Startproblem!

Allt om Windows XP. Lös problem och ge tips.

Moderator: Imposter10

ljudburk
Inlägg: 4
Blev medlem: 2009-nov-30, 17:39

Startproblem!

Inlägg av ljudburk » 2009-nov-30, 17:40

När jag ska starta datorn går bara nätaggregatet och allt igång i max 1 sek för att sen bara stänga av sig igen. Vad kan göra att allting startar men ändå inte kommer längre?

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2009-nov-30, 19:38

Stationär eller bärbar maskin?

Öppna lådan och hämta ut CMOS batteriet, låt den stå ute ca 1min och lägg den tillbaka och då kommer datorn starta med ”failsafe” BIOS. Det här kan bero på att du har lagt till någonting nytt av hårdvaran eller installerat någon driver som inte riktigt stödjer all hårdvara.

Behöver du mer hjälp eller om du känner du osäker kontakta en datortekniker, besök www.pcdr.se eller googla för en datorsupport.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

ljudburk
Inlägg: 4
Blev medlem: 2009-nov-30, 17:39

Inlägg av ljudburk » 2009-nov-30, 21:10

[quote=""PC Doktor i Stockholm""]Stationär eller bärbar maskin?

Öppna lådan och hämta ut CMOS batteriet, låt den stå ute ca 1min och lägg den tillbaka och då kommer datorn starta med ”failsafe” BIOS. Det här kan bero på att du har lagt till någonting nytt av hårdvaran eller installerat någon driver som inte riktigt stödjer all hårdvara.

Behöver du mer hjälp eller om du känner du osäker kontakta en datortekniker, besök www.pcdr.se eller googla för en datorsupport.[/quote]

Jag har inte installerat någonting nytt. Prövade med att sätta dit ett annat nätagg och då startade datorn som den ska. När jag bytte tillbaka till det gamla nätagget så hände samma sak igen så då är väl nätagget skrot då?

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2009-dec-02, 01:07

Visst ser det ut som att det är näragget som är slut men jag har haft många liknande problem och känner igen den nu. Visst kan du byta till starkare nätaggregat och det kommer hjälpa men det finns andra sätt som jag nämnde tidigare.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

ljudburk
Inlägg: 4
Blev medlem: 2009-nov-30, 17:39

Inlägg av ljudburk » 2009-dec-02, 22:25

Har bytt nätagg nu men då kommer inte datorn in i windows längre. Den står bara och piper med jämna mellanrum och kommer ingenstans..

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2009-dec-05, 14:13

Det kanske hjälper om du följer några tips som du får annars är det ganska onödigt för mig att skriva här. Som sagt, problemet kan se ut som att det är p.g.a. nätaggregatet men det behöver inte vara det.

Olika pip-ljud har olika betydelse så att om du beskriver hur dessa pip låter och vilken modell din moderkort är så kan jag ge dig några tips. Pip-ljud visar ofta att nånting är fel på hårdvaran men det behöver inte vara så, därför är det viktigt att felsöka på rätt sätt och utesluta andra fel innan du börjar byta hårdvaran.

Långa kontinuerliga pip kan betyda fel på RAM minne t.ex. men innebörd för dessa ljudsignaler varierar beroende på moderkortets tillverkare och kortets modell.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar