Omstart,bluescreen osv.

Fråga här om du inte vet i vilket forum du ska posta.
cqz
Inlägg: 8
Blev medlem: 2009-aug-02, 12:49

Omstart,bluescreen osv.

Inlägg av cqz » 2009-aug-02, 13:03

Tjena!
Har ett VÄLDIGT irriterande problem med min dator.. den startar om sig rätt ofta, verkar som om den startar om sig när det är varmt i rummet men ibland startas den bara om, även ifall det är svalt i rummet.
När jag skickade felrapport efter bluescreenen jag fick, alltså efter den hade startats om så kom det upp en sida på microsoft, där stog det något om memory ? http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp
Problemet uppstod egentligen efter jag installerade ett alienwaretema... Dock har jag tagit bort allting och har windows xp vanliga nu, tror inte det kan bero på alienware temat men men...
Lite bilder på innehållet :)
http://img268.imageshack.us/i/processor.png/
http://img140.imageshack.us/i/graphicsf.png/
http://img14.imageshack.us/i/memorys.png/
http://img182.imageshack.us/i/motherboardn.png/



Här är lite bilder på grejer som kom upp efter den startade om sig...
http://img139.imageshack.us/i/39060015.png/
http://img29.imageshack.us/i/aaaav.png/
http://img300.imageshack.us/i/fittss.png/
såhär stog de sist på bluescreen
stop 0x0000007F (0x0000000D,0x000000000,x00000000,0x00000000)
kör ett systemdiagnosprogram om maskinvarutillverkaren levererade ett sådant, utför ett test av minnet, leta efter felaktiga minnesmoduler eller fel som har uppstått pga olika minnestyper blandats, prova att byta grafikkort ? :S
Vad tror ni ? hade den funkat ifall man köpt nya ramminnen + grafikkort ? processorn kan väl inte ha pajat , vet inte vad jag ska göra isåfall för de e ju 4kärnig alltså rätt dyr :)

UPPDATERAR LITE NU DÅ (22/9):
Jag har nu formaterat datorn och allting, samt installerat nya drivrutiner, en som vi känner säger att jag skall köpa nytt nätagg ? hjälper det tror ni eller vad kan vara fel? jag orkar verkligen inte lämna in datorn pga kostnaderna :P
Kan även tillägga att den hänger sig väldigt mycket nuförtiden (t.ex "skype har stött på ett problem och måste avslutas", sådana meddelanden kommer upp hela tiden) Brukar oftast vara efter att jag har fått felmeddelanden / datorn har hängt sig som jag får bluescreen och datorn stänger av sig / startas om :P Låter typ drrrrrrr innan den startar om sig ibland. xD


VÄLDIGT TACKSAM FÖR HJÄLP! =) :)
Säg till ifall ni inte förstår :P


För er som ville veta så var det minnesfel !! :)
Senast redigerad av 1 cqz, redigerad totalt 2009 gånger.

Användarvisningsbild
artheus
Inlägg: 188
Blev medlem: 2009-maj-15, 13:25

Inlägg av artheus » 2009-aug-02, 17:41

Jag rekommenderar att du kör igenom Windows Memory Diagnostic då microsoft rekommenderar detta.

Men en fråga, för att installera alianware temat, vad använde du? Du använde väl inte Style XP!?!? StyleXP är det mest virusinnehållande programmet jag någonsin haft med att göra, förutom rena virusprogram då... Men StyleXP är verkligen roten till allt ont!

Det kan ju hända att du fått ett virus som kör datorn på högvarv, och som gör att den startar om sig på grund av att den blir överhettad.. Du kan ju börja med att kolla i Aktivitetshanteraren. Högerklicka på startfältet och välj Aktivitetshanteraren i högerklicksmenyn.. eller tryck ctrl+alt+del och välj sedan aktivitetshanteraren (eng. Task manager).
Gå sedan till tab nr 4, där du ser hur mycket cpu och minne som används...
Om det används 99% av cpu hela tiden så är det ett virus..

