Kryptering

Allt om Windows XP. Lös problem och ge tips.

Moderator: Imposter10

aqd
Inlägg: 1
Blev medlem: 2008-dec-03, 22:41

Kryptering

Inlägg av aqd » 2008-dec-03, 22:46

Jag har 2 frågor angående kryptering i xp och server 2003.

Om jag lägger över min krypterade fil på ett usb minne kan vem som helst då läsa min fil ? Om ja, hur ska jag skydda filerna usb-minnet?

Min andra fråga är vilka säkerhetsproblem och faror måste jag tänka på när jag anväder någon av ovansående OS kryptering ?

Tack på förhand för hjälpen :)

Användarvisningsbild
Imposter10
Inlägg: 1051
Blev medlem: 2008-nov-17, 22:56
Kontakt:

Inlägg av Imposter10 » 2008-dec-03, 23:26

Hur du gör för att kryptera din data
  1. Börja med att ladda ned Truecrypt, installera det sedan och starta upp programmet.
  2. Tryck sedan på knappen “Create Volume” och välj “Create a standard TrueCrypt volume”, klicka “Next”.
  3. I nästa fönster klickar du på knappen “Select File…” och bläddrar dig fram till var du vill spara den krypterade datan samt ger arkivet ett valfritt namn, filändelsen spelar ingen som helst roll. Klicka “OK” i rutan där du namngett filen och sedan “Next”.
  4. Här kan du välja vilken krypteringsalgoritm du vill välja, AES används till och med på regeringsnivå, så man kan anta att den är säker nog även för dig. Du får mer information om de olika algoritmerna under rullgardinsmenyn där de listas. Klicka “Next”.
  5. Nu är det dags att ge filen ett visst utrymme, detta går inte att ändra i efterhand. Detta kommer alltså att begränsa den mängd data du kan lagra i filen. Klicka sedan “Next” igen.
  6. Nu ska du välja ett säkert lösenord. Detta innebär alltså: Stora och små bokstäver, siffror, specialtecken samt att det skall vara av en vettig längd. Man kan utgå från att åtta-tio tecken är ett absolut minimum. Truecrypt själva rekommenderar ett lösenord på mer än 20 tecken och detta håller jag med dem om. Skälet till detta består helt enkelt av hur krypteringsalgoritmerna fungerar, de blir starkare när lösenorden är längre. Klicka “Next”.
  7. Nu slumpar Truecrypt fram data att formatera din fil med (den kommer att fungera som en virtuell enhet senare). Kicka “Format”. Formateringen påbörjas och sedan kommer en ruta om att formateringen genomförts upp, klicka “OK” i denna och sedan “Exit” i fönstret bakom.
Grattis, du har nu skapat din krypterade fil!
Nu skall denna fyllas med data du vill lagra säkert
  1. I Truecrypt väljer du nu “Select File…”, sedan bläddrar dig sedan fram till din krypterade fil du skapade tidigare och öppnar den.
  2. Välj sedan en av de lediga enheterna i listan och klicka efter detta på “Mount”.
  3. Ange det lösenord du valde och klicka “OK”.
Nu kan du komma åt filen som en vanlig enhet för att lagra filer på den. När du vill låsa den igen så plockar du fram Truecrypt, markerar den virtuella enheten och klickar på “Dismount”.
  • Windows 10 Pro Insider Preview EC, Build 11082 , 64bit / IE11+Edge
  • Gigabyte B75M-D3H Moderkort
  • Intel® Core™ i5-3570K Processor Quad Core, 3.4Ghz
  • Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 16GB
  • Intel HD 4000
  • Realtek GbE LAN chip (1000 Mbit): Fiber 30/30
  • HD1 (Kingston SSD), 120GB, C:Windows 10 Pro (60GB) D :P rogram (60GB)
  • HD2, WD Elements USB3 portabel F:Temp (1TB)
  • HD3, 500GB, H:Backup (500GB)
  • Realtek ALC887 HDA 7.1
[sigpic][/sigpic]
https://www.facebook.com/NationSweden/?ref=bookmarks/

Skriv svar