Ska köpa dator, hjälp tack!

Allt om bärbara datorer.
Miss Super
Inlägg: 1
Blev medlem: 2009-okt-22, 11:05

Ska köpa dator, hjälp tack!

Inlägg av Miss Super » 2009-okt-22, 11:10

Hade tänkt köpa en ny bärbar dator, men jag är helt lost när det kommer till datorer, är rena rama grekiskan för mig!
Ska använda datorn till att surfa, kolla film och skolarbete. Skulle vilja spela Sims 3 men antar jag inte hur råd med en så dyr dator... :rolleyes:

Någon som har tips vad man ska tänka på eller kolla efter? Vad är viktigt egentligen? Jag har stor erfarenhet av laggande datorer och är så förbannat trött på det så jag vill inte den ska börja med det kort efter jag köpt den!

Hittade en dator på komplett.se, någon som kan kolla och kommentera? ;)
Alla tips är välkomna!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=479122#ProductTabs

En sak till.. När det står att det är en Notebook, vad menas med det egentligen?
(jag sa ju det... jag är helt lost i datorns värld ;P)
Senast redigerad av 1 Miss Super, redigerad totalt 2009 gånger.

Användarvisningsbild
artheus
Inlägg: 188
Blev medlem: 2009-maj-15, 13:25

Inlägg av artheus » 2009-okt-22, 18:28

Till en början. Notebook är en mindre och lättare version av en laptop. De brukar oftast inte att ha cd-rom enheter i sig, etc. Dock har den Notebook du har hittat där en cd-rom enhet :)

Det kan se ut som att du dessutom med lite tur ska kunna spela Sims3 på den datorn. Så om du har Sims3, så kan du ju absolut testa. Men om du inte har det, så råder jag hellre att ladda ned en gratis demo-version av spelet och installera och testa det först. För det är inte säkert Notebooken har vad som krävs.

Annars tycker jag att det är ett bra val.

Nackdelen med just det valet är kanske att det är just Windows Vista som medföljer som operativsystem, och inte Windows 7 som nyss kommit ut. Det är nästan så du borde ringa komplett och fråga om det finns en möjlighet för att du kan få med Windows 7 istället.

Den är lite liten också. Det kanske är en fördel för dig, det vet inte jag, men jag hade siktat på en större.

mått:
Bredd 37cm
Djup 25.6cm
Höjd 3.6cm

Men om det känns lagom för dig, så ska inte jag klaga. :)

Men annars verkar den utmärkt!

Cheers,
Artheus
Microsoft Windows 7 RC

ASUS P5E64 WS EVOLUTION

Intel Core 2 Duo E8600

OCZ Blade 2048 MB RAM, PC3-16000

ASUS GeForce ENGTS250 512Mb,
GeForce 7600 512 Mb.

Western Digital 2Tb intern S-ATA, 500Gb intern S-ATA, 160Gb intern S-ATA, 500Gb extern.

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2009-okt-30, 00:17

En smart variant kan vara blocket.se där du kan hitta riktigt bra dator lite billigare.

När du väl hittar en dator kan du googla och söka några recensioner på den, se vad andra säger om den.

Lenovo Thinkpad T61p kan vara bra val och med lite sökning på nätet kan du hitta den för ca5000-6000kr.

Besök sidor som pricerunner.se och prisjakt.se för att jämföra priser och produkter direkt online.

Tänk på att det är bättre att investera lite mer en gång och använda den detorn flera år än att betala mindre för en sämre dator och byta den året efter.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Användarvisningsbild
norrpan42
Inlägg: 1
Blev medlem: 2009-nov-04, 01:12

Inlägg av norrpan42 » 2009-nov-04, 02:12

Om du går till den här länken: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353 kan du själv filtrera fram en dator som passar din budget och dina krav ganska lätt, och efter att du hittat en som verkar bra så är det alltid bra att fråga omkring på lite olika forum om just den modellen eller försöka hitta en recension.

Ett tips om man vill hålla kostnaden nere och ändå få Windows 7 är att köpa en dator med Vista premium, då kan du uppgradera till Win7 för 200-300kr, även om de tar nån vecka för dig att få skivan så kan de va värt att spara några hundra. mer detaljer om det på den här länken: http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSH ... tKey=19637

Det här erbjudandet finns på i princip alla butiker och om du är osäker på om just den datorn du vill ha är uppgraderingsbar så kan du alltid ta kontakt med butiken och fråga, och precis som artheus säger så finns det oftast en möjlighet att "pruta" till sig det över telefon, kanske för en nån hundring extra. Jag har personligen ingen erfarenhet av att pruta med Komplett men jag vet däremot att man i princip alltid kan pruta hos Dell.

Vill absolut inte såga dig artheus, men notebooks saknar i princip aldrig CD/DVD-läsare. Och ja kan lika gärna passa på att dra hela Notebook grejen på samma gång när jag ändå inte har något bättre för mig. I början av 90-talet kallade man datorer med en skärmstorlek som inte var större än ett A4-papper för notebooks då de hade ungefär samma funktion som ett anteckningsblock i motsats till en stationär dator som i princip ersatte skrivmaskinen.

Idag så är samlingsnamnet för bärbara datorer laptops, medan notebook syftar på en normalstor bärbar dator med 13.x"< skärmstorlek till skillnad från en netbook som normalt håller sig mellan 9.x" och 13.x" skärmstorlek, så som Asus Eee-serie. Det finns flera namn för dessa bl.a ULPC, men det vanligaste är netbook. Dessa har däremot inga CD/DVD-läsare då de helt enkelt är för små för det.

Nu blev det fruktansvärt mycket information och jag tvivlar på att någon kommer orka läsa allt det här, men vad ska man göra när klockan är 02:00 och man har alldeles för mycket koffein i kroppen, förhoppningsvis så kan det hjälpa någon.

Skriv svar