Inget ljud!

Allt om Windows XP. Lös problem och ge tips.

Moderator: Imposter10

trampendal
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-jun-28, 00:35

Inget ljud!

Inlägg av trampendal » 2010-jun-28, 00:46

Helt plötsligt har jag inget ljud i datorn.
Även ljudsymbolen har försvunnit (den längst ner till höger).
Jag har kollat "ljud och ljudenheter" och det finns ingen ljudenhet
enligt den.
Vart tog den vägen då?
Är det ljudkortet som är slut, eller vad?
Hoppas att någon kan hjälpa mig.
Tack på förhand.

Användarvisningsbild
Edzel
Inlägg: 355
Blev medlem: 2010-jun-13, 17:53
Kontakt:

Inlägg av Edzel » 2010-jun-28, 14:50

hej oftast räcker det med ominstallation av ljudkort
vad har du för ljudkort
Med vänliga Hälsningar
- Edzel -

Processor
Intel i5-9600KF
Grafikkort
ASUS RTX DUAL 2060 6GB
Minne
HyperX Fury 16GB (2x8GB) / 2666MHz
Hårddisk
Samsung 860 QVO SSD 1TB
Moderkort
ASUS ROG STRIX Z390-F

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-jun-28, 15:07

Hm, kan även bero på något nyligen installerad Windows uppdatering som orsakar problem i systemet.
Pröva det här. För att kolla drivrutiner högerklickar du på "Computer" välj "Manage" och sen "Device Manager". Där ser du listan över alla komponenter i din dator. Om du i listan inte ser fliken "Sound" så vet du nu att det saknas drivrutiner. På bilden ser du hur du navigerar till "Computer Managment" och exempel på hur det ser ut när användaren har installerat drivrutiner för ljudenheter och också hur det kan se ut om användaren inte har installerade drivrutiner på datorn.
Bild

Ta reda på din datormodell om det är bärbar dator och gå ut på tillverkarens hemsida och ladda ner senaste drivrutiner för din system.
Om stationär dator så ska du ta reda på vilken moderkort du har och ladda ner drivrutiner från deras webbsida, dvs. om du inte har separat ljudkort.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

trampendal
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-jun-28, 00:35

Inlägg av trampendal » 2010-jun-28, 22:27

[quote=""Edzel""]hej oftast räcker det med ominstallation av ljudkort
vad har du för ljudkort[/quote]

Det vet jag inte, datorn är rätt gammal, köpte den begagnad.

trampendal
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-jun-28, 00:35

Inlägg av trampendal » 2010-jun-28, 22:31

[quote=""PC Doktor i Stockholm""]Hm, kan även bero på något nyligen installerad Windows uppdatering som orsakar problem i systemet.
Pröva det här. För att kolla drivrutiner högerklickar du på "Computer" välj "Manage" och sen "Device Manager". Där ser du listan över alla komponenter i din dator. Om du i listan inte ser fliken "Sound" så vet du nu att det saknas drivrutiner. På bilden ser du hur du navigerar till "Computer Managment" och exempel på hur det ser ut när användaren har installerat drivrutiner för ljudenheter och också hur det kan se ut om användaren inte har installerade drivrutiner på datorn.
Bild

Ta reda på din datormodell om det är bärbar dator och gå ut på tillverkarens hemsida och ladda ner senaste drivrutiner för din system.
Om stationär dator så ska du ta reda på vilken moderkort du har och ladda ner drivrutiner från deras webbsida, dvs. om du inte har separat ljudkort.[/quote]

Okej, tack.
Jag testar, men jag måste försöka översätta, jag har XP på svenska.

Skriv svar