En annan sak är ju att hålla datorn ren från damm och liknande.. När tog du sist ur allt damm ur din dator?
Det är väldigt viktigt för datorn att det inte är ett stort lager med damm inuti den.. för om det är massa damm i den, så blir det lätt så att den blir överhettad..

Cheers,
Artheus
Microsoft Windows 7 RC

ASUS P5E64 WS EVOLUTION

Intel Core 2 Duo E8600

OCZ Blade 2048 MB RAM, PC3-16000

ASUS GeForce ENGTS250 512Mb,
GeForce 7600 512 Mb.

Western Digital 2Tb intern S-ATA, 500Gb intern S-ATA, 160Gb intern S-ATA, 500Gb extern.

Användarvisningsbild
artheus
Inlägg: 188
Blev medlem: 2009-maj-15, 13:25

Inlägg av artheus » 2009-aug-02, 17:42

Och för att tillägga, så är det knappast din cpu som har pajat... för då hade du knappast fått upp windows..
Microsoft Windows 7 RC

ASUS P5E64 WS EVOLUTION

Intel Core 2 Duo E8600

OCZ Blade 2048 MB RAM, PC3-16000

ASUS GeForce ENGTS250 512Mb,
GeForce 7600 512 Mb.

Western Digital 2Tb intern S-ATA, 500Gb intern S-ATA, 160Gb intern S-ATA, 500Gb extern.

cqz
Inlägg: 8
Blev medlem: 2009-aug-02, 12:49

Inlägg av cqz » 2009-aug-02, 18:56

[quote=""artheus""]Jag rekommenderar att du kör igenom Windows Memory Diagnostic då microsoft rekommenderar detta.

Men en fråga, för att installera alianware temat, vad använde du? Du använde väl inte Style XP!?!? StyleXP är det mest virusinnehållande programmet jag någonsin haft med att göra, förutom rena virusprogram då... Men StyleXP är verkligen roten till allt ont!

Det kan ju hända att du fått ett virus som kör datorn på högvarv, och som gör att den startar om sig på grund av att den blir överhettad.. Du kan ju börja med att kolla i Aktivitetshanteraren. Högerklicka på startfältet och välj Aktivitetshanteraren i högerklicksmenyn.. eller tryck ctrl+alt+del och välj sedan aktivitetshanteraren (eng. Task manager).
Gå sedan till tab nr 4, där du ser hur mycket cpu och minne som används...
Om det används 99% av cpu hela tiden så är det ett virus..

En annan sak är ju att hålla datorn ren från damm och liknande.. När tog du sist ur allt damm ur din dator?
Det är väldigt viktigt för datorn att det inte är ett stort lager med damm inuti den.. för om det är massa damm i den, så blir det lätt så att den blir överhettad..

Cheers,
Artheus[/quote]

[quote=""artheus""]Och för att tillägga, så är det knappast din cpu som har pajat... för då hade du knappast fått upp windows..[/quote]
så du tror inte min processor är pajj ? :) men jag fattar inte riktigt hur man ska göra på windows memory grejen :P
Sen temat, så kommer jag inte riktigt ihåg, allt fanns på alienware sidan iallafall. :)
Och på aktivitetshanteraren står det 2% typ :P
Angående damm och sånt så var det väldigt nyss jag blåste ur datorn, fick tips på en annan sida men tyckte denna sidan passade bättre och du verkar väldigt kunnig :)
MVH Crille

cqz
Inlägg: 8
Blev medlem: 2009-aug-02, 12:49

Inlägg av cqz » 2009-aug-03, 17:01

Du vet inte vad som kan vara fel ? :o
kanske lika bra att lämna in på felsökning ?

Användarvisningsbild
artheus
Inlägg: 188
Blev medlem: 2009-maj-15, 13:25

Inlägg av artheus » 2009-aug-03, 21:39

Med tanke på att bluescreen oftast kommer pga. fel med RAM-minnet.. och att microsoft tycker att du ska använda en Memory check, som kollar upp om det är några problem med RAM-minnet.. så skulle jag nog tro att det är just ram-minnet felet ligger i.
Så om du inte själv vet hur man använder Memory checken, eller på annat sätt kan kolla ditt ram-minne så skulle jag nog tycka att du borde gå till någon datorbutik, eller serviceställe med ramminnet (eller hela burken) och fråga om dom kan kolla om felet ligger i RAM-minnet eller inte.
Antagligen tror jag du kommer att få till svar, efter dom har testat, att det är en av RAM-minne brickorna felet ligger i.. och att du inte kan använda den brickan, utan att få yttligare problem.. Så skulle jag tro att dom gärna kollar upp vad det är för minnebrickor du behöver.. Och att dom (om dom säljer datorgrejer) har dessa i lager, och kan sälja dom till dig direkt. Annars så kan det ju vara så att dom behöver beställa det åt dig.. Men i vilket fall som hellst så är jag säker på att dom mer än gärna hjälper dig med dina datorproblem.

Så.. Lycka till! :)

Cheers,
Artheus
Microsoft Windows 7 RC

ASUS P5E64 WS EVOLUTION

Intel Core 2 Duo E8600

OCZ Blade 2048 MB RAM, PC3-16000

ASUS GeForce ENGTS250 512Mb,
GeForce 7600 512 Mb.

Western Digital 2Tb intern S-ATA, 500Gb intern S-ATA, 160Gb intern S-ATA, 500Gb extern.

cqz
Inlägg: 8
Blev medlem: 2009-aug-02, 12:49

Inlägg av cqz » 2009-aug-04, 23:13

[quote=""artheus""]Med tanke på att bluescreen oftast kommer pga. fel med RAM-minnet.. och att microsoft tycker att du ska använda en Memory check, som kollar upp om det är några problem med RAM-minnet.. så skulle jag nog tro att det är just ram-minnet felet ligger i.
Så om du inte själv vet hur man använder Memory checken, eller på annat sätt kan kolla ditt ram-minne så skulle jag nog tycka att du borde gå till någon datorbutik, eller serviceställe med ramminnet (eller hela burken) och fråga om dom kan kolla om felet ligger i RAM-minnet eller inte.
Antagligen tror jag du kommer att få till svar, efter dom har testat, att det är en av RAM-minne brickorna felet ligger i.. och att du inte kan använda den brickan, utan att få yttligare problem.. Så skulle jag tro att dom gärna kollar upp vad det är för minnebrickor du behöver.. Och att dom (om dom säljer datorgrejer) har dessa i lager, och kan sälja dom till dig direkt. Annars så kan det ju vara så att dom behöver beställa det åt dig.. Men i vilket fall som hellst så är jag säker på att dom mer än gärna hjälper dig med dina datorproblem.

Så.. Lycka till! :)

Cheers,
Artheus[/quote]

Okej, tack så mycket för hjälpen ! :)
Kommer rekommendera denna sidan varmt till andra med datorproblem, ni/du verkar väldigt kunniga/kunnig! :D

cqz
Inlägg: 8
Blev medlem: 2009-aug-02, 12:49

Inlägg av cqz » 2009-sep-22, 16:36

Uppdaterat! :P

Användarvisningsbild
Fladdan
Inlägg: 354
Blev medlem: 2009-jul-06, 17:00

Inlägg av Fladdan » 2009-sep-23, 23:43

Är nyfiken på om det löste sig.

Så, löste sig allt ? :)


// Fladdan
Har jag hjälpt dig?
Tryck på "tacka" så får du en cookie eller en kram :)

Glöm inte besöka min blogg :)
Min youtube kanal, subscribe! :) :)

cqz
Inlägg: 8
Blev medlem: 2009-aug-02, 12:49

Inlägg av cqz » 2009-sep-27, 12:25

[quote=""Fladdan""]Är nyfiken på om det löste sig.

Så, löste sig allt ? :)


// Fladdan[/quote]
Nepp, tyvärr :( samma irriterande problem.

cqz
Inlägg: 8
Blev medlem: 2009-aug-02, 12:49

Inlägg av cqz » 2009-okt-04, 12:23

Ingen som vet ?

cqz
Inlägg: 8
Blev medlem: 2009-aug-02, 12:49

Inlägg av cqz » 2009-dec-24, 12:26

Det var minnesfel ! :)

God jul

Skriv svar