Får inte igång den, fastnat i ett läge (LÖST)

Allt om bärbara datorer.
annalindgren_80
Inlägg: 7
Blev medlem: 2011-sep-17, 11:16

Får inte igång den, fastnat i ett läge (LÖST)

Inlägg av annalindgren_80 » 2011-sep-28, 07:35

Hej på er!
Har en laptop Acer Aspire 7720Z som inte startar riktigt. När jag trycker på den hör jag att den går igång men den kommer bara till första bilden där det står Acer och där fastnar den. Ctr+alt+delete gör ingen skillnad.
För några dgr sedan började den krångla, lät det vara och så funkade den som vanligt dagen därpå. Nästa dag igen hängde den sig och nu spelar det ingen roll att jag väntat ett par dgr.
Vad göra?? Jättetacksam för hjälp!! :o

Lagge
Inlägg: 284
Blev medlem: 2011-jul-05, 19:57

Inlägg av Lagge » 2011-sep-28, 10:09

Det här fungerade på min förra notebook, borde funka på din också: Antingen låter du datorn stå igång tills batteriet är urladdat, ladda sedan batteriet fullt och försök igen. I annat fall, ta ur batteriet och låt det ligga ur ett tag (räcker med ca 1 minut) stoppa sedan i det igen och försök
MVH

Lagge

PS. Google is your friend DS.

annalindgren_80
Inlägg: 7
Blev medlem: 2011-sep-17, 11:16

Tack

Inlägg av annalindgren_80 » 2011-sep-28, 11:38

Tack snälla! Ska testa detta.

Mvh Anna

annalindgren_80
Inlägg: 7
Blev medlem: 2011-sep-17, 11:16

Fungerar!

Inlägg av annalindgren_80 » 2011-sep-29, 14:12

Ville bara meddela att det blev ingen skillnad när jag lät batteriet ladda ur och sen ladda fullt igen, men när jag plockade ur batteriet ur laptopen och satt i efter några minuter så vaknade den till liv igen :)
Jättetacksam för ett bra tips!

Mvh Anna

annalindgren_80
Inlägg: 7
Blev medlem: 2011-sep-17, 11:16

Funkar inte - igen!!

Inlägg av annalindgren_80 » 2011-sep-30, 08:50

Var så bra att tipset att plocka ur batteriet funkade! Tyvärr bara en gång. När jag sätter på den idag går det inte utan fastnar igen.

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2011-okt-02, 23:44

Det som händer när du tar ut batteriet är att CMOS rensas. Ta ut batteriet igen och håll ned startknappen intryckt i ca 20sek.
Symptom som du beskriver pekar i alla fall på hårdvaruproblem. Pröva också att köra datorn endast på nätsladd utan batteri inkopplad eftersom det kan vara nåt konstig kortslutning.
Låter det i datorn som om fläkten jobbar för hårt så kan det vara kylningsproblem. Pröva också att ta ur RAM-minne starta datorn utan den en gång, stäng av och lägg tillbaks endast ett RAM-sticka och starta om igen.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar