oönskad websida kommer automatiskt

Allt om Windows XP. Lös problem och ge tips.

Moderator: Imposter10

Rarotonga
Inlägg: 6
Blev medlem: 2009-nov-28, 17:17

oönskad websida kommer automatiskt

Inlägg av Rarotonga » 2009-nov-28, 17:34

Hej allesammans,
Jag har haft en del oönskat skräp (virus, trojaner) som jag rensat bort (enligt flera olika rensningsprogram). Kvarstående problem är:
1. Jag kan inte starta regedit.
Trots att filen finns i både windows- och system32-mappen säger datorn att filen inte finns... Jag döpten om filen till register.exe och då kör den.
Så jag har varit inne i registret på HKLM/Software/Microsoft/Windows NT/Image File Execution Options/regedit.exe och deletat nyckeln Debugger (som har värdet 0), men det hjälper inte. Varje gång jag stänger registret tycks nyckeln och värdet skrivas om igen.
2. En oönskad websida (http://ad.xtendmedia.com/xxxxx...etc etc) startar automtiskt Internet explorer och lägger upp en sida som kommer från ett tyskt företag som erbjuder spel på internet - inte spel typ satsa pengar, utan leka skjuta hoppa spring...
Om någon kan ge tips om hur detta fixas blir jag väldigt glad.

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2009-nov-29, 12:55

Virus bara, spyware rättare sagt. Rensa dessa eller installera ren windows. Vart har du lärt dig manipulera i regedit, varför använda det så när det finns enklare sätt?

Jag förstår inte hur en person som låter erfaren kan göra så många fel. Man lär sig hela livet.

Att värdet skrivs tillbaka efter att du har raderat det beror på att filen används och värdet skrivs till när programmet aktiveras, du måste gå rakt till källan.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Rarotonga
Inlägg: 6
Blev medlem: 2009-nov-28, 17:17

oönskad websida kommer automatiskt

Inlägg av Rarotonga » 2009-nov-29, 13:40

Tack för såväl svar som pikar... Det är just det - jag förstår att jag har någon trojan eller adware någonstans. Men inget av de program jag använt för att rensa hittar något längre.
Combo-fix, Spybot searc & destroy, Spyware Terminator, Windows egen "skadlig programvara", Spyware blaster; Alla är använda - ingen hittar något.
Jag har också kört Registry Booster och rensat bort allt som inte ska ligga där.
Inget hjälper.
Det var därför som jag postade mitt lilla hjälp-rop här, i förhoppning om att någon annan hade råkat ut för samma sak och visste på råd.
Jag vill ju slippa installera om Windows och därmed alla program som jag använder. Så jag tar gärna emot fler förslag, inklusive pikar om att jag klantat mig. För det har jag ju gjort när jag lät sk*ten hamna i min dator...

Raro

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2009-nov-30, 19:30

Det är bara bra med lite konstruktiv kritik =)

Pröva lavasofts Ad-Aware och Avast antivirus och Trend Micro, om de här inte hjälper så måste du nog installera om systemet, tyvärr.

Navigera också till ”kör” kommandon, kör ”msconfig” och under autostart fältet stäng av alla onödiga program, alla som du inte känner igen, stäng av samtliga och sen kan du i efterhand aktivera dessa igen om du skulle behöva några av dem.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Rarotonga
Inlägg: 6
Blev medlem: 2009-nov-28, 17:17

oönskad reklam kommer...

Inlägg av Rarotonga » 2009-dec-03, 10:37

Hej igen,
och tack för tipsen. Det du föreslår har jag redan gjort - och mer där till...
Jag lyckades så småningom hitta en exe-fil med asiatiska tecken (som jag inte kan återge) som var roten till det onda. Men trots att jag kastade den, var problemen inte borta. Regedit och ctr-alt-delete fungerade inte, trots att jag var inne och fixade i registret.
Så nu har jag formaterat om hårddisken och lagt tillbaka den backup som jag lagrade (på en annan dator) för 2 veckor sedan. Jag slapp alltså installera windows från scratch - se där en fördel med att köra backup regelbundet...
Så ni som läser detta: Var inte rädda för att göra regelbundn BACKUP:ER

Skriv svar