och behöver nog bytas ut.

En del datorer kan inte starta med tom/skadad batteri även med inkopplat nätkabel så pröva att ta ur batteriet och starta datorn med nätsladd. Inte mycket annat du kan pröva nu.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

DavidH
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-mar-10, 08:02

Inlägg av DavidH » 2010-mar-10, 15:19

[quote=""PC Doktor i Stockholm""]Det är inte så att du behöver loggas ut när batteriet börjar bli låg, det varierar beroende på inställningar i BIOS och lite annat och också om datorn är belastad för tillfället eller ledig. I vissa såna sammanhang stängs datorn av bara. Ätdelen lyser så är den okej, borde lysa även om den inte är inkopplad i datorn, om den börjar blinka när du kopplar in den i datorn så kan det betyda kortslutning i datorn men om den släcks helt då kan det betyda att någonting är bränd i datorn och behöver nog bytas ut.

En del datorer kan inte starta med tom/skadad batteri även med inkopplat nätkabel så pröva att ta ur batteriet och starta datorn med nätsladd. Inte mycket annat du kan pröva nu.[/quote]

Normalt så loggas jag ut när batteriet är slut. Nätdelen lyser inte alls och jag har provat den utan batteri i med. Om nått kan va bränt eller så, vad kan en undersökning för nått sånt kosta? och med lagning? uppskattar att jag skulle kunna få 4000+ för den om den fungerat så är ju värt en del men inte o lägga massa pengar om det är liten chans att få igång den igen.

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-mar-11, 01:34

Själva felsökningen kan vara någorlunda tidskrävande men är relativt billigt, reparationspriset varierar på hur stor skadan är, om en liten kabel är bränd kan det handla om några hundra kronor men om något komponent har gått så kan du räkna med tusenlappar.

Som sagt, om nätdelen inte lyser när den inte är inkopplat i datorn så kan felet ligga där, om den lyser men släcks när du kopplar in den i datorn så har du kortslutning eller nåt så.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

DavidH
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-mar-10, 08:02

Inlägg av DavidH » 2010-mar-11, 23:19

[quote=""PC Doktor i Stockholm""]Själva felsökningen kan vara någorlunda tidskrävande men är relativt billigt, reparationspriset varierar på hur stor skadan är, om en liten kabel är bränd kan det handla om några hundra kronor men om något komponent har gått så kan du räkna med tusenlappar.

Som sagt, om nätdelen inte lyser när den inte är inkopplat i datorn så kan felet ligga där, om den lyser men släcks när du kopplar in den i datorn så har du kortslutning eller nåt så.[/quote]

Okej vad skulle du uppskatta en felsökning till i pris?
Nätdelen lyser varken när den är inkopplad eller inte så den är garanterat paj men tror inte det är endast det som är fel för när batteriet tagit slut andra ggr så kan man alltid trycka igång den ett par ggr o den kör en minut eller 10-20 sekunder innan den släcks ner men inte nu.

Har du något bra tipps vart man hittar billig bra datorundersökning och ev lagning. bor i Hultsfred som är rätt litet så finns inte så mycket här.

Tack så mycket för svaren :)

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-mar-12, 10:40

Jag jobbar endast i Stockholm, pröva att leta på google. Har du möjlighet så pröva först ett annat nätdel.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar