XP tar onormalt lång tid på sig att starta.

Allt om Windows XP. Lös problem och ge tips.

Moderator: Imposter10

spiralling
Inlägg: 1
Blev medlem: 2009-nov-29, 14:44

XP tar onormalt lång tid på sig att starta.

Inlägg av spiralling » 2009-nov-29, 14:55

Halloj!
För ca en månad sedan så hängde min dator sig och sen vid uppstart stod det att den inte kunde hitta en hårddisk att starta ifrån. Vid ytterligare en omstart gick den igång som vanligt.
Jag har två stycken windows installerade på datorn, så fram tills menyn där man kan välja vilket windows man vill köra ifrån gick det precis som vanligt, snabbt och fint. Efter att jag valt ett windows, spelade ingen roll vilket, så tog det ca 5 minuter tills windowset var igång så skrivbordet visas. Sedan när jag valde att öppna ett program, tex. mozilla firefox, så tog det ytterligare 5 minuter innan det gick igång. När Firefox väl var igång så gick det snabbt och bra som vanligt och man kunde surfa omkring obehindrat.

Så min fråga är om någon kan ha någon aning om vad för fel det kan vara?

Virus borde det inte vara för jag har ett bra skydd och samtidigt är det likadan effekt på de båda windows-versionerna. Därför borde det inte heller vara fel på windowset.
Nåt hårdvaruproblem?

Mycket tacksam för svar!!
MVH
David

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2009-nov-30, 19:41

Det låter som extremt mycket tid som går åt datorstart. Kan bero både på maskinvara som är enkelt för gammal och dålig eller så behöver du installera om operativsystem. Börja med det senare eftersom det är billigare varianten.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar