Problem med PC - kommer inte ut på nätet bl.a.

Allt om Windows XP. Lös problem och ge tips.

Moderator: Imposter10

berane
Inlägg: 17
Blev medlem: 2010-apr-04, 08:26

Problem med PC - kommer inte ut på nätet bl.a.

Inlägg av berane » 2010-maj-13, 15:50

Hej!

Sedan i morse har jag problem med min stationära PC (Windows XP Pro, SP3). Igår bytte jag Internetoperatör och det fungerade utan problem. Men när jag startade upp den i morse kom datorn inte ut på nätet. "Reparera" gick inte - IP-adressen kunde inte förnyas. Jag startade om datorn - problemet kvarstod. Via "Kontrollpanelen/System/Maskinvara/Enhetshanteraren" kunde jag inte notera något avvikande. Ringde min ISP som sa att de inte kunde notera något fel och uppmanade mig att starta om datorn och försöka igen. Jag testade då min bärbara - och se där var det inga problem!

Gjorde ett par genomsökningar utan anmärkningar (ESET Smart Security, a-squared Anti-Malware samt Malwarebytes' Anti-Malware). Systemåterställning kanske. Men fick genast ett felmeddelande: "Systemåterställning kan inte skydda datorn. Starta om datorn och kör sedan systemåterställning igen." Samma felmeddelande erhölls när jag startat om datorn.

En annan notering: skulle köra ett ppt.program - "PowerPoint kunde inte startas". Samma sak hände med excel och Word. Vad har hänt med datorn? Men vissa andra uppgifter fungerar ua, bl.a. har jag skannat ett antal bilder mm.

Tacksam för tips.

Brandvägg och antivirus: ESET Smart Security.

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-maj-13, 20:24

Så du körde redan malwarebytes och det gav ingen resultat. har du möjligen uppdaterat Windows nyligen?

Angående internet kan du pröva det här. Starta Internet Explorer, tryck "ALT" tangenten för att ta fram menyn och välj "Tools", "Internet Options", "Connections", "LAN settings" och markera "automatically detect settings". Stäng och starta om möjligen.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

berane
Inlägg: 17
Blev medlem: 2010-apr-04, 08:26

Inlägg av berane » 2010-maj-14, 14:25

PC Doktor i Stockholm - tack för ditt tips!


Ingen skillnad när jag gjorde föreslagen ändring i IE8.

Jag provade sedan att göra en Systemåterställning med nätverk i Felsäkert läge men det funkade inte. Provade i stället att göra en "vanlig" Systemåterställning i Felsäkert läge vilket fungerade. Men när det var klart så fick jag meddelandet att ingen återställning kunde göras eftersom "Inga ändringar har gjorts". Gjorde då en ny Systemåterställning - denna gång behövdes ej felsäkert läge. Jag valde måndag den 10 maj där det fanns en Systemåterställningspunkt. Samma besked: "Inga ändringar har gjorts". Märkligt!

Tidigare nämnda iakttagelser kvarstår: mycket seg, problem med att starta PowerPoint, Excel mm. Men andra program funkar ua. Har kollat C-disken mha den interna felsökningen ua. Vad kan det vara för fel?

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-maj-14, 15:23

Snällt, men du behöver inte tacka mig om mina tips inte hjälper =D
Du var tyvärr lite väl snabb där att reagera, du skulle inte ha gjort systemåterställning eller något sådant då det kan göra mer skada.

Pröva det här. Klicka start och i körfältet ”Run” skriver du ”msconfig”, där under fliken ”Startup” ser du lista över program som startas upp automatiskt med Windows, bocka av program som du inte känner igen eller samtliga och sen trycker du på ”OK” och startar om datorn.

Bild
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

berane
Inlägg: 17
Blev medlem: 2010-apr-04, 08:26

Inlägg av berane » 2010-maj-14, 21:30

Hej igen!

Redan testat med "msconfig" - inga konstigheter i "Autostart".

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-maj-14, 22:38

Problemet här är inte endast internetanslutning utan även MS Office och det visar på många fler möjliga problem. Du har redan testat en hel del lösningar utan framgång och därför rekommenderar jag att du gör nu en ominstallation av Windows så att du inte lägger ner mer tid på det här. Gör säkerhetskopia och blås rent burken.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

berane
Inlägg: 17
Blev medlem: 2010-apr-04, 08:26

Inlägg av berane » 2010-maj-16, 14:23

Hej!

Tack för rekommendationen. Ja, det verkar nog som det är ett allvarligt fel. Eftersom jag har fullt upp den närmaste tiden avvaktar jag så länge - jag får försöka klara mig med min bärbara.

Skriv svar