Göra flashminne till Volatile

Allt om Windows XP. Lös problem och ge tips.

Moderator: Imposter10

Agwan
Inlägg: 2
Blev medlem: 2011-feb-25, 07:47

Göra flashminne till Volatile

Inlägg av Agwan » 2011-feb-25, 07:52

Hej,

Jag har ett flashminne, typ som en minnessticka, fast den skriver själv data till filerna på minnet. Det puckade/smarta med windows är att den cachar alla filer från ett sånt flashminne, och tror att inget kan ändras. Så även om filerna ändras på minnet så förstår inte windows det. Jag måste dra ur och stoppa in stickan för att få den att uppdatera till det senaste, men i längden är det jobbigt att göra.

Går det att på något sätt stoppa windows från att cacha mitt flashminne så att jag varje gång jag öppnar filerna på det, får den senaste datan.

MVH!
/Anders

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2011-feb-26, 21:32

Det cachar vanligen inte, och skulle den göra det så innebär det inte att gamla filer visas. I alla fall så har du här en guide http://www.sevenforums.com/tutorials/10 ... sable.html
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Agwan
Inlägg: 2
Blev medlem: 2011-feb-25, 07:47

Inlägg av Agwan » 2011-mar-02, 13:06

Tack för svaret, men det hälper tyvärr inte. Enda sättet att få Windows att uppdatera är att dra ut driven och stoppa in den igen.

Windows läser in minnet från stickan, och skriver visserligen tillbaka till stickan när man skriver. Det kan jag se direkt på stickan att det görs. Jag kan skriva "on" i en konfigurationsfil, så slår en lysdiod på, eller "off" så slås den av. Grejen är den att stickan skriver i en outputfil när den slår på eller av lysdioden, och vilken tid det är och så lite mer data. Detta uppfattar inte Windows eftersom den har läst in hela stickan (16 kB) och förlitar sig på att filerna på stickan inte kan ändras av någon annan än Windows själv.

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2011-mar-03, 22:42

Stickan kan vara trasig. Försök att formatera och återställa den till fabriksinställningar. Läs på tillverkarens webbsida om hur du gör det. Händer samma sak även när du testar andra usb-minnen?
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar