Problem med Grafikkort!?

Fråga här om du inte vet i vilket forum du ska posta.
gifflen
Inlägg: 3
Blev medlem: 2009-jul-29, 20:08

Problem med Grafikkort!?

Inlägg av gifflen » 2009-jul-29, 20:26

Jag är nu inte helt säker vad som är problemet med min dator. Därför ska jag försöka förklara så gott som möjligt så ni kan hjälpa mig att komma fram till det. Jag tror, men är inte alls säker, att det är mitt grafikkort som krånglar. Datorn är lite mer än ett år gammalt med problemet uppstod bara några månader efter köpet. Det händer endast då jag spelar spel eller kollar videos på nätet. Det börja hacka riktigt mycket emellanåt. Har märkt att det sker just när någon av fläktarna börjar låta lite mer. Sedan när det slutar så sluta lagget också. Och detta sker endast när jag spelar spel eller kolla videos på nätet(typ youtube). T ex så när jag spelade world of warcraft så kunde bara fps:et höjas enormt bara helt plötsligt. Detta är nog inte på grund av att datorn inte klarar av det för i början så hände det aldrig. Kvittade vilket spel jag spelade. Der började väldigt sällan med sedan kom det allt oftare. Så jag tror det är något som har gått sönder inte något sånt.

Grafikkortet är ett XFX Geforce 8600 GT och alla drivrutiner är installerade. Datorn är ett som är köpt i delar. Men den är köpt på komplett som ett packet erbjudan så jag antar att alla delar ska fungera ihop.

Hoppas verkligen jag kan får hjälp med detta så jag kan fixa det. Vill ju inte helst köpa ett nytt grafikkort om det inte nu är problemet.

Vill till sist nämna att jag inte var säker på vart jag skulle lägga denna tråd. Så la in den här.

Tackar i förväg!

Användarvisningsbild
artheus
Inlägg: 188
Blev medlem: 2009-maj-15, 13:25

Inlägg av artheus » 2009-aug-01, 01:52

Har du sökt igenom din dator med virusskydd och sådant? Det känns som det kan vara det som är grejen.

Annars är det nog en eller annan komponent som inte funkar som den ska..

Men kolla igenom med virusskydd iaf, om du inte gjort det.

Annars hör du av dig till komplett, om du fortfarande har garanti på sakerna.

Cheers,
Artheus
Microsoft Windows 7 RC

ASUS P5E64 WS EVOLUTION

Intel Core 2 Duo E8600

OCZ Blade 2048 MB RAM, PC3-16000

ASUS GeForce ENGTS250 512Mb,
GeForce 7600 512 Mb.

Western Digital 2Tb intern S-ATA, 500Gb intern S-ATA, 160Gb intern S-ATA, 500Gb extern.

gifflen
Inlägg: 3
Blev medlem: 2009-jul-29, 20:08

Inlägg av gifflen » 2009-aug-02, 18:07

ok tackar men jag har ett virus program som jag brukar scana datorn med. trodde först också det var problemet.
Menar du att det inte alls behöver vara grafikkortet som har problem. Hur kan jag då hitta vad som är problemet?

Användarvisningsbild
artheus
Inlägg: 188
Blev medlem: 2009-maj-15, 13:25

Inlägg av artheus » 2009-aug-02, 21:28

hmm.. Nej det är inte säkert det är grafikkortet som är problemet..

Det kan vara Processor, RAM-Minne, Moderkort eller annat också..

Låter som ett av symptomerna till en lite överhettad Processor.. Har du kollat upp så att det inte är massa damm i fläkten?

Cheers,
Artheus
Microsoft Windows 7 RC

ASUS P5E64 WS EVOLUTION

Intel Core 2 Duo E8600

OCZ Blade 2048 MB RAM, PC3-16000

ASUS GeForce ENGTS250 512Mb,
GeForce 7600 512 Mb.

Western Digital 2Tb intern S-ATA, 500Gb intern S-ATA, 160Gb intern S-ATA, 500Gb extern.

gifflen
Inlägg: 3
Blev medlem: 2009-jul-29, 20:08

Inlägg av gifflen » 2009-aug-03, 13:10

Jag har kollat till den lite och blåste lite :P men jag tycker det verkar lite konstigt att det skulle vara anledningen. Eftersom det uppstod bara några månader efter jag köpte datorn. Men så har jag också märkt på sistone att datorn kan bli något varm. Då sker det lite mer oftare att det hackar. Men så går det ner igen. Men det betyder inte att lagget försvinner helt.
Cheers!

Skriv svar