slö dator

Allt om bärbara datorer.
sangris
Inlägg: 24
Blev medlem: 2009-aug-08, 12:25

slö dator

Inlägg av sangris » 2009-aug-08, 12:31

Jag har en HP Pavilion dv8000, som vid batteridrift blir oerhört slö. Varje kommando kan ta flera sekunder att genomföra. t.ex om man kryssar ner en ruta kan det ta kanske 10-15 sekunder innan rutan försvinner. Skriver man en text så kommer bokstäverna på skärmen en stund efter. etc....
Detta händer aldrig vid nätdrift.
Någon som vet vad det beror på eller ännu bättre: vad gör jag åt problemet?

sangris
Inlägg: 24
Blev medlem: 2009-aug-08, 12:25

Inlägg av sangris » 2009-aug-08, 12:48

Glömde tillägga att jag får upprepade varningar om låg batterinivå även om batteriet är nyladdat vid batteridrift. Det kan redan några sekunder efter jag dragit ur nätkabeln poppa upp ett medelande om att byta batteri för att förhindra att information går förlorad. Battreisymbolen visar då nästan tomt, men om jag lägger markören över symbolen så ändrar den sig till fullt. Likadant om jag kryssar ner varningsrutan om låg batterinivå, så återgår batterisymbolen till normal igen. Köpte nytt batteri för ett drygt år sedan, dock inte orginal, men använder inte ofta datorn med enbart batteri. Kommer inte ihåg om problemet fanns innan batteribytet.

Jimbo84
Inlägg: 15
Blev medlem: 2009-jul-25, 12:19

Testa det här

Inlägg av Jimbo84 » 2009-aug-09, 17:07

Det man kan testa är lite olika saker, det här är de jag kan komma på:
1. Energialternativ, testa att byta till ett annat energischema. Den låga batterinivån tvingar din dator att välja ett schema med försämrad prestanda.

2. Verkar som Windows har problem med ditt batteri, en kalibrering kan lösa detta, http://www.hp.se -> support och drivrutiner -> välj din dator -> sen en sökning på batterikalibrering -> visa resultat på engelska, http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/docu ... uct=500449. Då ska batterimätaren i Windows visa mer rätt än den gör nu.

3. Har din dator en annan processorhastighet vid batteridrift? Vissa modeller kan ha det för att spara ström, det lilla programmet notebook hardware control kan hjälpa dig att hålla koll på cputemp, hdtemp (om stöd finns), cpuclock, batteristatus med mera.

Lycka till och hoppas dina problem löser sig. :D

sangris
Inlägg: 24
Blev medlem: 2009-aug-08, 12:25

Inlägg av sangris » 2009-aug-09, 18:11

Ok.
1. Oavsett vilket energischema jag väljer så kan jag ju ändra hur lång tid det ska ta innan bildskärm och hårddisk ska stängas av bl.a.
Jag fattar inte vitsen med olika scheman. Vill någon förklara och tala om hur de ska vara inställda?

2. Batterikalibrering går inte att göra om man ska följa HP:s anvisningar. Där ska man i kontrollpanelen gå in på "Mobile PC" och det alternativet finns inte på min dator.....hmmm

3. Processorhastighet går inte heller att ändra. Är programmet "notebook hardware control" något som finns på min dator eller ska jag hämta hem det?

Jimbo84
Inlägg: 15
Blev medlem: 2009-jul-25, 12:19

Inlägg av Jimbo84 » 2009-aug-09, 21:34

1. Energischeman är hur man vill ha förhållandet mellan prestanda och batteritid, HP brukar ha 3-4 st olika redan från början. Från Energisparläge till Hög prestanda, det är olika ljusstyrka på skärmen, när olika delar stängs av vid inaktivitet osv. Hur man ställer in dem är upp till en själv, vill man inte använda de som redan finns så kan man testa sig fram.

2. Batterikalibrering kan även göras när datorn inte används då man går in i felsäkert läge, anvisningar står längre ner på sidan.

Kalibreringen är i stort sett ett energischema som är gjort att dra så mycket batteri som möjligt, aldrig vänteläge, full fräs på skärmen, släcker aldrig skärmen. Så den batteristatus XP/Vista visar och batteriets verkliga ligger mer på samma nivå. Högerklick på batteriikonen i aktivitetsfältet brukar ta fram energischeman som val på en meny.

3.Ahh ok då vet jag, inte vanligt men vissa modeller kan ha det.
Notebook Hardware Control är ett gratis program man laddar hem.
Visar temperaturer, batteriladdning, hur många watt man laddar batteriet med, hur mycket som dras vid användning med mera. Ifall även det programmet krånglar kanske det är batteriet som spökar för dig.

4. Du kan även dubbelkolla att du har alla uppdateringar till Windows och färska drivrutiner.

Dock är det troligt att din dator tror att batteriet är slut och ställer in sig på att spara så mycket ström den kan.
Eller att batteriet inte är riktigt kompatibelt med din dator :confused:

MVH Jimmy

sangris
Inlägg: 24
Blev medlem: 2009-aug-08, 12:25

Inlägg av sangris » 2009-aug-09, 21:54

Ok. Ska göra nya försök att få rätsida på eländet.
Batteriet är som sagt inte orginal, men köpt för att passa min dator. Borde väl vara fler som fått samma problem, fast å andra sidan kan det ju vara fel på just mitt batteri.
Tack för hjälpen så länge.

sangris
Inlägg: 24
Blev medlem: 2009-aug-08, 12:25

Inlägg av sangris » 2009-aug-10, 14:28

Heter programmet "Notbook Hardware Control"? Var laddar jag ner det någonstans?
Jag får inga träffar när jag söker efter det på Download. com

Jimbo84
Inlägg: 15
Blev medlem: 2009-jul-25, 12:19

Notebook hardware control

Inlägg av Jimbo84 » 2009-aug-10, 15:00

Notebook Hardware Control finns på den här sidan http://www.pbus-167.com/

Det ger även info om hårdvaran i din dator även info om ditt batteri som volt och kapacitet. Skulle inget batteri hittas ligger allt på 0

Visar det här programmet rätt så ligger kanske felet hos windows och att då en kalibrering kan fixa det.

Lycka till!
MVH Jimmy

sangris
Inlägg: 24
Blev medlem: 2009-aug-08, 12:25

Inlägg av sangris » 2009-aug-10, 17:10

jag har installerat programmet. Den hittar batteriet och visar vad jag förstår rätt värden. CPU-tempen växlar mellan två värden, 0 gr och 91 gr. Då får jag även en varning om för hög temp. Här är ju något fel eftersom den bara antar de två värdena. Vad är normal temp på CPU?
Så har du några andra förslag om vad jag ska göra?

Jimbo84
Inlägg: 15
Blev medlem: 2009-jul-25, 12:19

Hmm

Inlägg av Jimbo84 » 2009-aug-10, 17:42

Då ska vi se, verkar som nhc ( Notebook hardware control) inte känner igen din cpu och ger/får konstiga tempvärden. Normala värden ligger på rumstemperatur upp till 75-80 grader beroende på belastning.

Så det här programmet ger dig hela tiden ett korrekt värde på hur mycket laddning ditt batteri har? Ligger värdena som nhc ger dig och de Windows ger dig på samma nivå? På show all NHC option kommer en kategori som heter battery upp där finns mer info om ditt batteri.

Verkar det som Windows inte är kalibrerat mot ditt batteri skulle jag nog säga, så en kalibrering kan nog lösa ditt problem.

Annars så vet jag tyvärr inte vad man kan göra mer än att försöka köra med nätström så mycket så möjligt.

Ska forska lite mer och kommer jag på någon lösning så återkommer jag ;)

Lycka till och hoppas att det löser sig

MVH Jimmy

Skriv svar