msi p6ngm-fd moderkortet går lätt upp i 80gr

Ämnen som inte passar in i forumen ovan.
anderswien
Inlägg: 2
Blev medlem: 2009-jul-12, 01:35

msi p6ngm-fd moderkortet går lätt upp i 80gr

Inlägg av anderswien » 2009-jul-12, 01:43

Har en p4 cpu 3,2ghz med sockel 775 med moderkort MSI P6NGM-FD(MS-7366)-externt grafikkort NVIDIA geforce 8400GS. Har problem med värme enligt programmet everest. Köpte datorn ny för några månader sen o då blev moderkortet överhettat o dog. Så jag fick ett nytt o det var då jag installerade everest o även HW-monitor för att jämföra programmen så att dem inte visade olika. Hursom så upptäckte jag att fläkten till cpu var för dålig då den lätt gick upp i 80gr o throttlade. Moderkortet gick upp i 85 o mer även mcp o grafikkort.

Så jag köpte artic cooler pro cpu fläkt för processorn o 2 chassiefläktar samt en Zalman Northbridge Chipset Cooler.
Resultatet var enormt processorn går aldrig över 55gr ens i test på everest.Grafikkortet håller sig runt 60gr. MCP som ska vara Northbridge Chipset håller sig också bra under 60gr. Men moderkortsensorn däremot visar 58gr utan belastning men med belasting rusar det upp till 80gr vid processorverksamhet på 60%. Vad beror detta på? Kan jag kyla mer komponenter? Tycker det är kontigt att moderkortet blir så varmt medans resten visar 60gr förutom processorn under 60.
Förslag?Tack!

PS! I bios visar datorns cpu temp rätt o sedan en annan temp som heter system temperature o den visar runt 40 gr. Trots att jag nyss startat om datorn o everest då visade 80gr på moderkort. Dessa 40 gr vet jag inte var de kommer ifrån? Finns inget i everst som visar det förutom cpun då!

Användarvisningsbild
artheus
Inlägg: 188
Blev medlem: 2009-maj-15, 13:25

Inlägg av artheus » 2009-jul-12, 09:23

Jadu... För det först så måste jag nog säga att det tyvärr inte är ett särskilt bra kort du har valt där.. och det känns som att lite av den stora hettan från moderkortet kommer från det integrerade grafikkortet har sin GPU nånstans på mitten av kortet där (under den lilla boxliknande kylflänsen).
Sen kan du ju manuellt kolla om det Everest säger faktiskt är sant genom att känna på moderkortet när det är igång (utan att fysiskt ta på det!), men känna i luften intill kortet på många ställen om det faktiskt är väldigt varmt eller inte.

Kan ju hända att det bara är Everest som inte riktigt är kompatibelt med just ditt moderkort...

Cheers,
Artheus
Microsoft Windows 7 RC

ASUS P5E64 WS EVOLUTION

Intel Core 2 Duo E8600

OCZ Blade 2048 MB RAM, PC3-16000

ASUS GeForce ENGTS250 512Mb,
GeForce 7600 512 Mb.

Western Digital 2Tb intern S-ATA, 500Gb intern S-ATA, 160Gb intern S-ATA, 500Gb extern.

anderswien
Inlägg: 2
Blev medlem: 2009-jul-12, 01:35

Inlägg av anderswien » 2009-jul-12, 23:54

Tackar ska göra det

Skriv svar