Skärmproblem på dell inspiron 1721

Allt om bärbara datorer.
Mino
Inlägg: 1
Blev medlem: 2010-sep-25, 03:43

Skärmproblem på dell inspiron 1721

Inlägg av Mino » 2010-sep-25, 03:46

Hej! Jag har en dell inspiron 1721 som bara är ca två år gammal och nu så har det uppstått förändringar på skärmen. Överlag ett skarpare ljus och på vissa färgfält uppstår flimmer. Detta är inte konstant utan plötsligt kan det bli helt normalt igen utan flimmer och normala färger.

Jag har prövat att avaktivera grafikkortet i enhetshanteraren men det hjälper inte. Har också prövat att starta i felsäkert läge men ingen förändring.
Här är några fler specifikationer:

Windows Vista Home premium
AMD Turion 64 X2 mobile technology TL-56
2,00 GB RAM-minne
ATI Radeon X1270

En följfråga är: kan detta flimmer vara skadligt för ögonen?

Mvh
Peter

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-sep-27, 20:30

Kan vara skadad skärm, du kan göra ett enkel test för bekräfta eller utesluta det. Förvrängs bilden när du rör, vrider eller flyttar på skärmen?

Att du har startat i felsäkert läge utan resultat betyder att felet inte beror på mjukvaran. Antingen har du skadad skärm eller värmeskadad grafikkort.

Bildflimmer kan nog vara skadlig för ögonen då det är påfrestande för ögonen, så man blir trött snabbt men inget mer än så nog, möjligen huvudvärk men det är ganska så individuellt.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

thumus
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-nov-01, 21:42

Inlägg av thumus » 2010-nov-01, 21:51

"Liknande" problem fixade jag på mamsens Aspire LA1703 genom att riva lös fronten på bildskärmen och sätta fast kontakten till bakbelysningen!

Var själv ute och fiskade efter skadad grafik eller skärm, men så enkelt var det på den iaf :)

Skriv svar