Svart i rutan

Allt om Windows XP. Lös problem och ge tips.

Moderator: Imposter10

Dragkrok

Svart i rutan

Inlägg av Dragkrok » 2009-jul-03, 11:49

Hej på er.

Jag har följande problem på min andra dator:

Jag fick nyligen ett virus i datorn så jag startade om windows helt. Installationen gick bra men sedan när installationen var klar och man skulle börja installera mjukvarorna från cd-skivan till tex moderkort grafikkort etc så märkte jag en konstig grej. Under installationen av mjukvaran till grafikkortet så upptäckte datorn att "service pack 2" eller senare inte fanns installerat. Jag bara ignorerade detta meddelande och fortsatte installationen. När detta var klart var det dax för att starta om datorn och då boota jag från cd-rom till hdd-0 som aldrig tidigare har klyddat. Sedan börjar xp-loggan rulla på och sedan blir det kolsvart i rutan... och den kommer inte vidare.

Jag börjar att boota från andra ställen men då kommer jag inte ens in på xp utan fortfarande är i bios. Provar sedan med att boota från hdd-0 igen och då kommer det upp en ruta som frågar mig om jag vill starta windows normalt. Jag provar det några gånger men det blir åter igen svart i rutan. Nästa gång provar jag att starta i felsökarläge men då börjar det rabla upp en massa som jag inte har en aning om och sedan blir det svart i rutan igen.

Jag måste börja med att beskriva mig själv som en amatör på windows och helt en nybörjare när det gäller att pyssla i bios.

Mina teorier är att grafikkortet kräver service pack 2 eller senare för att windows ska starta men varför funkar inte felsökarläget i så fall?

Tacksam för teorier och svar!

Användarvisningsbild
doom27
Kontakt:

Inlägg av doom27 » 2009-jul-03, 13:33

Behovet av service pack 2 eller 3 senare du kan installera NET Framework och drivrutinen. Det är standart
När datorn startar trycker F8.Starta datorn i felsäkert läge och avinstallera ditt grafikkort.
Starta om datorn och installera pack 2 eller 3 senare NETfremework och grafikkortet.
Senast redigerad av 1 doom27, redigerad totalt 2009 gånger.

Dragkrok

Inlägg av Dragkrok » 2009-jul-03, 20:18

Hmm, tack för dina instruktioner.

Trodde jag var någonstans på vägen men den vägrar gå vidare även i felsäkert läge...

Användarvisningsbild
doom27
Kontakt:

Inlägg av doom27 » 2009-jul-03, 20:54

Du kan prova ta bort videokortet eller Återställningskonsolen:chkdsk /p /r eller fixboot
http://support.microsoft.com/?scid=kb%3 ... 4&x=14&y=5
Senast redigerad av 1 doom27, redigerad totalt 2009 gånger.

Dragkrok

Inlägg av Dragkrok » 2009-jul-04, 15:39

Har ej provat ta bort grafikkortet.

Provade däremot att installera om rubbet fast med en annan installationsskiva (kompisens vista).

Samma sympton denna gång som förra gången utom på en front, nämligen den hade redan service pack 3. Mycket riktigt när jag installerar om moderkortet och grafikkortet så påpekar bara grafikkortet att det finns en version som redan finns och inte behöver installeras så datorn hoppar över detta. När jag sedan startar om datorn så bootar jag om till hdd-0 och då rullar vistaloggan igång och sen blir det svart i rutan igen.

Denna gång är mina teorier annorlunda...

Första gången jag köpte hårddisken (det var förövrigt på JME datas utförsäljning i vintras) som var begagnad och den hade redan ett operativsystem instellerat :eek: .

Jag fick som sagt ett virus förra gången och den kapade datorn HELT! Då fick jag viruset med JMEs xp. Kan det vara att hårddisken fått sig ett sådant virus så att det inte går att formatera om hårddisken helt och att den vägrar att starta windows?
Kan detta betyda att hårddisken är kass och det är bara å slänga den?

Kan visa vad bakgrundsskärmen visade mig precis när ja fick viruset men före nyformateringen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
doom27
Kontakt:

Inlägg av doom27 » 2009-jul-04, 21:01

http://siri.geekstogo.com/SmitfraudFix.exe Öppna SmitfraudFix
Välj alternativ 2
senare
installera ett antivirusprogram
free alternative:

http://free.avg.com/download?prd=afe
och firewallhttp://www.pctools.com/firewall/

vara säker på att uppdatera Windows