Mysko alternativ vid systemåterställning

Allt om Windows XP. Lös problem och ge tips.

Moderator: Imposter10

Nicke

Mysko alternativ vid systemåterställning

Inlägg av Nicke » 2009-sep-04, 21:26

Hej!

Har en bärbar dator med Windows XP och ska systemåterställa datorn.
Jag har recovery skivan och på skivans fodral står det tillvägagångssätt hur man går igenom systemåterställningen steg för steg så detta inlägg kan ju tyckas verka rätt så onödigt, MEN!!

Bland instruktionerna så står det att:
"I fältet Boot Sequence fastlägger du följande ordningsföljd, i vilken BIOS-systemet ska söka igenom drivenheterna efter systemfiler:

1. ATAPI-cd-romenhet eller liknande
2. Hårddiskenhet eller liknande
3. Diskettenhet/ urtagbara enheter eller liknande

Om jag trycker på F2 så kommer jag in på en meny där jag kan trycka på en flik som kallas för boot och då kommer en lista upp (minns inte i nuläget vad listan heter) men det är en del olika datorbegrepp i alla fall som heter:

1. IDE HDD: FUJITSU MVH2080BH- (S1)
2. IDE CD: PHILIPS DVD+/- RW SDVD8820-
3. USB HDD
4. USB CDROM
5. USB KEY
6. USB FDC
7. PCI BEV
8. PCI SCSI

Jag förstår att, via instruktionerna, att jag ska fastlägga dessa enheter i en viss ordningsföljd.

Det jag inte vet är vad som är Atapi-cd-romenhet, vad som klassas som liknande hårddiskenheter och liknande diskettenheter av dessa 8....

Jag har dessvärre inte någon manual kvar men laddade hem en manual från Fujitsus hemsida men den tog inte upp något av de här begreppen.

Har en Fujitsu Siemens Pa 1510.

Så ni som är insatta i det här, får mer än gärna dela med er av era åsikter här. Det skulle underlätta en hel del misstag från min sida.

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
artheus

Inlägg av artheus » 2009-sep-05, 10:56

1. IDE HDD: FUJITSU MVH2080BH- (S1) <- Detta är din interna hårddisk
2. IDE CD: PHILIPS DVD+/- RW SDVD8820- <- Detta är din interna dvd brännare
3. USB HDD <- detta är en extern usb hårddisk
4. USB CDROM <- detta är en extern usb cdrom
5. USB KEY
6. USB FDC
7. PCI BEV
8. PCI SCSI

Dom nedersta fem e jag inte säker på...

men grejen är väl den att du väljer vilken följd BIOS ska läsa igenom dina enheter efter systemfiler. Alltså vart din dator ska boota ifrån primärt, sekundärt, etc.

så den som står verkar ju vettig, då den först söker igenom cd efter filer den kan starta upp med, sen hårddisk, och sist diskett..

Om den hittar systemfiler på cd kommer den fråga om du vill boota ifrån den, sen om du väljer att inte boota ifrån cd. Eller om det inte finns systemfiler på cd, så bootar den ifrån hårddisk. Och sist väljer den diskettstationen.

Eller var inte det din fråga?

Cheers,
Artheus
Microsoft Windows 7 RC

ASUS P5E64 WS EVOLUTION

Intel Core 2 Duo E8600

OCZ Blade 2048 MB RAM, PC3-16000

ASUS GeForce ENGTS250 512Mb,
GeForce 7600 512 Mb.

Western Digital 2Tb intern S-ATA, 500Gb intern S-ATA, 160Gb intern S-ATA, 500Gb extern.

Nicke

Inlägg av Nicke » 2009-sep-05, 21:19

Hej och tack för svar!

Jo, det var min fråga jag behövde ha svar på för att komma igång men det har dykt upp lite konstigheter efter jag gjorde det här:

Jag rangordnade dom i den ordningen då jag skulle systemåterställa datorn.

När man gör en sån här återställning så är det väl meningen att systemet ska köras via cd-romen då man kör via cd-romen, eller är det från hårddisken? Är osäker där...
Hursomhelst så gjorde jag resten som anvisningarna angav vilket inte var lika klurigt.

När Windows hade installerats så skulle man starta bios setup igen och rangordordna:

1. Diskettenhet eller liknande
2. Hårddiskenhet eller liknande
3. ATAPi-cd-romenhet/urtagbara enheter

Eftersom jag inte har någon diskettstation på datorn så är ju inte det något alternativ längre så då är det ju bara cd-rom och hårddisk som gäller då jag bara har en (C) hårddisk.

Vad USB cd-rom är har jag ingen aning om då jag bara använder usb-uttag till min externa hårddisk samt till trådlöst internet.

Hursomhelst så försökte jag rangordna det som stod att man ska göra.

Vad jag har gjort för fel vet jag inte, men när drivrutiner och allt sånt var klart så skulle datorn startas om.

Istället för att komma in till Windows logan så möttes jag av två alternativ helt plötsligt:

"Please select the operating system to start:
Windows XP Media Center Edition
Windows (default)

Det översta alternativet är det som är det rätta men jag fattar inte varför det andra alternativet har kommit till då den här menyn inte visats förr.
Alltså måste något ha gått snett vid systemåterställningen...

Om jag väljer Windows (default) står det:

"Windows could not start because the following file is missing or corrupt:
<windows root<\system32\hal.dll.

Please re-install a copy of the above file.

Det jag undrar nu är vad som kan ha gått snett...

Nicke

Inlägg av Nicke » 2009-sep-09, 15:31

Eller är det bara till att göra systemåterställning en gång till för att få bort Windows (default) alternativet?

Skriv svar