Bärbar, sjukt seg

Windows Vista forum, diskutera och lös problem.

Moderator: Imposter10

Zuzia
Inlägg: 6
Blev medlem: 2008-apr-20, 12:35

Bärbar, sjukt seg

Inlägg av Zuzia » 2009-mar-16, 14:18

Hej!
Nu är det så här att jag inte kan något om datorer så jag hoppas det är någon där ute som kan hjälpa mig.
Jag har en bärbar Fujitsu Siemens Amilo PI 2530 med Vista Home Premium. För ca ett halvår började konstiga saker hända med datorn.

För det första kan den bli sjukt seg, även om jag avslutar program som finns i bakgrunden, som t.ex. msn, skype, itunes mm. I aktivitetshanteraren är CPU användningen ca 5% (systemets vänteprocess är 95%).
Jag har ett antivirus programm som heter Avira och jag kollar min dator regelbundet. Det enda den någonsin hittar är cookies (förresten, om någon vet var man tar bort cookies i Vista så säg till... :p ).

För det andra så blir skärmen helsvart ibland och det går inte att göra någonting. Det är som om den går in i vänteläge men jag hör att den arbetar och för dessutom går det inte att göra någonting med den än att starta om den. Startar jag om den så kommer det upp en ruta att "ett fel har inträffat" och felet heter BlueScreen.

Vad är det som har hänt med min dator??? För ett tag sedan gjorde jag systemåterställning och då blev det lite bättre ett tag, men nu är det samma sak igen. Den segar och hänger sig. :(

Och en sak till. Idag kollade jag "resursövervakaren" och upptäckte att under fliken "disk" var "lägnsta aktiva tid"-kurvan på 100% hela tiden. Är det normalt? Jag jämförde med min brors dator och hans var på typ 10%.
Då datorn segar brukar jag sätta på aktivitetshanteraren och kolla på "prestanda". Den görna linjen som är CPUanvändning brukar gå väldigt mycket upp och ner, och den blåa som är minne är rätt så hög precis då den är som segast.

Nu vet jag inte om det jag skrivit ger någon inblick i vad som är problemet, men jag hoppas ändå att någon kan ge mig lite tips på varför min dator beter sig som den gör och vad man kan göra åt saken... (Jag ringde min support för ett tag sedan men då sa han att jag kan installera om hela windows om jag vill, men det låter inte så lockande...)

Tacksam för svar!

Användarvisningsbild
Imposter10
Inlägg: 1051
Blev medlem: 2008-nov-17, 22:56
Kontakt:

Inlägg av Imposter10 » 2009-mar-16, 23:11

Har du använt den i ett halvår utan att göra något som helst underhåll? annat än att köra antivirus. Du bör ju rensa lite här och där, ta bort onödiga funktioner och program. Autostarta bara det allra viktigaste. Rensa Tempfiler (Start kör "%temp%" städa upp på skrivbordet

Kör CCleaner, avinstallera program med Revouninstaller så du får med allt skräp.

Defragmentera HD, kolla HD för felaktigheter mm,mm,mm
  • Windows 10 Pro Insider Preview EC, Build 11082 , 64bit / IE11+Edge
  • Gigabyte B75M-D3H Moderkort
  • Intel® Core™ i5-3570K Processor Quad Core, 3.4Ghz
  • Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 16GB
  • Intel HD 4000
  • Realtek GbE LAN chip (1000 Mbit): Fiber 30/30
  • HD1 (Kingston SSD), 120GB, C:Windows 10 Pro (60GB) D :P rogram (60GB)
  • HD2, WD Elements USB3 portabel F:Temp (1TB)
  • HD3, 500GB, H:Backup (500GB)
  • Realtek ALC887 HDA 7.1
[sigpic][/sigpic]
https://www.facebook.com/NationSweden/?ref=bookmarks/

Ogion
Inlägg: 1
Blev medlem: 2009-apr-15, 12:14

Inlägg av Ogion » 2009-apr-15, 12:31

Jag har ungefär samma problem som Zuzia, men jag kör en Compaq CQ50 Notebook PC, med 2GHz CPU och 2GB RAM.
Min "gammeldator" med XP och knappt halva prestandan går enligt tidtagning med vanlig klocka mer än dubbelt så snabbt.

Jag kör regelbundna systemunderhåll, defragmenterear och kör med brandväggen i paranoid mode (inte windows brandvägg, ZoneAlarm, betald verision)

I aktivitetshanteraren har jag 60(!!!) processer (visa för alla användare)
Jag är ensam användare på min dator.

Finns det några bra systemoptimeringsverktyg ute för Vista ännu?

Windows Experience Index är 3,6 men borde vara högre tycker jag. Jag köpte datorn ny i höstas, så den är bara 7 månader gammal.

IE startas aldrig på datorn heller, utan jag kör bara med FF och Thunderbird. MSN går väl i bakgrunden ibland, men det är allt....

Skriv svar