Får inte igång mitt andra xp

Allt om Windows XP. Lös problem och ge tips.

Moderator: Imposter10

tottefo
Inlägg: 2
Blev medlem: 2010-maj-05, 14:13

Får inte igång mitt andra xp

Inlägg av tottefo » 2010-maj-05, 14:37

Har tre hd, två Sata & en IDE, ett xp på en satadisk och ett xp på IDEN. Har haft dualboot som funkat bra. IDE:n kraschade och jag kunde inte boota på satadiskens xp-installation. Bytte IDE-disk installerade om xp, fick ej nån bootmeny, kan ej boota på xp:t på satadisken (mitt huvud-operativ). har skrivit ny boot.ini men kan ej komma in på satadiskens xp. Är osäker på vad som skall stå i boot.ini
disk 2 är IDE:hd, disk 1 är satadisken med det opera som jag inte kommer in på. Har fått medelande att hal.dll är skadat när jag i bootmenyn väljer satadiskens xp. Så här ser boot.ini ut i det xp jag kommer in på.

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect /usepmtimer
multi(0)disk(2)rdisk(1)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect /usepmtimer

Och så här ser boot.ini ut som jag lagt i roten där jag har sata :x p:t

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(2)rdisk(1)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(2)rdisk(1)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect /usepmtimer

Hur skall jag få igång sata :x p:t ?????
Hur vet jag vilken partition det är????

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-maj-05, 14:46

Du behöver gå in i BIOS och ändra BOOT inställningar där, spara och starta om datorn. Du ser där enkelt IDE och SATA diskar som ligger separat är då blir det enkelt att välja en och så är det nog partition C där Windows ligger.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

tottefo
Inlägg: 2
Blev medlem: 2010-maj-05, 14:13

Inlägg av tottefo » 2010-maj-05, 15:31

[quote=""PC Doktor i Stockholm""]Du behöver gå in i BIOS och ändra BOOT inställningar där, spara och starta om datorn. Du ser där enkelt IDE och SATA diskar som ligger separat är då blir det enkelt att välja en och så är det nog partition C där Windows ligger. [/quote]
Jag har satadisken som första boot. Mitt xp på sata:n ligger på G:/. Den disken är uppdelad i C:/ & G:/ och är disk nr:1. Den andra satadisken är E:/ och är disk nr:0.
IDE:n är uppdelad i D:/ (med winxp) och H:/ och är disk nr:2

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-maj-06, 12:11

Du förstår att det inte är bara att komma fram till målet men det är minst lika viktigt hur man kommer fram dit. I det här fallet har du installerat Windows och det fungerade ett tag men nu ser du hur svårt det är att åtgärda problem då du inte gjorde rätt från början.

Det är så rörigt att jag bara skulle formatera alla diskar och installera ren Windows på C partitionen och inget annat. Känner du till att det finns Virtuella datorer som du kan köra och du behöver inte installera samma system på fler partitioner, pröva http://www.virtualbox.org
Hälsningar
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar