Boot fail (ndis.sys)

Windows Vista forum, diskutera och lös problem.

Moderator: Imposter10

Svampen
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-okt-08, 15:51

Boot fail (ndis.sys)

Inlägg av Svampen » 2010-okt-08, 16:27

Efter att jag försökt rensa ut ett virus gjorde jag en omstart men som det verkar så har ndis.sys-filen pajat (eller raderats). Är det någon som har en lösning på hur jag kan fixa problemet?

Bild

Som ni kanske märker har jag inte full koll på sådana här saker så förklara gärna i enkla termer. :)

Har sedan tidigare laddat ner en recovery disc som jag tidigare använt för att lösa ett återkommande problem jag hade med att boota upp efter en windows-uppdatering. Men det fungerar inte denna gång.

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-okt-09, 22:37

Har du en Windows skiva? Har du en skiva så kan du starta från den och installera om Windows, eller endast reparera Win borde fungera också. Saknar du Windows skiva men har du Windows licens så kan du ladda ner Windows från nätet och installera den på datorn med ditt original licens, det är då inte olagligt.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Svampen
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-okt-08, 15:51

Inlägg av Svampen » 2010-okt-18, 13:26

[quote=""PC Doktor i Stockholm""]Har du en Windows skiva? Har du en skiva så kan du starta från den och installera om Windows, eller endast reparera Win borde fungera också. Saknar du Windows skiva men har du Windows licens så kan du ladda ner Windows från nätet och installera den på datorn med ditt original licens, det är då inte olagligt. [/quote]


Tack för ditt svar.

Tyvärr kom (som så ofta) inte datorn med någon skiva. Jag har försökt reparera via en nedladdad (och bränd) Recovery Disc men det fungerar inte.
Var kan jag ladda ner windows ifrån? Har för mig att det ska stå ett licensnummer på undersidan av min laptop, använder jag mig av det?

Tack så hemskt mycket för hjälpen.

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-okt-21, 13:51

Pröva det här nu. Starta om datorn och tryck ner F11, tryck knappen flera gånger så fort du ser bilden på skärmen och då borde du få fram recovery programmet, så du kan återställa datorn till fabriksinställningar.

Det är precis den licensen du ska använda vi installation av ny Windows. Om du kontaktar Microsoft på 08-55 99 00 00 så kan du nog be dem skicka en windows skiva till dig. Eftersom du redan har licens så borde skivan vara kostnadsfri och du betalar endast frakten, ring och kolla.
Annars kan vu be någon vän låna skiva till dig.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Svampen
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-okt-08, 15:51

Inlägg av Svampen » 2010-okt-21, 14:07

[quote=""PC Doktor i Stockholm""]Pröva det här nu. Starta om datorn och tryck ner F11, tryck knappen flera gånger så fort du ser bilden på skärmen och då borde du få fram recovery programmet, så du kan återställa datorn till fabriksinställningar.

Det är precis den licensen du ska använda vi installation av ny Windows. Om du kontaktar Microsoft på 08-55 99 00 00 så kan du nog be dem skicka en windows skiva till dig. Eftersom du redan har licens så borde skivan vara kostnadsfri och du betalar endast frakten, ring och kolla.
Annars kan vu be någon vän låna skiva till dig. [/quote]



Okej, men en återställning till fabriksinställning låter som om det kommer att radera rubb och stubb på hårddisken. Vilket känns som sista utvägen.

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-okt-21, 14:17

Du har rätt, fabriksåterställning skulle radera alla personliga filer som bilder, musik, dokument och annat. Om du hämtar ut hårddisken och kopplar om den till en annan dator så kan du göra säkerhetskopia på dina filer och efter det så gör du fabriksåterställning.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar