Hårddisken "C:" visas som USB-minne

Frågor och svar rörande Microsoft Windows 7, efterföljaren till Vista.

Moderator: Imposter10

ALX
Inlägg: 1
Blev medlem: 2016-jul-30, 23:41

Hårddisken "C:" visas som USB-minne

Inlägg av ALX » 2016-jul-31, 00:04

Ni vet den ikonen "säker borttagning av maskinvara" som dyker upp i aktivitetsfältet när man sätter in ett USB-minne. Den ikonen visas alltid på min dator. "ST31000524AS ATA Device" finns i listan som jag kan mata ut. Men det är ju helt klart min primära "C:" hårddisk. Varför finns den i listan? Kan man få bort det? Vågar inte klicka på mata ut.

Det har varit så ända sen jag köpte datorn, jag köpte den i och för sig begagnad. Så jag vet inte om den tidigare ägaren har gjort nåt fel. Jag formaterade hela datorn efter jag köpte den, men ikonen finns ändå kvar. Jag har i efterhand monterat en andra hårddisk "F:", men det har ju inget med detta att göra.

Användarvisningsbild
Jenkler
Inlägg: 27
Blev medlem: 2016-feb-03, 14:48
Kontakt:

Inlägg av Jenkler » 2016-aug-16, 12:19

Jag skulle gissa att inget händer ifall du försöker mata ut den iom att den är in use så att säga!
Behöver du eller ditt företag professionell IT-support: Jenkler.se.

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2016-sep-04, 20:14

Hehe ja det där ju en bra grej faktiskt.
Kortfattat är det en feature som möjliggör dig att koppla bort hårddisken/partitionen medans datorn är igång.
Det är en feature som följer med vissa moderkort. Vill du inaktivera den så tror jag att du bara behöver logga in i BIOS och avaktivera AHCI.

Det viktigaste är att inget dåligt kan hända om du råkar ta bort partitionen medans datorn körs :D
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Användarvisningsbild
Jenkler
Inlägg: 27
Blev medlem: 2016-feb-03, 14:48
Kontakt:

Inlägg av Jenkler » 2016-sep-06, 11:51

Windows tenderar till att inte ta bort något ifall den inte är 100% säker på att det är safe ;)
Behöver du eller ditt företag professionell IT-support: Jenkler.se.

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2016-sep-08, 13:27

Hehehe säg det t.ex. till mina personliga inställningar i IE där listan med kompatibilitetsläges webbsidor töms och nollställs efter varje Windows uppdatering. Shit happens all the time actually!

Efter en av senare Windows uppdateringar så har all utskrift av vektoriserad grafik bara slutat att fungera efter fel i Win och .Net men ja ja.

Det här är bara exempel som jag jobbar med just nu i skrivandets stund så därför nämner jag det annars finns det många dummare saker som windows gör dagligen :)
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Användarvisningsbild
Jenkler
Inlägg: 27
Blev medlem: 2016-feb-03, 14:48
Kontakt:

Inlägg av Jenkler » 2016-sep-10, 18:12

Hehe, ja! Men i en perfekt värld så skulle det inte behöva vara så :)
Behöver du eller ditt företag professionell IT-support: Jenkler.se.

Skriv svar