Dator startar inte efter flyttning

Ämnen som inte passar in i forumen ovan.
Jimmy777
Inlägg: 5
Blev medlem: 2010-nov-07, 10:21

Dator startar inte efter flyttning

Inlägg av Jimmy777 » 2010-nov-07, 10:43

Halloj, Igår flyttade jag till en ny lägenhet och innan avfärd så dammsög jag inuti datorn som jag gjort flera gånger tidigare och sög endast fläktar och lite ovanför moderkort och övrigt känsliga delar.

Datorn transporterades i en bil och allt gick lungt till. Nu när jag ska starta datorn så går fläktar igång och lampan på moderkortet lyser grönt (som vanligt) och hårddisk lampan blinkar hela tiden (slutar aldrig).

Jag får inte skärmen att fungera eller tangentbord och mus, jag har bytt olika USB portar utan resultat. Jag har kopplat ur alla hårddiskar (3 stycken) och DVD spelaren, skärm och allt utan att det blivit skillnad.

Windows verkar inte ladda alls utan hårddisk lampan blinkar hela tiden likadant med eller utan hårddiskar inkopplade.

Det som är lite skumt är att lysdioderna som sitter i fläktarna ibland blinkar ungefär som att strömmen inte riktigt räcker till (men detta är även om allt är urkopplat). Detta blev bättre när jag testade koppla in musen i en annan port då slutade fläkarnas lysdioder blinka.

Jag har kollar alla kablar och kollat om någon kondensator verkar trasig. Jag har även kollat om minnena sitter fast ordentligt.

Så, kan det vara moderkortet eller nätagget?

Moderkortet är en ASUS M3A32 MVP deluxe. Nätagget är en Zalman 500W.

Kanske något som hänt med Bios? hjälp :)

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-nov-07, 11:41

Börja med reset av BIOS, öppna datorn hämta ut den lilla runda batteriet som sitter nära grafikkortet. Låt batteriet sitta ute ett tag och sen lägger du den på plats igen. Kolla nu om datorn startar. Får du några felsignaler av datorn annars, några pipljud?
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Jimmy777
Inlägg: 5
Blev medlem: 2010-nov-07, 10:21

Inlägg av Jimmy777 » 2010-nov-07, 12:44

Jag har nu tagit ut bateriet och ändrat jumpern och sedan tillbaka och tillbaka med bateriet helt enligt instruktionsboken för moderkortet.

Det hjälpte inte (vad jag vet) men när jag flyttade runt musen och tangentbordet på baksidan så helt plötsligt blev det mer fart i fläktarna och inte som innan att dem gick på halvfart. Nu går det även att hålla nere powerknappen och datorn stänger av samt resetknappen fungerar också (detta gick inte förut).

Något pipljud är det inte och om jag minns rätt så är det ett litet pip som brukar höras när datorn går igång. Nu när jag sätter igång datorn så går fläktarna igång på högvarv 2-3 sekunder för att sedan gå ner i normalvarv (detta är normalt och gjorde detta innan med).

Jag blir inte klokare av detta :(

Jimmy777
Inlägg: 5
Blev medlem: 2010-nov-07, 10:21

Inlägg av Jimmy777 » 2010-nov-08, 18:00

Jag har idag kopplat bort all extrautrustning men inte fläktar och proccesorn. kopplade bort batteriet i minst 30 sekunder och sedan tillbaka.

Kopplade tillbaka strömmen och slog på datorn. Det hördes inte ett enda pip ifrån den så jag antar att det betyder att det är moderkortet som lagt av.

Det skumma är att fläktar går ungefär på halvfart som att strömmen inte räcker till. Jag kollade i mina papper och det är inte ett nättagg på 500W jag har utan det är på 600W så där ligger inte problemet.


Ska jag chansa på att det är moderkortet eller kan det vara nättagget som spökar?

Användarvisningsbild
Edzel
Inlägg: 355
Blev medlem: 2010-jun-13, 17:53
Kontakt:

Inlägg av Edzel » 2010-nov-10, 14:49

sök på error codes och på ditt moderkorts namn så borde du får svar på vad den stoppar på
Med vänliga Hälsningar
- Edzel -

Processor
Intel i5-9600KF
Grafikkort
ASUS RTX DUAL 2060 6GB
Minne
HyperX Fury 16GB (2x8GB) / 2666MHz
Hårddisk
Samsung 860 QVO SSD 1TB
Moderkort
ASUS ROG STRIX Z390-F

Jimmy777
Inlägg: 5
Blev medlem: 2010-nov-07, 10:21

Inlägg av Jimmy777 » 2010-nov-10, 20:31

[quote=""Edzel""]sök på error codes och på ditt moderkorts namn så borde du får svar på vad den stoppar på[/quote]

Eftersom jag inte har någon högtalare så kan jag inte höra om datorn piper eller hur många gånger. Jag sökte som du skrev och det tipset är jättebra men man behöver ha högtalare.

Jag försökte koppla in en högtalare idag men när man inte har rätt grejer så fungerar det inte alltid :( .

Jag ska kolla vidare om det står någon om någon som har eller haft liknande problem.

Jimmy777
Inlägg: 5
Blev medlem: 2010-nov-07, 10:21

Inlägg av Jimmy777 » 2010-nov-11, 16:55

Idag har jag mätt lite ström och jag får ut 8-9 volt till kablarna som går till fläktarna och strömkabeln till moderkortet var en 3 volt och en 5 volt.

Dessutom ser man på mätaren att strömmen blir starkare och svagare hela tiden.

Någon mer stans jag kan mäta för att kunna vara säker att det är nättagget som gett upp?

Användarvisningsbild
Edzel
Inlägg: 355
Blev medlem: 2010-jun-13, 17:53
Kontakt:

Inlägg av Edzel » 2010-nov-12, 13:56

hej
köp nytt nätaggregat hos en affär som tillåter återköp
Med vänliga Hälsningar
- Edzel -

Processor
Intel i5-9600KF
Grafikkort
ASUS RTX DUAL 2060 6GB
Minne
HyperX Fury 16GB (2x8GB) / 2666MHz
Hårddisk
Samsung 860 QVO SSD 1TB
Moderkort
ASUS ROG STRIX Z390-F

lillskarre
Inlägg: 1
Blev medlem: 2010-dec-22, 23:43

hur gick det sen?

Inlägg av lillskarre » 2010-dec-22, 23:49

Hej

undrar hur det gick? om det va moderkortet eller nätagget?

har liknande problem med min stationära, inga pip, ingen bild, men bra drag i fläktar och knak i hdd...
har provar ur med batteri och clr cmos men inget nytt händer.

Skriv svar