vilken fläkt ska jag ha?!

Allt om bärbara datorer.
iza-a
Inlägg: 1
Blev medlem: 2010-nov-02, 13:50

vilken fläkt ska jag ha?!

Inlägg av iza-a » 2010-nov-02, 13:52

Har sökt en massa på internet efter ny bärbardator fläkt till min presario CQ60 (compaq) men hittar ingenting och det står bara massa strunt som jag inte förstår.

Någon som vet vilken fläkt jag behöver?
Uppskattar hjälp!

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-nov-02, 15:42

Det finns enklare lösningar som t.ex. http://www.pricerunner.se/sp/laptop-fl%C3%A4kt.html

Det är inte alltid enkelt att byta fläkt på en laptop och ofta kräver det mycket tid och tålamod då datorlådan måste skruvas isär nästan helt för att komma åt fläkten. Sådana fläktar hittar du inte hos Onoff eller Siba utan beställer direkt från tillverkaren, grossisthandlaren eller begagnad.

Det kan vara så att du har fler än en fläkt, en icke systemfläkt, i så fall kan en av dessa vara enkel att byta ut. Hämta ut den och kolla storlek så är det bara att beställa en av samma storlek, finns på webhallen eller googla.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

leopoldb
Inlägg: 6
Blev medlem: 2010-nov-05, 10:14
Kontakt:

Inlägg av leopoldb » 2010-dec-25, 20:32

E-bay är ett bra alternativ. Sök på modellnamnet på din dator. Ta bort delar av namnet om det inte dyker upp på en gång. En del av namnet kan ibland bestämma geografisk position. Tänk på att E-bay UK har oftast bäst priser och att du ska söka "world wide".

Att plocka isär en bärbar dator är tidskrävande. Jag har plockat isär ett par stycken och det tar tid. Som PC Doktorn är inne på, om du vill komma åt fläkten måste du troligtvis demontera hela datorn.

Skriv svar