får blåskärm lite då och då, dupar fysiskt minne disk 1, disk 2 osv

Allt om Windows XP. Lös problem och ge tips.

Moderator: Imposter10

mooden94
Inlägg: 5
Blev medlem: 2010-maj-22, 23:16

får blåskärm lite då och då, dupar fysiskt minne disk 1, disk 2 osv

Inlägg av mooden94 » 2010-maj-22, 23:28

som rubriken lyder så får jag blåskärm lite då och då, min komps fick samma sak men han tog bort allt på hårdisken och instalerade om allt sen men det vill inte jag göra då jag har enn massa bilder,spel,filer,program mm som jag inte vil ta bort...

vet nån här en annan lösning?

och jag har testat systemåterställning vilket inte heller funkar...

sen en intresant sak är när jag försöker felsöka så blir det typ error som säger att felsökningen inte kunde slutföras så då vet jag inte heller vilka program utöver felsökningsprogrammet som inte funkar, för det står nånting sånt på bluescreenen att det kan vara en lr flera program som inte funkar som man ska inaktivera(vilket jag inte heller har lyckatsmed). som ni säkert märkt så är jag ingen data proffs så förklara "snällt"....

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-maj-23, 15:19

I vilka sammanhang får du blåskärm, spelar du spel då eller vad gör du?

Börja med det här. Klicka start och i körfältet "Run" skriver du "msconfig", där under fliken "Startup" ser du lista över program som startas upp automatiskt med Windows, bocka av program som du inte känner igen eller samtliga och sen trycker du på "OK" och startar om datorn.

Bild

Har du sökt igenom datorn för möjliga virus?
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

mooden94
Inlägg: 5
Blev medlem: 2010-maj-22, 23:16

Inlägg av mooden94 » 2010-maj-24, 15:07

jag får dom kk två-5gg på en tre veckorsperiod och det är väldigt störande om man tex spelar lr kollar på film lr gör nånting viktigt som en gång skrev jag en 14sidors uppsats till so'n som bara försvann :/

jag får dom helt random kan ske när som hälst typ, och jag virusöker datorn varje dag så...

får väll se om jg får nån mer blåskärm nu efter det där med aouto star grejen, märkte för den delen en till konstig sak, när jag starta dator så kommer det där smartdoctor upp(vet inte vad det är men kryssa av det nu på aoutostart) som söker sen kommer det upp "error no hardisk detected" vad fan ska det betyda, har ju alltid haft hårdisken i och har inte skruva nänting i datorn samt varför har det inte då visas förr? :confused:

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-maj-24, 21:01

Men det är omöjligt att du skrev en 14sidors uppsats utan att spara och om du har sparat den så finns det där och dessutom sparas den automatiskt var 5te minut =)

Smartdoctor tillhör Asus och är program för din grafikkort, du kan stänga av eller avinstallera den om du vill. Vilken grafikkort har du i datorn? Gör det som jag rekommenderade tidigare med autostart grejen och se om det hjälper och sen kan du ta en titt på dina drivrutiner och speciellt grafikkortets.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

mooden94
Inlägg: 5
Blev medlem: 2010-maj-22, 23:16

Inlägg av mooden94 » 2010-maj-26, 21:44

Jag har gjort det nu :) och du har rätt, hadde kvar det första stycket som jag sparade,resten var borta :P

som jag sa så har jag ingen koll alls om dataprylar så jag vet inte alls vilka komponenter jag har, sommarjobbade och gick sen in på databutiken och sa att jag vill ha den "bästa" speldatan... XD

mooden94
Inlägg: 5
Blev medlem: 2010-maj-22, 23:16

Inlägg av mooden94 » 2010-maj-27, 15:43

tyärr så funka et inte :/, fick just blåskärm och fick starta om :(

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-maj-27, 16:41

Har du Windows skiva så kan du göra reparation av Windows och det skulle kunna hjälpa. Vid reparationen påverkas inte dina personliga filer och mappar.

Vilken dator och datormodell handlar det om och vilken grafikkort har du? Anteckna också vad som står där när du får blåskärm och posta här.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

mooden94
Inlägg: 5
Blev medlem: 2010-maj-22, 23:16

Inlägg av mooden94 » 2010-jun-08, 15:54

testa ominstalera/repatrera med windowsskivan men det funka inte, den ladda klart allting sen när den skulle startasupp så stod det bara vänta.... sen efter ett och et halft dygn slog jag av den genom att rycka kontakten för inget annat funka...

och som sagt så suger jag på sånt här så jag vet inte nånting viken procesor lr grafikkort jag har lr nånting och jag vet inte hur jag kollar det för den delen heller... :/

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-jun-08, 20:19

Lyckades du slutföra Windows installationen och fastnar det nu vid start eller har du inte ens installerat systemet?

Öppna datorn och ta ut RAM-minne, starta datorn och se vad som händer. Du borde höra långa pipljud nu. Stäng datorn och lägg endast en RAm-minne på plats och starta datorn, endast 1 kort alltså.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar