Tyst bärbar dator?

Allt om bärbara datorer.
thekoa
Inlägg: 3
Blev medlem: 2009-okt-27, 09:55

Tyst bärbar dator?

Inlägg av thekoa » 2009-okt-27, 10:06

Hej!
Jag ska köpa en bärbar dator och det viktigaste är att den är väldigt tyst eftersom jag har svår tinnitus (datorsurr är av någon anledning väldigt jobbigt). Det ända jag använder datorn för är att titta på internet (youtube och sånt) och skriva texter. Jag vill ha en skärm på ca 13-15 tum och jag har inte så myckekt pengar så den ska helst inte vara alltför dyr. Jag vill helst inte ha en mac eftersom jag aldrig använt dem och orkar inte lära mig ett nytt system.

Tack så mycket för hjälpen!

Therese

Användarvisningsbild
Fladdan
Inlägg: 354
Blev medlem: 2009-jul-06, 17:00

Inlägg av Fladdan » 2009-okt-27, 14:56

Hej!

Dom flesta bärbara är rätt tysta så länge man inte spelar på dom eller liknande.

Hur mycket pengar har du tänkt lägga på en dator?
13-15" kostar runt 4-6 tusen, men går man under det, dvs ner till 10" kostar dom inte lika mycket, då kan du få en för 3 tusen.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=496665

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=451239

Där är några jag hittade under 5000kr, båda är 12" skärm, som sagt det finns billigare men med mindre skärm som denna
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=456853

Nu har jag bara tagit några lite snabbt för att visa prisklass, men om du säger lite mer exakt hur mycket pengar du vill lägga så kan jag kolla lite närmare :)

// Fladdan
Har jag hjälpt dig?
Tryck på "tacka" så får du en cookie eller en kram :)

Glöm inte besöka min blogg :)
Min youtube kanal, subscribe! :) :)

thekoa
Inlägg: 3
Blev medlem: 2009-okt-27, 09:55

Inlägg av thekoa » 2009-okt-28, 19:26

Tack så jättemycket för hjälpen!
Jag kan tänka mig att lägga ner 5000kr, men helst inte mer. Så ca 4500-5000kr. För tillfället har jag en Dell inspiron och den låter för mycket (den småsurrar hela tiden), så även om bärbara datorer är tysta så verkar jag fortfarande ha problem :( . Men min dator är några år gammal så det kanske går bättre med en ny dator?

Tack!

Användarvisningsbild
Fladdan
Inlägg: 354
Blev medlem: 2009-jul-06, 17:00

Inlägg av Fladdan » 2009-okt-28, 19:52

Hej!

Min bärbara låter nästan inget, men några i klassen, som har samma gör det.

Så det kan bero på vad man gör med dom, men dom mindre datorerna, notebooksen låter inte lika mycket som en vanlig laptop(skiljer mellan märke och klass)
Ålder kan göra att den låter mer, pga av damm och liknande.

// Fladdan
Har jag hjälpt dig?
Tryck på "tacka" så får du en cookie eller en kram :)

Glöm inte besöka min blogg :)
Min youtube kanal, subscribe! :) :)

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2009-okt-29, 23:53

Hej Therese!

Innan du går ut och köper ny laptop finns det en ekonomisk smart variant som du kan prova för att få tyst på den datorn som du har idag.

Ofta är det så att det är hårddisken som låter mest. Det som du kan göra är att spara endast dina viktiga filer och sedan installera om hela systemet. På så sätt avlägsnar du alla onödiga filer som nu gör din dator långsammare och överbelastar den så att hårdisken måste jobba mer.


Resultaten blir en tystare och snabbare laptop.


Hälsningar
Shawn
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

thekoa
Inlägg: 3
Blev medlem: 2009-okt-27, 09:55

Inlägg av thekoa » 2009-okt-30, 15:32

Aha! Tack så mycket för hjälpen! Då kanske jag börjar med att försöka städa min dator så kanske jag inte alls behöver köpa en ny. Ni är så snälla :)

Skriv svar