Kan inte starta XP - fil System skadad samt hittar inga partitioner

Allt om Windows XP. Lös problem och ge tips.

Moderator: Imposter10

kurret
Inlägg: 2
Blev medlem: 2010-jan-10, 20:09

Kan inte starta XP - fil System skadad samt hittar inga partitioner

Inlägg av kurret » 2010-jan-10, 20:16

Så när jag försöker starta windows får jag meddelandet att filen config/system är skadad så det går inte igång.

Jag försökte reparera med isntallationsskiva, men när jag ska välja partition finns det ingen partition att välja. trycket jag enter blir det bluescreen.

Jaha, jag gick då in i återställningskonsolen för att formatera om hårddisken, men inte ens där kan jag hitta hårddisken, den verkar inte existera! tar jag fram listan med partitioner ser det likadant ut som i installationsprocedure, typ "D: (ogiltig disk) (det finns ingen tillgänglig disk)" lr liknande.

Så jag startar med Linux Ubuntu live cd, och det drar igång efter lite om och men. Men nu kan jag faktiskt hitta hårddisken, "157 GB file system", och faktiskt komma åt alla filer där också, så nog fan fungerar den fysiska disken iaf. JAg försökte även installera linux permament men fick felmeddelande. Lyckas heller inte hitta hårddisken via terminalen.

Vad kan jag göra? Vad är felet?

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-jan-11, 12:06

Du har kanske skadad RAID, i så fall ska du in där och försöka återställa det eller formatera. Vilket moderkort har du? Har du kanske försökt installera både Win och Linux? När du kör Linux på Win kan systemet och hårddisken ändras lite så att den inte hittas senare.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

kurret
Inlägg: 2
Blev medlem: 2010-jan-10, 20:09

Inlägg av kurret » 2010-jan-12, 15:05

ok, vad är RAID och hur återstället jag det? Moderkort har jag ingen aning om, 4 år gammal DELL dimension 9150 dator.

Jag har försökt installera både windows och linux samt försökt formatera mha av både windows installatiosskivan och linuxskivan, inget fungerade.

Och hårddisken hittades inte heller innan jag satte i linuxskivan för första gången.

Användarvisningsbild
Fladdan
Inlägg: 354
Blev medlem: 2009-jul-06, 17:00

Inlägg av Fladdan » 2010-jan-12, 22:50

RAID är sammankoppling av flera HDD.
Har jag hjälpt dig?
Tryck på "tacka" så får du en cookie eller en kram :)

Glöm inte besöka min blogg :)
Min youtube kanal, subscribe! :) :)

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-jan-15, 23:06

Hårddisken är kanske skadad. Ta ut den och prova den på en annan dator om du har möjlighet.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar