tjänster crashar min dator

Allt om Windows XP. Lös problem och ge tips.

Moderator: Imposter10

evolate
Inlägg: 6
Blev medlem: 2009-jul-29, 02:38

tjänster crashar min dator

Inlägg av evolate » 2009-jul-29, 02:44

hej !

jag har lite problem med att datorn crashar på måfå, total häng, och jag måste stänga av med powerknappen där bak...

när jag startar om xp, sp3, och tittar i loggen, så ser jag att precis innan datorn crashade, så startades en massa tjänster.

jag har gått igenom alla tjänster och stängt av de som inte är nödvändiga, igenom att googla igenom alla, en o en...

men problemet kvarstår...datorn crashar...och när jag rebootar så ser jag att en massa tjänster startade precis innan crashen.

dessa är vanliga windowstjänster, inga konstigheter, det är dessutom en del tjänster som drar igång, som inte är med på tjänsterlistan i huvudtaget, men som när dom googlats visat sig vara standard för windows.

jag har sökt igenom datorn med allehanda olika antivirusprogram, och kör med zonealarm brandvägg.

edit: tiden emellan crasharna kan variera ifrån timmar, till en hel dag. sist var det kl 12 på natten, exakt, som alla tjänster drog igång.
help !
Senast redigerad av 1 evolate, redigerad totalt 2009 gånger.
Anledning: komplettering

Användarvisningsbild
artheus
Inlägg: 188
Blev medlem: 2009-maj-15, 13:25

Inlägg av artheus » 2009-aug-01, 01:55

Det känns som att det måste vara något sorts virus eller liknande även om detta inte finns med i listorna på antivirusprogrammet..

Men vad är det för tjänster som startas?

Har dom något samband med varandra?

Gör du något speciellt när det händer?

Cheers,
Artheus
Microsoft Windows 7 RC

ASUS P5E64 WS EVOLUTION

Intel Core 2 Duo E8600

OCZ Blade 2048 MB RAM, PC3-16000

ASUS GeForce ENGTS250 512Mb,
GeForce 7600 512 Mb.

Western Digital 2Tb intern S-ATA, 500Gb intern S-ATA, 160Gb intern S-ATA, 500Gb extern.

evolate
Inlägg: 6
Blev medlem: 2009-jul-29, 02:38

Inlägg av evolate » 2009-aug-01, 02:02

[quote=""artheus""]Det känns som att det måste vara något sorts virus eller liknande även om detta inte finns med i listorna på antivirusprogrammet..

Men vad är det för tjänster som startas?

Har dom något samband med varandra?

Gör du något speciellt när det händer?

Cheers,
Artheus[/quote]

tjänsterna som drog igång var typiska för de som "skall" dra igång, gått igenom dem en och en.

här är dom:
EventLog
Tjänsten Network Location Awareness (NLA) tog emot en starta-kontroll
Tjänsten Terminal Services tog emot en starta-kontroll.
Tjänsten MarkFun_NT tog emot en starta-kontroll.
Tjänsten ET5Drv tog emot en starta-kontroll.
Tjänsten GVTDrv tog emot en starta-kontroll.
Tjänsten IP Traffic Filter Driver tog emot en starta-kontroll.
Tjänsten pgfilter tog emot en starta-kontroll.
Tjänsten SASENUM tog emot en starta-kontroll.

jag satt och spelade wow de flesta av gångerna, en annan gång satt jag och tittade på film...

varför drar dom igång i huvudtaget ? det finns ingen schemalagd aktivitet eller så.
Senast redigerad av 1 evolate, redigerad totalt 2009 gånger.

Användarvisningsbild
artheus
Inlägg: 188
Blev medlem: 2009-maj-15, 13:25

Inlägg av artheus » 2009-aug-02, 00:13

Verkar som en del av dom tjänsterna har med internet att göra, eller iaf nätverket..

t.ex förstnämnda NLA har något med brandväggen att göra, i tillägg till nätverksdelning..

Så det kan kännas som att det är ett litet virus på gång där... som först kör igång en del tjänster, och sedan försöker ta över delar av din dator... om inte hela..

Det kan vara så att det körs igång av DirectX vilket är ett bibliotek som används för lite allt möjligt, när det kommer till media och spel..

jag kan inte se att det är något annat än mjukvara som kör igång dessa tjänsterna... Och när du då säger att du inte gör annat än att kolla på film, eller spela wow.. så känns det för mig som att det är ett virus..

Men självklart kan jag ju ha fel... men det är en stark känsla jag har..

Hur längesen är det du installerade om windows?

Cheers,
Artheus
Microsoft Windows 7 RC

ASUS P5E64 WS EVOLUTION

Intel Core 2 Duo E8600

OCZ Blade 2048 MB RAM, PC3-16000

ASUS GeForce ENGTS250 512Mb,
GeForce 7600 512 Mb.

Western Digital 2Tb intern S-ATA, 500Gb intern S-ATA, 160Gb intern S-ATA, 500Gb extern.

evolate
Inlägg: 6
Blev medlem: 2009-jul-29, 02:38

Inlägg av evolate » 2009-aug-02, 00:37

[quote=""artheus""]Verkar som en del av dom tjänsterna har med internet att göra, eller iaf nätverket..

t.ex förstnämnda NLA har något med brandväggen att göra, i tillägg till nätverksdelning..

Så det kan kännas som att det är ett litet virus på gång där... som först kör igång en del tjänster, och sedan försöker ta över delar av din dator... om inte hela..

Det kan vara så att det körs igång av DirectX vilket är ett bibliotek som används för lite allt möjligt, när det kommer till media och spel..

jag kan inte se att det är något annat än mjukvara som kör igång dessa tjänsterna... Och när du då säger att du inte gör annat än att kolla på film, eller spela wow.. så känns det för mig som att det är ett virus..

Men självklart kan jag ju ha fel... men det är en stark känsla jag har..

Hur längesen är det du installerade om windows?

Cheers,
Artheus[/quote]

försöker undvika att isntallera om windows, hatar det, och alla "lösningar" som ger den möjligheten är så obscena =)

"min bil är trasig, hur fixar jag den ? - köp en ny bil"

har gått igenom alla tjänster, o det verkar itne som någon av dem är någon direkt säkerhetsrisk.

såhär säger eldergeek om nla:
verkar mest som den sparar information, och inte ger tillgång till något.

Collects and stores network configuration and location information, and notifies applications when this information changes

"The Network Location Awareness service doesn't just have to do with internet connection sharing but also with the built in firewall so you should suggest this service to be automatic as well.
"

använder ju windows egna firewall, utöver zonelabs, så det känns som den är nödvändig...

Användarvisningsbild
artheus
Inlägg: 188
Blev medlem: 2009-maj-15, 13:25

Inlägg av artheus » 2009-aug-02, 00:58

Ah okej...

Men saken med att installera om windows är att det är väldigt nödvändigt ibland... Det kostar ju ingenting, som det skulle göra om du skulle köpa en ny bil..

Hade du haft en skiva som du kunde stoppa i bilen, så den blev ny och fräsch igen utan att det kostade så mycket annat än lite småjobb, så skulle du lätt ha gjort det, right?

Jag lovar att det alltid är värt att installera om windows när det knepar sig på det sättet.. Formatera hårddisken, då det lägger sig otroligt knepiga grejer där allt för ofta..

Så jag anser inte att ominstallation av operativsystemet är en obscen lösning när det kommer till Windows.. Eftersom Windows fort "sliter ut" sig själv..

Så jag anser det en bra lösning...

Cheers,
Artheus
Microsoft Windows 7 RC

ASUS P5E64 WS EVOLUTION

Intel Core 2 Duo E8600

OCZ Blade 2048 MB RAM, PC3-16000

ASUS GeForce ENGTS250 512Mb,
GeForce 7600 512 Mb.

Western Digital 2Tb intern S-ATA, 500Gb intern S-ATA, 160Gb intern S-ATA, 500Gb extern.

evolate
Inlägg: 6
Blev medlem: 2009-jul-29, 02:38

Inlägg av evolate » 2009-aug-02, 19:10

[quote=""artheus""]Ah okej...

Men saken med att installera om windows är att det är väldigt nödvändigt ibland... Det kostar ju ingenting, som det skulle göra om du skulle köpa en ny bil..

Hade du haft en skiva som du kunde stoppa i bilen, så den blev ny och fräsch igen utan att det kostade så mycket annat än lite småjobb, så skulle du lätt ha gjort det, right?

Jag lovar att det alltid är värt att installera om windows när det knepar sig på det sättet.. Formatera hårddisken, då det lägger sig otroligt knepiga grejer där allt för ofta..

Så jag anser inte att ominstallation av operativsystemet är en obscen lösning när det kommer till Windows.. Eftersom Windows fort "sliter ut" sig själv..

Så jag anser det en bra lösning...

Cheers,
Artheus[/quote]

mitt windows har inte slitit ut sig på flera år...jag har sett till att hålla det "rent", just för att slippa installera om =)

så jag hittar hellre lösningen på problemen, än att ta den lätta vägen ut och installera om skiten.

Användarvisningsbild
artheus
Inlägg: 188
Blev medlem: 2009-maj-15, 13:25

Inlägg av artheus » 2009-aug-02, 21:17

ok.. hmm...

Jag undrar... har du nyligen installerat några nya program? precis innan problemet började?
Microsoft Windows 7 RC

ASUS P5E64 WS EVOLUTION

Intel Core 2 Duo E8600

OCZ Blade 2048 MB RAM, PC3-16000

ASUS GeForce ENGTS250 512Mb,
GeForce 7600 512 Mb.

Western Digital 2Tb intern S-ATA, 500Gb intern S-ATA, 160Gb intern S-ATA, 500Gb extern.

evolate
Inlägg: 6
Blev medlem: 2009-jul-29, 02:38

Inlägg av evolate » 2009-aug-02, 22:35

[quote=""artheus""]ok.. hmm...

Jag undrar... har du nyligen installerat några nya program? precis innan problemet började?[/quote]

nej, inget sånt, lite uppdateringar osv för firefox, någon windows uppdatering...

nu har datorn inte krashat på ett dygn igen...och det verkar nästan random när alla tjänster drar igång, kan hända när som helst...

fan om någon nisse sitter o trycker på andra sidan världen, och krashar min dator när han känner för det....men tycker att min brandvägg och anvirus borde reagera om något program gör något det inte skall få...dom är kräsna när det gäller sånt, o gnäller så fort något skumt händer annars.

Användarvisningsbild
artheus
Inlägg: 188
Blev medlem: 2009-maj-15, 13:25

Inlägg av artheus » 2009-aug-02, 23:20

Testa att köra in Spybot S&D och/eller Ad-Aware.. om inte du redan kört det..
Annars kan jag tyvärr inte säga att jag kan hjälpa dig :S
Microsoft Windows 7 RC

ASUS P5E64 WS EVOLUTION

Intel Core 2 Duo E8600

OCZ Blade 2048 MB RAM, PC3-16000

ASUS GeForce ENGTS250 512Mb,
GeForce 7600 512 Mb.

Western Digital 2Tb intern S-ATA, 500Gb intern S-ATA, 160Gb intern S-ATA, 500Gb extern.

evolate
Inlägg: 6
Blev medlem: 2009-jul-29, 02:38

Inlägg av evolate » 2009-aug-02, 23:26

[quote=""artheus""]Testa att köra in Spybot S&D och/eller Ad-Aware.. om inte du redan kört det..
Annars kan jag tyvärr inte säga att jag kan hjälpa dig :S[/quote]

redan har kört in båda, o ett par andra oxå för att vara extra säker =)

inte det lättaste problem, lungt, tack ändå.

Skriv svar