Fel på laddaren?

Allt om bärbara datorer.
bat22
Inlägg: 2
Blev medlem: 2010-aug-27, 14:58

Fel på laddaren?

Inlägg av bat22 » 2010-aug-27, 15:05

hallå är det nån som kan hjälpa mig,har en acer aspire 1690 där ström intaget på datan slutat funka,kan köra den på batteri men när batteriet tar slut är det kört,har även testat en annan strömkälla utan resultat,kan man på någe sätt koppla strömmen via batteriet å få den att funka på 220v vore tacksam för svar.hälsn bosse.

Användarvisningsbild
Edzel
Inlägg: 355
Blev medlem: 2010-jun-13, 17:53
Kontakt:

Inlägg av Edzel » 2010-aug-27, 22:54

Hej Bosse
Du ska nog inte försöka dig på en sån koppling
Jag hade nog lämnat in den om du nu konstaterat att det inte är laddaren det är fel på
Lycka till
Med vänliga Hälsningar
- Edzel -

Processor
Intel i5-9600KF
Grafikkort
ASUS RTX DUAL 2060 6GB
Minne
HyperX Fury 16GB (2x8GB) / 2666MHz
Hårddisk
Samsung 860 QVO SSD 1TB
Moderkort
ASUS ROG STRIX Z390-F

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-aug-28, 19:50

Börja med att utesluta fel med laddaren, om du inte har annat laddare som du kan pröva så kan du testa laddaren med en multimeter och se att ström verkligen når datorn. Sen kan det vara så att du har bara skadad inkopplingen där i datorn, kontakten där kabeln kopplas in. har du skadad kontakten så är det bara att öppna datorn och byta ut den eller så behöver den bara lödas fast.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

bat22
Inlägg: 2
Blev medlem: 2010-aug-27, 14:58

Inlägg av bat22 » 2010-aug-30, 12:44

hallå där pc doktor!tack för ditt svar,jag har tagit isär datan o försökt att titta men har inte hittat några dåliga lödningar än så länge,kan det vara så att det kort kontakten sitter på kan vara trasigt,är det vanligt?mvh bosse.

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-sep-01, 13:17

Det där beror på vilken datormodell du har, det kan vara så att kontakten går direkt in på moderkortet eller genom en separat kort som sitter fast på moderkortet. I det senare fallet så kan det vara, som du säger, att kortet behöver bytas. Svårt att säga utan grundlig felsökning.
Vanligtvis brukar det vara en box där kabeln ska kopplas in (kontakten), och några små kablar som sitter på moderkortet, den ska du kunna koppla bort och testa den delen som sitter på moderkortet med multimeter.

Jag rekommenderar att du kontaktar återförsäljaren och kollar vad de har att säga om problemet, det kanske är fler som har haft samma problem med dator av samma eller liknande modell.
Några datorer, med liknande fel, som jag lagade hade kopplingen endast lossnat lite så att den tappade kontakten när användaren rörde lite på nätkabeln eller liknande.

Kolla om det här kan vara av någon hjälp http://www.uofr.net/~greg/hardware/lapt ... eshooting/
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar