Datorn har fått fnatt, hjälp!

Windows Vista forum, diskutera och lös problem.

Moderator: Imposter10

emilia
Inlägg: 4
Blev medlem: 2009-nov-03, 16:09

Datorn har fått fnatt, hjälp!

Inlägg av emilia » 2009-nov-03, 16:17

Nu har min dator fått fnatt och vill inte göra det som jag vill. Det hela började med igår när jag såg att jag hade fått in två trojaner på min dator. Jag uppdaterade då mitt anti-virus program (AVG Free) till 9.0 versionen. Då verkade det som att programmet tog bort trojanerna. När jag sedan idag skulle sätta på min dator kom det upp någon ruta om repair som jag då fixade. Jag kom få in på mitt skrivbord som vanligt.
Men nu har jag ett riktigt stort problem. AVG-programmet blev till den gamla versionen (8.5) och jag kan inte öppna programmet heller, i listan nere till höger vid klockan finns inte heller AVG-loggan med och jag får hela tiden ett säkerhetsmeddelande om att anti-virus programmet inte är aktiverat. Jag har försökt att starta programmet på olika sätt, försökt avinstallera det, försökt att starta om datorn och installera den nya versionen men programmet vill ändå inte funka.
Utöver detta problem har jag även problem med att jag inte kan spara ner dokument och liknande från nätet. Dem vill inte "fastna" på datorn.

Så då undrar jag helt enkelt varför AVG inte vill fungera och varför jag inte kan spara ner dokument till datorn?

Hoppas att någon kan hjälpa mig att lösa mitt problem!

/Emilia

Användarvisningsbild
Fladdan
Inlägg: 354
Blev medlem: 2009-jul-06, 17:00

Inlägg av Fladdan » 2009-nov-03, 19:01

Tjenxien!

Jag kan inte svara på varför inte AVG funkar, har du kollat så inget annat virusskydd ligger och krockar med AVG?

Annars om du vill vara helt säker på att du inte har kvar viruset, ta hem en trail verison på NOD32 eller Norton för att göra en scan, efter det kan du tabort NOD eller Norton och installera AVG igen.

Pröva spara filerna genom att högerklicka sedan "spara som" så får du välja plats enklart blir skrivborder :)

För det kan vara så att när du klickar på en fil så sparas den i dom temporära fil-mappen, då försvinner dom efter ett litet tag, beroende på inställningar.

Något oklart? :)

// Fladdan :)
Har jag hjälpt dig?
Tryck på "tacka" så får du en cookie eller en kram :)

Glöm inte besöka min blogg :)
Min youtube kanal, subscribe! :) :)

emilia
Inlägg: 4
Blev medlem: 2009-nov-03, 16:09

Inlägg av emilia » 2009-nov-03, 20:22

Jag har nu försökt att avinstallera AVG genom att gå in på deras hemsida och gå via en länk där. Men det fungerade inte. Jag har även försökt att ladda ner en testversion av både Nod och Norton, inte heller det vill fungera.
Jag får upp rutan där jag ska välja om jag ska köra eller spara programmet. Om jag väljer spara där och sedan väljer att spara den på skrivbordet eller någon annan plats vill den inte fastna där. Jättekonstigt. Och om jag väljer kör så laddar den tills en ruta kommer upp med kör/kör inte och om jag där väljer kör så stängs rutan och ingenting händer.

Så det vill fortfarande inte funka. Jag tycket att det är jättekonstigt att det inte vill fungera. Det är som om det inte är möjligt att öppna några program eller filer från internet.

Jag hoppas att du har en möjlig lösning på det här, annars får jag väll lämna in den på lagning och hoppas att någon reparatör kan lösa problemet.

/Emilia

emilia
Inlägg: 4
Blev medlem: 2009-nov-03, 16:09

Inlägg av emilia » 2009-nov-03, 20:37

Jag får förresten det här meddelandet när jag försöker avinstallera AVG genom programmet:
Installer initialization failed due to following error:
Error: @AvgErrorCode_0x0253 %FILE% = "C:\Program Files\AVG\AVG8"
@AvgErrorCode_0x0020

/Emilia

Användarvisningsbild
Fladdan
Inlägg: 354
Blev medlem: 2009-jul-06, 17:00

Inlägg av Fladdan » 2009-nov-03, 22:13

Hej!


Ska kolla upp några mer ev lösning som jag kan komma på och kolla vad felkoden innebär!

Hoppas du kan vänta lite bara, jobbar nämligen imon så måste snart sova, men tills imon så har jag minst ett svar till dig! :)

// Fladdan
Har jag hjälpt dig?
Tryck på "tacka" så får du en cookie eller en kram :)

Glöm inte besöka min blogg :)
Min youtube kanal, subscribe! :) :)

Användarvisningsbild
Fladdan
Inlägg: 354
Blev medlem: 2009-jul-06, 17:00

Inlägg av Fladdan » 2009-nov-04, 20:50

Hej!

Detta är tyvärr det enda jag kan hitta om AVG problemet

http://answers.yahoo.com/question/index ... 206AAdtTf4

Och för ditt problem med att spara filer, kan jag tyvärr inte hjälpa dig mer än att rekommendera en annan webläsare, t.ex firefox
http://www.mozilla.org/

Google Chrome
http://www.google.com/chrome/?hl=sv

// Fladdan
Har jag hjälpt dig?
Tryck på "tacka" så får du en cookie eller en kram :)

Glöm inte besöka min blogg :)
Min youtube kanal, subscribe! :) :)

emilia
Inlägg: 4
Blev medlem: 2009-nov-03, 16:09

Inlägg av emilia » 2009-nov-04, 23:40

Jag har nu provat med det du sa men det vill ändå inte fungera. Har kollat runt på lite andra sajter och funderar på om det skulle kanske fungera om jag återställer datorn till en tidpunkt då den fungerade normalt, i måndags eftermiddag alltså. Tror du att det skulle kunna fungera?
Kan jag inte annars kopiera över mina filer jag vill spara till en exern hårddisk och sen diskrensa den? Återfår den då sitt orginalutseende så som den såg ut när jag köpte den?

Du verkar mer kunnig om det här än vad jag är så därför hör jag med dig. Annars får jag väll ringa till Microsoft innan jag lämnar in den på reparation.

/Emilia

Användarvisningsbild
Fladdan
Inlägg: 354
Blev medlem: 2009-jul-06, 17:00

Inlägg av Fladdan » 2009-nov-05, 12:31

Hej!

Du kan spara alla dina filer du vill ha sen formatera om datorn, då försvinner allt på datorn.

http://www.fixadindator.se/f4/omformatera-1274/

Där har jag skrivit lite snabbt om hur du formaterar om datorn :)

Men kom ihåg att spara allt!

// Fladdan
Har jag hjälpt dig?
Tryck på "tacka" så får du en cookie eller en kram :)

Glöm inte besöka min blogg :)
Min youtube kanal, subscribe! :) :)

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2009-nov-12, 14:41

Om du fortfarande har problemet så försök det här. Logga in i felsäkert läge och kör antivirusprogrammet då. Om inte avg funkar i felsäkert läge så försök ladda ner Avast antivirus och kör.

För att komma in i felsäkert läge ska du starta om datorn och hålla ner knappen F8 eller Fn+F8.

Hoppas det här hjälper.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

plissken
Inlägg: 1
Blev medlem: 2009-nov-15, 00:01

Inlägg av plissken » 2009-nov-15, 00:13

Hej!

Jag har fått precis samma problem som emilia. Efter att ha uppdaterat avg free 8.5 till 9.0 har jag fått problem med att ta hem filer via mina webläsare (provat explorer & firefox). Avg free gick efter omsatart tillbaka till version 8.5 och går inte att avinstallera.
Provade felsäkert läge men ingen större lycka där heller.
Har även fått lite skumma nätverksproblem såsom att trackers försvinner under torrent användning, strul med lokala nätverket och problem att komma åt min ftp.
Löste du problemet emilia?
Tacksam för svar!

/plissken

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2009-nov-21, 17:05

Det är kanske bara inställningar som är fel nu på grund av ny programvara men det kan vara virus också eller någonting annat. Det här är vad du kan göra.

Säkerhetskopiera alla viktiga filer på hårddisken, bilder, musik, filmer, dokument, och installera om operativsystemet eller ta kontakt med en datortekniker och låt honom ta en titt på datorn.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar