Oidentifierat nätvetk!

Frågor och svar rörande Microsoft Windows 7, efterföljaren till Vista.

Moderator: Imposter10

manne91
Inlägg: 29
Blev medlem: 2009-okt-18, 12:58

Oidentifierat nätvetk!

Inlägg av manne91 » 2010-apr-06, 14:42

Hej, har haft problem med internet i snart tre dagar. i nätverks- och delningscenter (windows 7) står det att mitt nätverk är oidentifierat. stoppar jag in kabeln från modemet i min bärbara så funkar det utmärkt. men stoppar jag tillbaka den in i stationära så kommer oidentifierat nätverk fram. har försökt googla fram olika lösningar på problemet, men jag har kommit fram att ip konfigurationen är konstig på min stationära. det är så att min ip börjar på 169.xxx.xxx. men har inte hittat lösningen på det. har provat gå in på command och skriva ipconfig /release och sedan ipconfig /renew. men få kommer ett fel meddelande upp i command som lyder såhär:

Ett fel uppstod när gränssnittet Anslutning till lokalt nätverk skulle frigöras: En adress har ännu inte associerats med nätverksslutpunkten.

har prövat att inaktivera nätverks kortet och koppla bort modemet i flera minuter. men ingenting verkar fungera(använder inte router, men kan göra det om det är lösningen). snälla hjälp!
tack på förhand!

manne91
Inlägg: 29
Blev medlem: 2009-okt-18, 12:58

Inlägg av manne91 » 2010-apr-07, 22:27

13 visningar men ingen som kan hjälpa? :( har inte haft internet på fyra dagar :eek: men kanske ni kan svara på det här problemet.
när jag felsöker anslutningen så säger felsökaren att den hittar ett problem.
Httade problem: Det gick inte att identifiera det här nätverkets proxyinställningar automatiskt. vad menas med det? hur åtgärdar man detta problem? alla svar uppskattas väldigt mycket! tack

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-apr-07, 22:48

Det där beror på endast dina inställningar men vi ska se här om vi kan starta om hela grejen istället för att gå in där och krångla till ännu mera. Vilken nätverkskort handlar det om, modell?

För att kolla drivrutiner högerklickar du på "Computer" välj "Manage" och sen "Device Manager". Där ser du listan över alla komponenter i din dator. Om du i listan inte ser fliken "Network adapters".
Bild
Din nätverkskort kommer med stor sannolikhet finnas där, det grundar jag på dessa felmeddelande som du har fått. Det som du ska göra nu där är att avinstallera drivern, ja högerklicka och välj "uninstall". Starta om datorn och installerar nytt driver.

OBS: Så klart innan du avinstallerar drivern så antecknar du namnet och går ut på tillverkarens hemsida och fixar senaste drivrutiner för din system.

Det här kommer nog hjälpa.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

manne91
Inlägg: 29
Blev medlem: 2009-okt-18, 12:58

Inlägg av manne91 » 2010-apr-08, 12:47

tack för ditt svar.
ska prova att göra det. säger sen hur det gick :D

manne91
Inlägg: 29
Blev medlem: 2009-okt-18, 12:58

Inlägg av manne91 » 2010-apr-08, 12:51

har inget "nätverkskort". Det sitter på moderkortet. nu kollar jag på enhetshanteraren/nätverkskort. har två st "nätverkskort" som heter Realtek RTL8168C(P)/8111C(P) Family PCI-E Gigabit Ethernet NIC [1] och [2]

manne91
Inlägg: 29
Blev medlem: 2009-okt-18, 12:58

Inlägg av manne91 » 2010-apr-08, 13:10

hmm, jag avinstallerade båda nätverkskorten och tog bort drivrutinerna också. Startade om datorn. allt fanns ändå kvar när jag kollade i enhetshanteraren. men jag kollade ändå om jag kunde uppdatera drivrutinerna, jag laddade ner drivrutinerna här http://www.realtek.com.tw/Downloads/dow ... Down=false
men när jag skulle installera detta så stod det att jag rean har dom senaste uppdateringarna :confused:

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-apr-08, 13:44

Hur kan du ha två nätverkskort, eller rättare sagt varför? Koppla bord den ena. Navigera igen till enhetshanteraren/nätverkskort och inaktivera en av dem. Testa hur nätverket fungerar efter det, och sen kan du prova med det andra kortet.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

manne91
Inlägg: 29
Blev medlem: 2009-okt-18, 12:58

Inlägg av manne91 » 2010-apr-08, 14:04

Därför att jag har två st internet portar i moderkortet. men jag har inaktiverat den ena men ingen framgång :(

manne91
Inlägg: 29
Blev medlem: 2009-okt-18, 12:58

Inlägg av manne91 » 2010-apr-08, 17:07

stoppade in ett riktigt nätverkskort i datorn men samma problem..det är någon inställning som måste ha ändrats..min bärbara och min systers dator funkar utmärkt(trådlös)

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-apr-09, 15:32

Ja det kan bero på någon inställning men när du tar bort drivrutiner så borde även alla inställningar försvinna och sen när du installerar det på nytt så står det klassiska inställningar, fabriksinställningar eller vad man ska kalla dessa.

Mycket svårt att säga hur du ska ställa in det då jag inte har koll på hur ditt nätverk ser ut, mjuk eller hårdvarumässigt. Högerklicka på datorn, välj ”properties” och kolla om den dator är i samma grupp som resten i nätverket, WORKGROUP eller HOMEGROUP eller vad nu.
Sen kan du även besöka den här sidan http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Troubleshoot-network-connection-problems
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

manne91
Inlägg: 29
Blev medlem: 2009-okt-18, 12:58

Inlägg av manne91 » 2010-apr-09, 17:49

[quote=""PC Doktor i Stockholm""]Ja det kan bero på någon inställning men när du tar bort drivrutiner så borde även alla inställningar försvinna och sen när du installerar det på nytt så står det klassiska inställningar, fabriksinställningar eller vad man ska kalla dessa.

Mycket svårt att säga hur du ska ställa in det då jag inte har koll på hur ditt nätverk ser ut, mjuk eller hårdvarumässigt.[/quote]
Men jag kan skicka all info som du behöver för att dra en slutsats..
Jag kan ansluta till nätverket. men jag kan inte ansluta till internet. "Internetåtkomst saknas" står det.
just nu sitter jag vid min bärbara med samma nätverk. jag kan skicka "IPconfig/all" infon. tack så mycket för dina svar!

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-apr-09, 20:12

Du har någorlunda koll på det här med nätverk känns det som. Låt oss prova det här. Navigera till "Network Connections", högerklicka på den och välj "properties". Om det finns fler än ett så kör disable på dessa, delete eller nåt. Sedan väljer du "Internet protocol v4", "properties" och se hur inställningar ser ut där. Om det inte står på automatiskt klicka om det och starta om datorn, båda flickar. Om det redan ligger på auto så tar du fram samma ruta på en annan dator i nätverket och kolla vad som står där, jämför.

På en dator som fungerar i nätverket gör ipconfig grej, anteckna ip och allt där och fyll informationen på den datorn som inte kommer ut på nätet, fyll i ip-adressen, gateway och resten.

Har du prövat göra reset på routern? Om inte så gör det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

manne91
Inlägg: 29
Blev medlem: 2009-okt-18, 12:58

Inlägg av manne91 » 2010-apr-09, 21:59

åh härligt. lite progress. Jag tänkte lite och kom fram till att om min bärbara har anslutning till nätverket så kunde jag kolla ipconfig på command prompt (i min bärbara).jag gjorde det och kollade ipv4 adress och dns adresser, sedan kopiera jag dessa uppgifter från bärbara och skrev in dom i stationära datorn, "network connection status/properties/ipv4 protocol". till slut så hittade datorn mitt trådlösa nätverk. MEN fortfarande får jag ingen internet anslutning. Det står "internetåtkomst saknas". Men det står inte "oidentifierat nätverk" utan mitt trådlösa nätverk kommer upp nu!

Borde jag reseta routern? bärbara har ju internetåtkomst?
Senast redigerad av 1 manne91, redigerad totalt 2010 gånger.

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-apr-10, 13:24

Okej bra, nu är du i nätverket. Pröva nu att starta om routern, koppla bort strömkabeln och låt den sitta ute ca 2min innan du kopplar in den. Låt allt stå ca 1min tills routern hittar runt och delar nytt information till alla datorer. Nu borde du kunna återställa ip-adressen till automatiskt starta om datorn och allt borde fungera.

Anledningen nog till att internet inte fungerar just nu är att du har antingen satt lite fel inställningar men tillräckligt rätt för att datorn kommer åt nätverket.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

manne91
Inlägg: 29
Blev medlem: 2009-okt-18, 12:58

Inlägg av manne91 » 2010-apr-10, 15:27

jaha så datorn blockerar inkommande internetanslutning? men finns det några inställningar som du känner till som har något med det här att göra?

ska prova reseta routern. berättar hur det gick sen

manne91
Inlägg: 29
Blev medlem: 2009-okt-18, 12:58

Inlägg av manne91 » 2010-apr-10, 15:41

hmm det där löste inte problemet. fortfarende "interentåtkomst saknas". när jag felsöker problemet så kommer detta upp, "Det gick inte att identifiera nätverkets proxyinställningar automatisk".
Men tror du att det kan vara mitt AVG antivirus som blockerar internetåtkomsten?

