Datorn bara la av.

Ämnen som inte passar in i forumen ovan.
Christiinek
Inlägg: 2
Blev medlem: 2010-jan-07, 23:22

Datorn bara la av.

Inlägg av Christiinek » 2010-jan-07, 23:24

För ett tag sedan fick jag problem med min dator.
Den har funkat helt fel fritt jämt. Men sen en dag så låste sig hela bilden på skärmen och det gick inte att göra någonting.
Så jag stängde av datorn och när jag startade den igen så starta inte skärmen, men jag hörde hur Windows startades.
Försökte med allting.

Sen var det så att processorn inte var som den ska, man var tvungen att trycka till den för att datorn skulle starta.
Det funkade några gånger, men sen gick det inte att starta den alls. Vet inte om det är den som det är fel på eller om det är något annat. Jag kan själv inte så mycket om datorer, men har haft andra som kollat lite åt mig och kan inte hitta felet.
Jag har läst lite på internet och läst att man kan läsa i någon manuall om vad pipen betyder.
För det är iallafall två pip ett mellan rum och ett pip igen.

Är det någon som vet vad felet kan vara? Eller har något tips på vad jag kan göra ?

Användarvisningsbild
Fladdan
Inlägg: 354
Blev medlem: 2009-jul-06, 17:00

Inlägg av Fladdan » 2010-jan-08, 09:18

Hej!

Tabort processorn och kolla så alla pinnar är ok!

Annars låter det som ditt grafikkort har lämnar denna värld, oftast om skärmen inte går igång kan det bero på din GPU.

Kolla din CPU först, och om du kan pröva ditt grafikkort i en annan dator.

// Fladdan
Har jag hjälpt dig?
Tryck på "tacka" så får du en cookie eller en kram :)

Glöm inte besöka min blogg :)
Min youtube kanal, subscribe! :) :)

Christiinek
Inlägg: 2
Blev medlem: 2010-jan-07, 23:22

Inlägg av Christiinek » 2010-jan-11, 00:37

[quote=""Fladdan""]Hej!

Tabort processorn och kolla så alla pinnar är ok!

Annars låter det som ditt grafikkort har lämnar denna värld, oftast om skärmen inte går igång kan det bero på din GPU.

Kolla din CPU först, och om du kan pröva ditt grafikkort i en annan dator.

// Fladdan[/quote]
Jag har provat att byta grafikkort, men det är samma problem fortfarande.

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-jan-11, 12:19

[quote=""Christiinek""]För ett tag sedan fick jag problem med min dator.
Sen var det så att processorn inte var som den ska, man var tvungen att trycka till den för att datorn skulle starta.[/quote]

Jag tror att det är bara sammanträffande att det funkade en kort stund eller om det beror på det så kan det vara processorfläkten som sitter lös och det är mycket allvarligare än vad det låter när här. Sitter fläkten lite löst på en sida, snackar om mycket mindre än millimeter, så är det riktigt dåligt.
Ta bort RAM minnet också, starta om, stäng av datorn, placera tillbaka RAM och kör.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Zednik
Inlägg: 4
Blev medlem: 2010-jan-30, 16:19

Inlägg av Zednik » 2010-jan-30, 16:27

Hej! Jag hittade denna sidan idag, för att jag har med min dator stött på exakt samma problem som Christiinek. Jag satt och spelade spel och helt plötsligt så låste sig skärmen... jag gjorde som ovanståeende skrivare och drog ut sladden till datorn för att testa att starta om. När jag gör/gjorde detta så hör jag hur datorn går igång men det kommer ingen bild. OBS! det är inget fel på skärmen. Standbyknappen på den lyser grönt om jag har på strömmen, men när jag kopplar till skärmsladde till min påslagna icke-fungerande dator så bkir standbyknappen röd och skärmen går från startläget till helt svart.

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-jan-30, 18:49

Rensa CMOS, försök också att starta datorn med Windows DVD. Kan du åtminstone se någonting på skärmen innan den går svart? Funkar inte det här så är det nog fel på grafikkortet, men innan du byter grafikkort testa att omkoppla RAM och undersök om alla kablar sitter som de ska.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Zednik
Inlägg: 4
Blev medlem: 2010-jan-30, 16:19

Inlägg av Zednik » 2010-jan-31, 12:02

Okej, men vad är CMOS? Det lyser en sån där "testscreen" eller vad det heter innan datorn sätts på. ´Vet inte riktigt vad ma kallar det, men skärmen blir svart så fort jag kopplar till med med datorn påslagen. Tack!

Zednik
Inlägg: 4
Blev medlem: 2010-jan-30, 16:19

Inlägg av Zednik » 2010-jan-31, 12:20

Fick precis reda på att exakt samma sak hänt min kompis... Kan det vara ett virus som sabbar hårdvara på detta sätt? :S

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-feb-01, 17:31

Virus sabbar inte hårdvaran men program som styr hårdvaran, det är kanske inte stor skillnad i alla fall.
Vilka moderkort har ni alla? Olika pipljud har olika betydelse för olika kort. Börja med att koppla bort några datorkomponenter för att senare sätta tillbaka en och en och felsöka på det sättet. Du tar ur RAM-minnet, grafikkort och sånt men inte processorn och fläktar. CMOS är liten batteri som sitter på moderkortet för att spara BIOS inställningar när datorn är avstängd, inställningar som datum, tid och liknande men även annat viktigt.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar