Om du går till den här länken:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353 kan du själv filtrera fram en dator som passar din budget och dina krav ganska lätt, och efter att du hittat en som verkar bra så är det alltid bra att fråga omkring på lite olika forum om just den modellen eller försöka hitta en recension.
Ett tips om man vill hålla kostnaden nere och ändå få Windows 7 är att köpa en dator med Vista premium, då kan du uppgradera till Win7 för 200-300kr, även om de tar nån vecka för dig att få skivan så kan de va värt att spara några hundra. mer detaljer om det på den här länken:
http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSH ... tKey=19637
Det här erbjudandet finns på i princip alla butiker och om du är osäker på om just den datorn du vill ha är uppgraderingsbar så kan du alltid ta kontakt med butiken och fråga, och precis som artheus säger så finns det oftast en möjlighet att "pruta" till sig det över telefon, kanske för en nån hundring extra. Jag har personligen ingen erfarenhet av att pruta med Komplett men jag vet däremot att man i princip alltid kan pruta hos Dell.
Vill absolut inte såga dig artheus, men notebooks saknar i princip aldrig CD/DVD-läsare. Och ja kan lika gärna passa på att dra hela Notebook grejen på samma gång när jag ändå inte har något bättre för mig. I början av 90-talet kallade man datorer med en skärmstorlek som inte var större än ett A4-papper för notebooks då de hade ungefär samma funktion som ett anteckningsblock i motsats till en stationär dator som i princip ersatte skrivmaskinen.
Idag så är samlingsnamnet för bärbara datorer laptops, medan notebook syftar på en normalstor bärbar dator med 13.x"< skärmstorlek till skillnad från en netbook som normalt håller sig mellan 9.x" och 13.x" skärmstorlek, så som Asus Eee-serie. Det finns flera namn för dessa bl.a ULPC, men det vanligaste är netbook. Dessa har däremot inga CD/DVD-läsare då de helt enkelt är för små för det.
Nu blev det fruktansvärt mycket information och jag tvivlar på att någon kommer orka läsa allt det här, men vad ska man göra när klockan är 02:00 och man har alldeles för mycket koffein i kroppen, förhoppningsvis så kan det hjälpa någon.