När jag hade "oidentifierat nätverk" och inte kunde ansluta till nätverket så avinstallerade jag avg med hoppet om att det skulle lösa problemet, men så var det inte. Så jag systemåterställde datorn till den punkt innan jag avinstallerade AVG. Men nu när jag kan ansluta till nätverket så vill jag försöka att avinstallera avg igen för att det är kanske den som blockerar internet. Fast det går inte. jag trycker på uninstall AVG men det kommer bara upp error. verkar som att inte alla AVG filer blev återställda? hur kan jag rensa alla avg filer? har provat regedit. har försökt avsluta alla "AVG träd" i task manager. men programmet bara ploppar upp igen och igen.
Senast redigerad av 1 manne91, redigerad totalt 2010 gånger.

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-apr-10, 21:22

Nej men så är det, rätt inställningar så att du kommer åt nätverket men proxyinställningar stämmer inte nu. Proxyinställningar är inte någonting man vanligen behöver ställa in, inte om du inte sitter på ett företagsnätverk med hög säkerhet.

Pröva det här. Öppna IE, i menyn välj "Tools", "internet options", "connections", "LAN settings", och ställ in där vad än du har på den andra datorn.
Bild

Kolla inställningar på en där AVG antivirusgrejen så att du inte behöver avinstallera den.
Ta också en titt på det här http://support.microsoft.com/kb/817571
Senast redigerad av 1 PC Doktor i Stockholm, redigerad totalt 2010 gånger.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

manne91
Inlägg: 29
Blev medlem: 2009-okt-18, 12:58

Inlägg av manne91 » 2010-apr-11, 12:15

det enda som var annorlunda i lan-settings var att den stationära datorn hade ikryssad "automatisk identifiering av inställningar" jag tog bort krysset och felsöker problemet nu. Nu kommer det upp att DNS servern inte svarar..hmm

När det gäller AVG så kan jag inte ens komma in på den, jag kan installera om den fast jag måste ha internet anslutning.

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-apr-11, 15:34

Det är inte mycket kvar du kan göra, förutom att starta datorn från skiva och reparera Windows eller installera om Windows, känns det som. Det kan mycket väl vara inställningar i routern, men ännu mer sannolikt är det brandvägg som kommer med den där antiviruset.

Pröva det här.
Klicka start och i körfältet "Run" skriver du "msconfig", där under fliken "Startup" ser du lista över program som startas upp automatiskt med Windows, bocka av alla program och sen trycker du på "OK" och startar om datorn.
Bild
Försök att starta internet.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

manne91
Inlägg: 29
Blev medlem: 2009-okt-18, 12:58

Inlägg av manne91 » 2010-apr-11, 19:10

ser ut som att AVG inte hade något med detta att göra. Det sista jag vill är att installera om Windows 7.
Men vad menas med att DNS servern inte svarar? vad kan det bero på? råd?

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-apr-12, 12:40

Ja, det betyder att det är fel adress till servern eller så har du inte åtkomst. Det är nog det senare nämnda men jag fattar inte hur du har ställt in någonting sånt överhuvudtaget då det kräver en helt del mer arbete. Du har nog ställt in manuellt så att en specifik rad ip-adresser accepteras i nätverket, fast det kan bero på den installationsguiden som du har använt när du satte upp nätverket. Mycket enkelt sagt beror det på dina säkerhetsinställningar i routern, om du loggar in i routern och sätter den fri, alltså utan lösenord och ingen säkerhet als kommer du säkert kunna koppla upp dig och använda internet och allt.

Har du gjort RESET på routern? Det har du nog. Det kanske är så att routern är förinställt med sånna inställningar. Har du kanske en knapp på routern förutom knappen för ström? Brukar vara CONNECT knapp som du kan trycka när du ska koppla upp en ny dator i nätverket så att den sänker skyddet tillfälligt.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

manne91
Inlägg: 29
Blev medlem: 2009-okt-18, 12:58

Inlägg av manne91 » 2010-apr-12, 17:48

men jag behövde inte ändra något för min bärbara.
Jag prövade det trådlösa nätverkskortet på den andra stationära datorn och det funkade utmärkt. Jag tog ut nätverkskortet och stoppa in den i min dator. men det funkar ändå inte. Det funkar inte med kabel heller, direkt från modemet.

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-apr-12, 21:28

Oj vad långt det här blev och tröttande, ska se nu allt från början och så fixar vi det här eller så stänger vi det =)
Nej, vi har försökt nog allt. Att nätverkskortet fungera på en annat dator säger väl att felet beror på inställningar eller ligger i själva Windows. På plats skulle det kanske vara annorlunda men så här genom forumet har jag en tips kvar och det är att du installerar om Windows. Säkerhetskopiera viktig data och blås burken ren.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

manne91
Inlägg: 29
Blev medlem: 2009-okt-18, 12:58

Inlägg av manne91 » 2010-apr-13, 22:49

hmm jo får väll prova det då. Det måste ju vara något fel i mjukvaran. men tack för all hjälp

manne91
Inlägg: 29
Blev medlem: 2009-okt-18, 12:58

Inlägg av manne91 » 2010-apr-24, 13:03

jaaaa! det löste sig när jag installerade om windows 7 :D fan vad härligt. tack för all din hjälp pc doktor

Skriv svar