problem att starta datorn

Allt om Windows XP. Lös problem och ge tips.

Moderator: Imposter10

jooje
Inlägg: 2
Blev medlem: 2010-sep-13, 22:42

problem att starta datorn

Inlägg av jooje » 2010-sep-13, 22:46

hej har ett problem.. när jag stoppar in ström kontakten i väggen så måste jag vänta i ca 5 min innan jag kan starta datorn på knappen.. dessutom i bland då jag stänger datorn via menyn så börjar mus scrollen lysa. har en Racer death adder mus.. vad kan det vara för trubbel? :eek:

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-sep-14, 21:07

Antar att det är laptop som du skriver om? Ta ut batteriet, starta alltså datorn utan batteriet och se om problemet kvarstår. Sen kan du pröva det här. Koppla bort nätsladden och batteriet och tryck och håll nere startknappen i ca 30sekunder, starta om som vanligt.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

jooje
Inlägg: 2
Blev medlem: 2010-sep-13, 22:42

Inlägg av jooje » 2010-sep-14, 22:59

nej det är en stationär

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-sep-17, 15:36

Stationär dator alltså. Varför kopplar du ur kontakten ur väggen, i vilka sammanhang? Det där kan bero på dåligt nätagg eller moderkort som är nära sina sista dagar. Pröva det här, koppla bort ström och öppna datorlådan, ta ur CMOS batteriet, vänta ca 30sekunder innan du lägger batteriet på plats igen. Starta om datorn. Hittar du inte CMOS batteriet så brukar den ligga nära grafikkortet, googla det annars. Det kan också vara så att batteriet är slut och behöver bytas ut, testa att byta ut den först innan du gör några andra mycket dyrare ändringar.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar