Snart full disk, men knappt några filer...

Allt om bärbara datorer.
Karl Nilsson
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-mar-28, 18:11

Snart full disk, men knappt några filer...

Inlägg av Karl Nilsson » 2010-mar-28, 18:29

dator: Lenovo Thinkpad x61s

Har endast 30G ledigt på min disk (160G) men knappt några program eller filer som jag känner till. Har avinstallerat de prg jag inte behöver. Någon partition har jag inte heller. Bytte precis från XP till 7 i hopp om att en ominstallation av systemet skulle lösa problemet. Enligt Windows 7 så skulle alla tidigare filer försvinna i processen. Alla prg försvann men det finns kvar en "program" mapp med alla gamla prg filer i (dock endast ca 8G). Har kört defragmentering och diskrensning utan framgång. Norton 360 hittar inga virus.

Finns det någon som vet?

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-mar-29, 12:37

Hur har du bytt från Windows XP till Win 7? När folk håller på och installerar operativsystem Över andra operativsystem så finns den gamla kvar så klart och tar lite plats på hårddisken, dvs, om du inte har formaterat hårddisken innan du installerade Win 7. Det mappen som ser ut att vara endast 8GB kan vara betydligt större eftersom i vissa fall så räknar datorn inte med gömda och skyddade filer.

Pröva det här. Gå till Computer, högerklicka på hårddiskikonen och välj "properties", och kör "Disk cleanup". Markera allt i listan och tryck "OK", sedan gör du det igen men när du har startat "Disk cleanup" klickar du dig till "More options" och där väljer du både "program clean up" och "System Restore Clean up".
Bild
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Karl Nilsson
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-mar-28, 18:11

Tack för snabbt svar!

Inlägg av Karl Nilsson » 2010-mar-29, 15:27

Jag hade problemet redan innan jag inst. Windows 7 och har haft samma op (XP) hela tiden. Hur som helst... Jag följde er anvisning dock utan resultat. Jag lyckades igår efter jag postat rensa ca 20G från gamla Docoments and Settings men det är fortfarande ca 80G som tas upp av gammal skit. Som ni ser i bifogad bild så är de filer som ockuperar disken dolda på nåt sätt. Kan jag Skapa en partition på säg ca 30G och intallera om Windows7 på den och sen formatera den andra partitionen för att lösa problemet? hur funkar det med drivrutiner för hårdvaran om jag blåser disken helt? Kommer det med i Windows7 installationen? Allt funkade i princip direkt efter jag installerade W7 nu senast, endast lite små driv rutiner som jag fick hämta på Lenovos hemsida. Gick det så smidigt för att de gamla drutinerna låg kvar i XP eller letar W7 upp aktuella drutiner under installationen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-mar-29, 18:01

Det är nog bäst att du gör så, skapa en ny partition vart du installerar Windows 7 på nytt. Innan du gör det så besök Lenovos hemsida och ladda ner några drivrutiner, åtminstone för nätverkskortet så att du har tillgång till internet direkt efter installationen och resten kan du fixa senare.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Karl Nilsson
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-mar-28, 18:11

Tackar!

Inlägg av Karl Nilsson » 2010-mar-29, 20:28

Ska prova. Tack för hjälpen!

Skriv svar