Udda wifi problem.

Allt om Windows XP. Lös problem och ge tips.

Moderator: Imposter10

Hishi
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-maj-02, 09:51

Udda wifi problem.

Inlägg av Hishi » 2010-maj-02, 10:28

Tjo. Har ett litet udda problem med min laptop, ibland kan jag se andra datorer i arbetsgruppen (men inte laptopen) och ibland kan jag bara se laptopen. Når nätet från alla datorer. Men kan inte alltid pinga laptopen. Ibland går det, ibland inte. >_<

Samtliga datorer är under samma arbetsgrupp.
Har antingen Win7 eller XP på datorerna.
Kan alltid nå internet.

Kan ibland nå andra shares och ibland inte...
Har testat med och utan Brandvägg.

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-maj-02, 13:34

Konstigt nog är det där inte allt ett konstigt problem. Du har inte ställt in nätverket på rätt sätt, tyvärr är det inte alltid lätt. Pröva med att skriva in manuellt DNS till alla datorer, och IP-range, då blir det nog bättre. Har du något antivirus? Det kan även vara inställningar i ditt antivirussystem som ger dig en del problem i nätverket.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Hishi
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-maj-02, 09:51

Inlägg av Hishi » 2010-maj-02, 20:20

Då blir det nog lite konstigare eftersom jag använder statisk IP till alla det berörda datorerna just nu. Alla ligger under samma subnät. Skillnaden är att 2 av datorerna är trådlösa medans resten är trådbundna.

Network discovery är aktiverat på de datorer med Win7.
DNSen är statiskt satt till min router, en WNR2000 med
Firmware v1.2.3.7

Samtliga antivitus/brandväggar har varit avstängda medans jag försökt klura ut vad det är för fel.
Senast redigerad av 1 Hishi, redigerad totalt 2010 gånger.

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-maj-02, 23:36

Okej, det är lite konstigt. Har du prövat med dynamisk IP?
Så datorer med trådbunden nät hittas i nätverket men datorer i trådlösa nätet hittas inte alltid? Har alla datorer i nätverket stöd för N-standarden, kolla routerns inställningar och klicka runt lite där.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Hishi
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-maj-02, 09:51

Inlägg av Hishi » 2010-maj-03, 12:14

Har testat med Dynamisk ip med men eftersom jag kör VNC på samtliga datorer så föredrar jag Statisk.

Det är bara en av det 2 trådlösa som stödjer N- standarden och routen är därför configurerad för både b/g/n stöd.

Skriv svar