Inget internet

Frågor och svar rörande Microsoft Windows 7, efterföljaren till Vista.

Moderator: Imposter10

Elin
Inlägg: 2
Blev medlem: 2010-mar-03, 20:37

Inget internet

Inlägg av Elin » 2010-mar-03, 20:44

Hej!
Jag har ett jättestort problem!
Jag är inte alls så inne på datorer så jag ska försöka förklara så bra och utförligt som jag kan.

Min killes dator började krångla för några månader sen. Hans internet segades ner så att ingenting fungerade efter ett tag, sen slutade det att fungera alls.
Han provade allt - ominstallera allt, av - och installera nya drivrutiner (XP), ny sladd, damsög och rengjorde pillade på routern - you name it.

Köpte ett nytt operativsystem (Windows 7), och ingen skillnad. Han provade allt, kom fram till att det måste vara hårdvarufel så vi köpte hem nya saker.
Installerade om allt igen med Windows 7 - samma sak. Inget internet. Alla andra datorer i huset har internet, men inte hans. Ingenting fungerar.
Vi vet inte vad vi ska göra alla - har nya delar till dators så det kan inte vara hårdvaran, har nytt (och gammalt) operativsystem, så det kan inte vara mjukvaran. Ny internetsladd - allt.

Vad ska vi göra? Har sökt som en galning på Google, men det verkar inte vara nån som vet?
Jättetacksam för svar!
/Elin

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-mar-03, 21:04

Är det stationär dator? Det kan vara så att nätverkskortet sitter fel, öppna datorn, hämta ut kortet och sätt in den igen. Är det bärbar dator så ska du ha en knapp på datorns utsida någonstans så att du kan stänga av och starta nätverkskortet, men endast det trådlösa.

Skriv vilken datormodell ni har, vilken router så fixar vi det här.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Elin
Inlägg: 2
Blev medlem: 2010-mar-03, 20:37

Inlägg av Elin » 2010-mar-05, 20:26

Det är en stationär dator. Nätverkskortet sitter som det ska. Vi har provat att göra så redan.

Vi är inte säker på vad de är för en datormodell, eftersom vi har specialbeställda delar till den.

Routern är en Zyxel.
//Elin

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-mar-05, 22:02

Så ni har installerat om Windows och alla drivrutiner med den. Antar att ni har laddat ner och installerat senaste drivrutiner för Windows 7 eller har du namn på moderkortet så kan jag hitta drivrutiner åt er.
Det är inte mycket som kan gå fel där och är antingen drivrutiner som ni missar, hårdvara kopplat på fel sätt eller problem med själva nätverkskortet eller moderkortet. När du kopplar in internetkabeln ser du lampan på nätverkskortet blinka? Om Den lyser konstant orange, gul så är det problem med drivrutiner eller i kortet men om den inte lyser als så har den inte kontakt och kan vara fel i moderkortet.

Navigera till "Computer Managment", högerklicka på "Computer" och välj "Manage", som det visas på bilden och se om du kan hitta din nätverkskort i listan där.

Bild
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Användarvisningsbild
Fladdan
Inlägg: 354
Blev medlem: 2009-jul-06, 17:00

Inlägg av Fladdan » 2010-mar-07, 22:46

Hej.

Har du prövat byta slot på nätverkskortet?
Annars pröva med det intregerade, upplevde problem med syrrans nätverkskort, gick med det intregerade.

Vilket närverkskort är det?

// Fladdan
Har jag hjälpt dig?
Tryck på "tacka" så får du en cookie eller en kram :)

Glöm inte besöka min blogg :)
Min youtube kanal, subscribe! :) :)

adandersson
Inlägg: 35
Blev medlem: 2009-apr-11, 18:23

Inlägg av adandersson » 2010-mar-08, 08:41

Har haft samma problem med Zyxel. Testad med en anna router och vips fungerade allt som det skulle. Använder nu d-link modem med router. Zyxel:en fungerade utmärkt med XP:n, men ej med Vistan.

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-mar-08, 10:53

Men kör man med extern, USB nätverkskort, är det helt annan sak. Det kan hända att routern inte känner igen den om det är från annat tillverkare eller bara stödjer andra standarder som 802.11g, 802.11n eller vad nu. Läs mer på http://sv.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11
Det här kan man i vissa fall ställa in i routern och är enkelt.
Du behöver titta in på samma inställningar om du använder wireless extern nätverkskort eller inte.

Sen att routern fungerar vid Windows XP och inte i Vista kan bero endast på problem med drivrutiner eller total saknad.

ps. Tjena Fladdan =)
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar