Hur ominstallera Windows?

Allt om Windows XP. Lös problem och ge tips.

Moderator: Imposter10

Amatören
Inlägg: 2
Blev medlem: 2010-nov-14, 16:19

Hur ominstallera Windows?

Inlägg av Amatören » 2010-nov-14, 16:32

Hej!
Något har hänt med mina startfiler, han kommer en bit,sen stannar han. Jag har kört systemåterställning flera gånger, men det hjälper inte.

Hela problemet började med att han han startade långsammare och långsammare. Jag har fått rådet att ominstallera Windows och att det går utan CD.

Det är en Dell med Media Center. När jag trycker ctrl + F8 i starten kommer jag till "restore". Det varnas för att alla filer, bilder mm kommer att försvinna. Jag har kopierat allt till en extern hårddisk. Sen kommer jag inte längre. Rutan under står det "reboot" och där startar han bara om. Har försökt att samtidigt som jag trycker Enter, hålla nere ctrl eller shift, men det händer ingenting!

Jag vill alltså formatera och börja om från början, men det går inte! Vad gör jag för fel?

Tacksam för hjälp

Amatören

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-nov-14, 19:49

Du är på rätt väg i alla fall. När du med ”ctrl + F8” startar reparationen kan du då välja bland fler alternativ eller inte? Vanligtvis finns det fler valmöjligheter. Du ska alltså välja Dells ”System restore” och inte Windows ”System Restore”. Väljer du rätt och kommer ändå inte vidare så kan reparations partition på hårddisken vara skadad, och utan den kan inte installationen påbörjas.

Andra möjlighet är att du skaffar Windows skiva och kör från den, du kan ju låna skivan och det blir inte olagligt så länge du använder din Windowslicens, som brukar finnas på datorns undersida.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Emm
Inlägg: 6
Blev medlem: 2010-apr-21, 15:16

Inlägg av Emm » 2010-nov-30, 18:15

[quote=""PC Doktor i Stockholm""]
Andra möjlighet är att du skaffar Windows skiva och kör från den, du kan ju låna skivan och det blir inte olagligt så länge du använder din Windowslicens, som brukar finnas på datorns undersida. [/quote]

Jag undrar om det finns någonstans man kan låna installationsskiva? Eftersom ingen i min bekantskapskrets har xp och jag behöver göra en ominstallation.

Också amatör.

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-dec-24, 19:57

Om du ringer Microsofts kundcenter ska du kunna beställa en kopia av Windows kostnadsfritt om du redan innehar licensen sen tidigare.
08-55 99 00 00 Måndag - fredag: kl 08.30 - 17.00
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

janoloflarsson
Inlägg: 1
Blev medlem: 2011-feb-20, 11:17

Inlägg av janoloflarsson » 2011-feb-20, 11:26

Hur tar jag bort lösenord i XP har glömt
och kan inte återställa till fabriksinställning

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2011-feb-20, 23:47

Låter konstigt med tanke på att du vanligen inte behöver något lösenord för att återställa till fabriksinställningar. Du kan pröva att läsa lite på http://pcsupport.about.com/od/tipstrick ... rddisk.htm

Hur har du försökt göra återställning? Du vet att du inte behöver vara inloggad i Windows för att göra återställning? Du startar den genom att trycka på F8 eller F10 eller eventuellt F11 vid datorstart.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

ddilshad
Inlägg: 1
Blev medlem: 2011-feb-25, 12:39

Inlägg av ddilshad » 2011-feb-25, 12:45

jag behöver hjälp med låst dator kan inte komma in med min admin lösen ord och anvädarnamn och försöker ominstallation men vet inte hur jag får upp cden och vilka knappar ska jag trycka på

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2011-feb-26, 21:34

Hej du ddilshad,
Här har du en guide för hur du går till väga för att installera ren Windows http://www.fixadindator.se/f24/formater ... dows-1470/
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar