WLAN problem

Windows Vista forum, diskutera och lös problem.

Moderator: Imposter10

charleneh
Inlägg: 4
Blev medlem: 2008-jun-30, 09:24

WLAN problem

Inlägg av charleneh » 2008-jun-30, 09:26

Jag undrar vad som kan vara fel och vad som ska göras. Har förstått att det har med windows att göra. Jag blir utslängd från internet konstant. Windows säger antingen att det inte finns något trådlöstnätverk på min dator eller att knappen som man trycker på inte har aktiverats, trots att jag har gjort det. Verkar som om windows inte kan se att datorn har wlan, varför?
Har fungerat bra innan i 3 månader, men nu ha det börja krångla.

Per
Inlägg: 497
Blev medlem: 2008-mar-27, 13:09

Inlägg av Per » 2008-jun-30, 10:19

Du menar att nätverkskortet inte har aktiverats? Om du kollar i enhetshanteraren i kontrollpanelen, är nätverkskortet aktivt där när Internet inte fungerar?

charleneh
Inlägg: 4
Blev medlem: 2008-jun-30, 09:24

Inlägg av charleneh » 2008-jul-23, 12:05

JA exakt windows säger att det inte är aktiverat men när jag går in på enhetshanteraren står det att denna enhet fungerar korrekt. Alltså bör det inte vara några problem. Jag vill mest reda ut ifall datorn i sig är sönder alltså hårdvaru fel eller om det är windows alternativt min router D-link som krånglar till det ? Vi har andra bärbara datorer som har windows XP och externa nätverskort genom USB som inte har några problem att koppla upp på internet.

Per
Inlägg: 497
Blev medlem: 2008-mar-27, 13:09

Inlägg av Per » 2008-jul-28, 10:17

Funkar trådburet? Du kan testa att ta bort den trådlösa profilen för att lägga till den igen.

charleneh
Inlägg: 4
Blev medlem: 2008-jun-30, 09:24

Inlägg av charleneh » 2008-jul-30, 10:46

Vad menar du med det?

förresten visade det sig att den andra bärbara datorn här hemma också fått problem med att koppla upp till internet nu. Väldigt konsitgt, men undrar om det inte är routern? ibland fungerar det flera timmar utan prblem och ibland hoppar den ur var 5:te minut :S blir så trött.
Signal styrkan är dock bra så det är inget fel på det. atorn får bara problem o hitta de och säger att det saknas nätverkskort på datorn . vlket är absurt då jag har det .

charleneh
Inlägg: 4
Blev medlem: 2008-jun-30, 09:24

Inlägg av charleneh » 2008-jul-30, 10:49

Angående kontrollpanelen och enhetshanteraren, så hade jag avaktiverat mitt nätverkskort för o se vad datorn säger då, och undrar var man kan se om det är aktiverat eller inte, för i enhetshanteraren så säger den att enheten fungerar korrekt även när jag inte har aktiverat kortet?

Per
Inlägg: 497
Blev medlem: 2008-mar-27, 13:09

Inlägg av Per » 2008-jul-30, 17:22

Trådburet = vanlig nätverkskabel.

Om du har problem med två olika datorer så lär det vara routern. Testa först trådburet ett tag för att se.

Skriv svar