hjälp!!!!

Allt om Windows XP. Lös problem och ge tips.

Moderator: Imposter10

everdream
Inlägg: 2
Blev medlem: 2009-jul-31, 16:06

hjälp!!!!

Inlägg av everdream » 2009-jul-31, 16:22

jag satt och spelade och kollade runt på internet igår, rätt som det är så stängs bara datorn av. Så jag testa och starta den igen, då blir det bara randigt i skärmen. Så jag stängde av den igen o testa att starta men då var bara bilden svart. Så då stängde jag av igen och drog ut alla kablar och lät den stå så över natten, imorse testade jag att koppla i alla kablar igen och startade datorn, då funka den precis som vanligt men jag fick upp ett meddelande om att datorn är återställd efter ett allvarligt fel. Och nu verkar den funka som vanligt, men sitter och är orolig för att den närsomhelst ska göra sådär igen. Undrar om det är nått som är på väg att gå sönder?tacksam för svar

Användarvisningsbild
artheus
Inlägg: 188
Blev medlem: 2009-maj-15, 13:25

Inlägg av artheus » 2009-aug-01, 01:44

Oj! Ett litet knepigt fall..
Vad ska man säga..

Hur ofta brukar du starta om din dator i vanliga fall?

Brukar du damma ur datorn, och kolla till så inget blir överhettat?

Hur gammal är datorn?

Vad har du för komponenter?


Min första tanke va kanske att någon/några av dina komponenter är lite slitna, och att dom kanske behöver bytas.. T.ex Grafikkortet, eftersom det blev knepigt med färg och så på skärmen..
Jag tänker också att du kanske startar om din dator för sällan, och att komponenterna helt enkelt behövde vila.
Sen är det också viktigt att inte låta datorn bli för varm.

hör av dig igen ;)

Cheers,
Artheus
Microsoft Windows 7 RC

ASUS P5E64 WS EVOLUTION

Intel Core 2 Duo E8600

OCZ Blade 2048 MB RAM, PC3-16000

ASUS GeForce ENGTS250 512Mb,
GeForce 7600 512 Mb.

Western Digital 2Tb intern S-ATA, 500Gb intern S-ATA, 160Gb intern S-ATA, 500Gb extern.

everdream
Inlägg: 2
Blev medlem: 2009-jul-31, 16:06

Inlägg av everdream » 2009-aug-01, 06:17

ja jag brukar kolla så inget är överhettat och även damma ur lite då och då, nu var det visserliggen ett bra tag sen jag damma ur men tycker inte d ser så dammigt ut. Nej starta om datorn gör jag typ aldrig men har inte datorn på hela tiden heller, utan stänger av den om jag ska iväg lr så

Användarvisningsbild
artheus
Inlägg: 188
Blev medlem: 2009-maj-15, 13:25

Inlägg av artheus » 2009-aug-01, 23:55

ja okej.. Det brukar vara ett bra val att stänga av datorn åtminstone varje natt.. Kanske även med strömbrytaren på baksidan.. Vilket då gör att komponenterna inuti datorn inte slits så snabbt..
Det är i alla fall ett bra val för dom som använder sig av windows som operativsystem, då windows har en tendens att "ruttna" om det är igång för länge... Samlar upp och bygger slott av massa onödvändigt skräp.. :/

Men det kan ju också vara så i ditt fall att det helt enkelt är ett hårdvarufel som börjar komma fram. Och att livstiden på din dator inte är så lång längre..
Dock kan man ju inte riktigt vara säker på vad som kan orsaka detta problemet.. Om det är grafikkortet, moderkortet, ram-minnet, eller vad det nu kan vara.

Men så länge det inte händer igen så är det nog lugnt.. Men jag tror kanske din dator behöver stängas av / startas om lite oftare..
Då jag ser att de flesta jag känner, som låter datorn stå igång länge utan omstart eller att stänga av den, har massa olika problem med den.. I alla fall windowsanvändarna..

Cheers,
Artheus
Microsoft Windows 7 RC

ASUS P5E64 WS EVOLUTION

Intel Core 2 Duo E8600

OCZ Blade 2048 MB RAM, PC3-16000

ASUS GeForce ENGTS250 512Mb,
GeForce 7600 512 Mb.

Western Digital 2Tb intern S-ATA, 500Gb intern S-ATA, 160Gb intern S-ATA, 500Gb extern.

Skriv svar